Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19954 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2017.32 |
Resumo: | This dissertation presents reflections on my pedagogical practice, involving corporeal experiences, with children from 4 to 5 years old. The practice, analyzed here, occurred in 2015, at a Municipal School of Early Childhood Education in the city of Uberlândia/MG. Through procedures based on the cartographic method, I tried to rethink my artistic trajectory and teacher training in order to find sources, pedagogical and artistic references that reverberated in my own analyzed teaching practice. One of the focuses of study, awakened by these references, was the way artists from various areas connect with young children. For the analysis of this aspect, as well as others raised during the research, audiovisual records and notes on the classes coordinated by me were analyzed. These classes involved playful procedures in children's bodily experience. From the analysis of the records, other topics, besides the way of establishing a connection, were raised, being also related to the previous references revisited. Among these themes are: play as its own territory or as performance and its appropriation by children; the presence of chance in meetings; as well as the way of sharing the experience that approached the developed process. |
id |
UFU_3ce7cf64f2140defffee6f1ba6493306 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/19954 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infânciaPlay, body and spaceCorporeidadeArtes CênicasEducação InfantilPrimeira InfânciaCorporeityPerforming ArtsEarly ChildhoodCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATROThis dissertation presents reflections on my pedagogical practice, involving corporeal experiences, with children from 4 to 5 years old. The practice, analyzed here, occurred in 2015, at a Municipal School of Early Childhood Education in the city of Uberlândia/MG. Through procedures based on the cartographic method, I tried to rethink my artistic trajectory and teacher training in order to find sources, pedagogical and artistic references that reverberated in my own analyzed teaching practice. One of the focuses of study, awakened by these references, was the way artists from various areas connect with young children. For the analysis of this aspect, as well as others raised during the research, audiovisual records and notes on the classes coordinated by me were analyzed. These classes involved playful procedures in children's bodily experience. From the analysis of the records, other topics, besides the way of establishing a connection, were raised, being also related to the previous references revisited. Among these themes are: play as its own territory or as performance and its appropriation by children; the presence of chance in meetings; as well as the way of sharing the experience that approached the developed process.Dissertação (Mestrado)Esta dissertação apresenta reflexões decorrentes da minha prática pedagógica, envolvendo experiências corporais com crianças de quatro a cinco anos. A prática aqui analisada ocorreu no ano de 2015, em uma Escola Municipal de Educação Infantil da cidade de Uberlândia/MG. Por meio de procedimentos advindos do método cartográfico, busco refazer minha trajetória artística e de formação docente a fim de encontrar fontes, referências pedagógicas e artísticas que reverberam na minha prática docente considerada nesta análise. Um dos focos de estudo, despertado por essas referências, são as maneiras que artistas de diversas áreas têm de estabelecer encontros com as crianças pequenas. Para análise deste aspecto e de outros suscitados no decorrer da pesquisa, proponho-me a ponderar acerca de registros audiovisuais e notas feitas em caderno de campo, das aulas coordenadas por mim e que envolveram procedimentos lúdicos na experiência corporal das crianças. A partir da reflexão suscitada por estes registros, outros temas, além do modo de estabelecer o encontro, abrolharam, estando também em acordo com as referências prévias revisitadas. Dentre estes temas estão: o jogo como território próprio ou como performance e a sua apropriação pelas crianças, a presença do acaso nos encontros, o modo de compartilhar a experiência com a comunidade, bem como o papel do adulto que coordena os encontros. Encerro, retomando a relação percebida entre o estado de atenção presente enquanto artista da cena e o modo de estar em jogo com as crianças.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em ArtesLeite, Vilma Campos dos Santoshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4738083E8Figueiredo, Ricardo Carvalho dehttp://lattes.cnpq.br/9728770669406605Caon, Paulina Mariahttp://lattes.cnpq.br/4440863322840233Deus, Roberta Liz de Queiroz Sousa de2017-12-06T23:58:13Z2017-12-06T23:58:13Z2017-09-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfDEUS, Roberta Liz de Queiroz Sousa de. Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância. 2017. 104 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19954http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2017.32porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2017-12-07T05:02:32Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/19954Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2017-12-07T05:02:32Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância Play, body and space |
title |
Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância |
spellingShingle |
Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância Deus, Roberta Liz de Queiroz Sousa de Corporeidade Artes Cênicas Educação Infantil Primeira Infância Corporeity Performing Arts Early Childhood CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
title_short |
Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância |
title_full |
Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância |
title_fullStr |
Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância |
title_full_unstemmed |
Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância |
title_sort |
Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância |
author |
Deus, Roberta Liz de Queiroz Sousa de |
author_facet |
Deus, Roberta Liz de Queiroz Sousa de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Leite, Vilma Campos dos Santos http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4738083E8 Figueiredo, Ricardo Carvalho de http://lattes.cnpq.br/9728770669406605 Caon, Paulina Maria http://lattes.cnpq.br/4440863322840233 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Deus, Roberta Liz de Queiroz Sousa de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corporeidade Artes Cênicas Educação Infantil Primeira Infância Corporeity Performing Arts Early Childhood CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
topic |
Corporeidade Artes Cênicas Educação Infantil Primeira Infância Corporeity Performing Arts Early Childhood CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
description |
This dissertation presents reflections on my pedagogical practice, involving corporeal experiences, with children from 4 to 5 years old. The practice, analyzed here, occurred in 2015, at a Municipal School of Early Childhood Education in the city of Uberlândia/MG. Through procedures based on the cartographic method, I tried to rethink my artistic trajectory and teacher training in order to find sources, pedagogical and artistic references that reverberated in my own analyzed teaching practice. One of the focuses of study, awakened by these references, was the way artists from various areas connect with young children. For the analysis of this aspect, as well as others raised during the research, audiovisual records and notes on the classes coordinated by me were analyzed. These classes involved playful procedures in children's bodily experience. From the analysis of the records, other topics, besides the way of establishing a connection, were raised, being also related to the previous references revisited. Among these themes are: play as its own territory or as performance and its appropriation by children; the presence of chance in meetings; as well as the way of sharing the experience that approached the developed process. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-06T23:58:13Z 2017-12-06T23:58:13Z 2017-09-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
DEUS, Roberta Liz de Queiroz Sousa de. Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância. 2017. 104 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19954 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2017.32 |
identifier_str_mv |
DEUS, Roberta Liz de Queiroz Sousa de. Jogo, corpo e espaço: encontros de uma professora com a primeira infância. 2017. 104 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19954 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2017.32 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711396296196096 |