O corpo nas aulas de educação física na percepção dos estudantes: uma revisão bibliográfica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilarinho, Ana Gabriela de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36329
Resumo: The text presents the results of a research, within the scope of the Course Completion Work (TCC) of the undergraduate course in physical education. The theme addresses the relationship of the body in physical education classes. The objective was to identify and analyze how the relationship that students establish with their bodies has been portrayed with reference to publications on the subject in physical education classes at school. A bibliographic review of specialized magazines in the area was used to survey the articles that were selected. Four articles were found dealing with the topic, which were analyzed based on the objectives, main results, and conclusions. We infer that the treatment given to the body in physical education classes has promoted bullying with students who do not have an “ideal” body. The literature review points to the need to analyze the manifestations of bullying in the lives of students considered obese, in school physical education classes. And to what extent is body aesthetics a concern of these students. Pedagogical mediation favors the construction of new knowledge from the differences that are established, with a view to the cultural construction of the children's body and to reconsider the marks produced in the bodies inside and outside the school. Overcoming this type of discrimination requires continuous training processes, so that teachers are able to deal with this type of attitude in the school environment.
id UFU_39b3287f3a6bb521ea79ce9119f5ffeb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/36329
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling O corpo nas aulas de educação física na percepção dos estudantes: uma revisão bibliográficaCorpolatriaBullyngFormação continuadaCNPQ::CIENCIAS DA SAUDEThe text presents the results of a research, within the scope of the Course Completion Work (TCC) of the undergraduate course in physical education. The theme addresses the relationship of the body in physical education classes. The objective was to identify and analyze how the relationship that students establish with their bodies has been portrayed with reference to publications on the subject in physical education classes at school. A bibliographic review of specialized magazines in the area was used to survey the articles that were selected. Four articles were found dealing with the topic, which were analyzed based on the objectives, main results, and conclusions. We infer that the treatment given to the body in physical education classes has promoted bullying with students who do not have an “ideal” body. The literature review points to the need to analyze the manifestations of bullying in the lives of students considered obese, in school physical education classes. And to what extent is body aesthetics a concern of these students. Pedagogical mediation favors the construction of new knowledge from the differences that are established, with a view to the cultural construction of the children's body and to reconsider the marks produced in the bodies inside and outside the school. Overcoming this type of discrimination requires continuous training processes, so that teachers are able to deal with this type of attitude in the school environment.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O texto apresenta resultados de uma pesquisa, no escopo do Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) do curso de graduação em educação física. A temática aborda da relação do corpo nas aulas de educação física. O objetivo foi identificar e analisar como tem sido retratada a relação que os/as estudantes estabelecem com seus corpos tendo como referência as publicações sobre o tema nas aulas de educação física na escola. Identificar e analisar o que dizem os artigos científicos que tratam sobre o culto ao corpo a partir da visão dos alunos/ dos estudantes nas aulas de Educação Física; como tem sido retratado o culto ao corpo pelos estudantes nas aulas de Educação Física?; como tem sido retratada a relação que os estudantes estabelecem com seus corpos nas aulas de Educação Física?. Utilizou-se de uma revisão bibliográfica em revistas especializadas da área para fazer o levantamento dos artigos que foram selecionados. Foram encontrados 4 artigos que tratam do tema, os quais foram analisados a partir dos objetivos, principais resultados e das conclusões. Inferimos que o tratamento dado ao corpo nas aulas de educação física tem promovido o bullying com os/as estudantes que não apresentam um corpo “ideal”. A revisão bibliográfica aponta para a necessidade de se analisar as manifestações de bullying na vida dos/as alunos/as considerados obesos, nas aulas de educação física escolar. E até que ponto a estética corporal é uma preocupação desses/as estudantes. A mediação pedagógica favorece uma construção de novos conhecimentos a partir das diferenças que são estabelecidas, tendo em vista a construção cultural do corpo das crianças e reconsiderar as marcas produzidas nos corpos dentro e fora da escola. A superação deste tipo de discriminação requer processos formativos contínuos, para que os/as professores/as sejam capazes de lidar com esse tipo de atitude no ambiente escolar.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEducação FísicaAntunes, Marina Ferreira de Souzahttp://lattes.cnpq.br/4450708231672629Bertoni, Sôniahttp://lattes.cnpq.br/5227136685437982Rodrigues, Suzana Mariahttps://www.escavador.com/sobre/6063722/suzana-mariaVilarinho, Ana Gabriela de Oliveira2022-10-25T15:38:54Z2022-10-25T15:38:54Z2022-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfVILARINHO, Ana Gabriela de Oliveira. O Corpo nas aulas de educação física: uma revisão bibliográfica. 2022. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36329porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-12-14T17:14:29Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/36329Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-12-14T17:14:29Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O corpo nas aulas de educação física na percepção dos estudantes: uma revisão bibliográfica
title O corpo nas aulas de educação física na percepção dos estudantes: uma revisão bibliográfica
spellingShingle O corpo nas aulas de educação física na percepção dos estudantes: uma revisão bibliográfica
Vilarinho, Ana Gabriela de Oliveira
Corpolatria
Bullyng
Formação continuada
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
title_short O corpo nas aulas de educação física na percepção dos estudantes: uma revisão bibliográfica
title_full O corpo nas aulas de educação física na percepção dos estudantes: uma revisão bibliográfica
title_fullStr O corpo nas aulas de educação física na percepção dos estudantes: uma revisão bibliográfica
title_full_unstemmed O corpo nas aulas de educação física na percepção dos estudantes: uma revisão bibliográfica
title_sort O corpo nas aulas de educação física na percepção dos estudantes: uma revisão bibliográfica
author Vilarinho, Ana Gabriela de Oliveira
author_facet Vilarinho, Ana Gabriela de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Antunes, Marina Ferreira de Souza
http://lattes.cnpq.br/4450708231672629
Bertoni, Sônia
http://lattes.cnpq.br/5227136685437982
Rodrigues, Suzana Maria
https://www.escavador.com/sobre/6063722/suzana-maria
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilarinho, Ana Gabriela de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Corpolatria
Bullyng
Formação continuada
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
topic Corpolatria
Bullyng
Formação continuada
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
description The text presents the results of a research, within the scope of the Course Completion Work (TCC) of the undergraduate course in physical education. The theme addresses the relationship of the body in physical education classes. The objective was to identify and analyze how the relationship that students establish with their bodies has been portrayed with reference to publications on the subject in physical education classes at school. A bibliographic review of specialized magazines in the area was used to survey the articles that were selected. Four articles were found dealing with the topic, which were analyzed based on the objectives, main results, and conclusions. We infer that the treatment given to the body in physical education classes has promoted bullying with students who do not have an “ideal” body. The literature review points to the need to analyze the manifestations of bullying in the lives of students considered obese, in school physical education classes. And to what extent is body aesthetics a concern of these students. Pedagogical mediation favors the construction of new knowledge from the differences that are established, with a view to the cultural construction of the children's body and to reconsider the marks produced in the bodies inside and outside the school. Overcoming this type of discrimination requires continuous training processes, so that teachers are able to deal with this type of attitude in the school environment.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-25T15:38:54Z
2022-10-25T15:38:54Z
2022-03-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VILARINHO, Ana Gabriela de Oliveira. O Corpo nas aulas de educação física: uma revisão bibliográfica. 2022. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36329
identifier_str_mv VILARINHO, Ana Gabriela de Oliveira. O Corpo nas aulas de educação física: uma revisão bibliográfica. 2022. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36329
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Educação Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Educação Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711541893070848