Mariana Pineda: uma revolucionária na recriação de Frederico García Lorca

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Alexandre Nunes dos
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12336
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.259
Resumo: MARIANA PINEDA: A REVOLUTIONARY IN RECREATION OF FEDERICO GARCÍA LORCA García Lorca analyzes the dramatic transposition of the political process of the eponymous heroine grenadine. Celebrated in popular songs who sing their fight, Mariana edge a liberal flag during the government of Don Fernando VII to please the man she loved, and ends up being convicted and executed. Lorca composes a dramatic play based on elements of the character that make telluric discussion intrinsically human affairs from his heroine, with her embroidery, stands for love and freedom. Mariana Pineda who inspires Lorcas s artistic production lived in the early nineteenth century, and served in the fight against a dictatorship, conducting partisan political actions, which committed her to the despotic government of her time. The heroine defends her values of honor and freedom, common feature of other female characters in the traditional Spanish theater, especially the dramaturgist of the Golden Age. Lope de Vega is focused due to telluric features, appreciation of the female and elements of folk tales that gets close to the lorquiano drama. Therefore, a comparative study of the project of the two Spanish authors built on the drama under study Mariana Pineda by Lorca and tragicomedy Fuenteovejuna by Lope de Vega will be held.
id UFU_41775d28bead06a26642c936596d93ab
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/12336
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Mariana Pineda: uma revolucionária na recriação de Frederico García LorcaMariana Pineda: a revolutionary in recreation of Frederico García LorcaMulherRevoluçãoLiberdadeMarianaGarcía LorcaTeatroPineda, Mariana, 1804-1831García Lorca, Federico, 1898-1936WomenRevolutionFreedomCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESMARIANA PINEDA: A REVOLUTIONARY IN RECREATION OF FEDERICO GARCÍA LORCA García Lorca analyzes the dramatic transposition of the political process of the eponymous heroine grenadine. Celebrated in popular songs who sing their fight, Mariana edge a liberal flag during the government of Don Fernando VII to please the man she loved, and ends up being convicted and executed. Lorca composes a dramatic play based on elements of the character that make telluric discussion intrinsically human affairs from his heroine, with her embroidery, stands for love and freedom. Mariana Pineda who inspires Lorcas s artistic production lived in the early nineteenth century, and served in the fight against a dictatorship, conducting partisan political actions, which committed her to the despotic government of her time. The heroine defends her values of honor and freedom, common feature of other female characters in the traditional Spanish theater, especially the dramaturgist of the Golden Age. Lope de Vega is focused due to telluric features, appreciation of the female and elements of folk tales that gets close to the lorquiano drama. Therefore, a comparative study of the project of the two Spanish authors built on the drama under study Mariana Pineda by Lorca and tragicomedy Fuenteovejuna by Lope de Vega will be held.Mestre em ArtesMARIANA PINEDA: UMA REVOLUCIONÁRIA NA RECRIAÇÃO DE FEDERICO GARCÍA LORCA analisa a transposição dramática, do processo político da heroína granadina homônima. Celebrada em canções populares que entoam sua luta, Mariana borda uma bandeira liberal durante o governo de Don Fernando VII para agradar ao homem que amava, e foi condenada e executada. Lorca compõe uma obra dramática valendo-se de elementos de caráter telúrico que o fazem discutir questões intrinsecamente humanas a partir de sua heroína que, com seu bordado, defende o amor e liberdade. A personagem histórica Mariana Pineda, que inspiraria a produção artística de Lorca, viveu no início do século XIX e atuou na luta contra o regime monárquico de Fernando VII, realizando ações políticas de caráter partidário, o que a comprometeu com o governo despótico de seu tempo. A heroína defende seus valores de honra e liberdade, característica comum a outras personagens tradicionais femininas do teatro espanhol, em especial, dos dramaturgos do Século de Ouro. Lope de Vega será abordado devido aos aspectos telúricos, a valorização do feminino e aos contos populares que o aproximam do drama lorquiano. Assim, será realizado um estudo comparativo das obras dos dois autores espanhóis tomando como base o drama em estudo: Mariana Pineda de Lorca e a tragicomédia Fuenteovejuna de Lope de Vega.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em ArtesLinguística, Letras e ArtesUFUMachado, Irlei Margarete Cruzhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767728H4Arantes, Luiz Humberto Martinshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799949E7Lopes Neto, Antôniohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761513Y6Santos, Alexandre Nunes dos2016-06-22T18:31:34Z2014-08-072016-06-22T18:31:34Z2014-03-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfSANTOS, Alexandre Nunes dos. Mariana Pineda: a revolutionary in recreation of Frederico García Lorca. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.259https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12336https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.259porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-08-03T13:49:57Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/12336Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-08-03T13:49:57Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Mariana Pineda: uma revolucionária na recriação de Frederico García Lorca
Mariana Pineda: a revolutionary in recreation of Frederico García Lorca
title Mariana Pineda: uma revolucionária na recriação de Frederico García Lorca
spellingShingle Mariana Pineda: uma revolucionária na recriação de Frederico García Lorca
Santos, Alexandre Nunes dos
Mulher
Revolução
Liberdade
Mariana
García Lorca
Teatro
Pineda, Mariana, 1804-1831
García Lorca, Federico, 1898-1936
Women
Revolution
Freedom
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Mariana Pineda: uma revolucionária na recriação de Frederico García Lorca
title_full Mariana Pineda: uma revolucionária na recriação de Frederico García Lorca
title_fullStr Mariana Pineda: uma revolucionária na recriação de Frederico García Lorca
title_full_unstemmed Mariana Pineda: uma revolucionária na recriação de Frederico García Lorca
title_sort Mariana Pineda: uma revolucionária na recriação de Frederico García Lorca
author Santos, Alexandre Nunes dos
author_facet Santos, Alexandre Nunes dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Machado, Irlei Margarete Cruz
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767728H4
Arantes, Luiz Humberto Martins
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799949E7
Lopes Neto, Antônio
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761513Y6
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Alexandre Nunes dos
dc.subject.por.fl_str_mv Mulher
Revolução
Liberdade
Mariana
García Lorca
Teatro
Pineda, Mariana, 1804-1831
García Lorca, Federico, 1898-1936
Women
Revolution
Freedom
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
topic Mulher
Revolução
Liberdade
Mariana
García Lorca
Teatro
Pineda, Mariana, 1804-1831
García Lorca, Federico, 1898-1936
Women
Revolution
Freedom
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description MARIANA PINEDA: A REVOLUTIONARY IN RECREATION OF FEDERICO GARCÍA LORCA García Lorca analyzes the dramatic transposition of the political process of the eponymous heroine grenadine. Celebrated in popular songs who sing their fight, Mariana edge a liberal flag during the government of Don Fernando VII to please the man she loved, and ends up being convicted and executed. Lorca composes a dramatic play based on elements of the character that make telluric discussion intrinsically human affairs from his heroine, with her embroidery, stands for love and freedom. Mariana Pineda who inspires Lorcas s artistic production lived in the early nineteenth century, and served in the fight against a dictatorship, conducting partisan political actions, which committed her to the despotic government of her time. The heroine defends her values of honor and freedom, common feature of other female characters in the traditional Spanish theater, especially the dramaturgist of the Golden Age. Lope de Vega is focused due to telluric features, appreciation of the female and elements of folk tales that gets close to the lorquiano drama. Therefore, a comparative study of the project of the two Spanish authors built on the drama under study Mariana Pineda by Lorca and tragicomedy Fuenteovejuna by Lope de Vega will be held.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-07
2014-03-28
2016-06-22T18:31:34Z
2016-06-22T18:31:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Alexandre Nunes dos. Mariana Pineda: a revolutionary in recreation of Frederico García Lorca. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.259
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12336
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.259
identifier_str_mv SANTOS, Alexandre Nunes dos. Mariana Pineda: a revolutionary in recreation of Frederico García Lorca. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.259
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12336
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Artes
Linguística, Letras e Artes
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Artes
Linguística, Letras e Artes
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569733780570112