Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16419 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.109 |
Resumo: | This work investigates the theatrical group "Tá na Rua" in the early formative years (1980 to 1983) in order to understand the development and consolidation of an identity which is called popular. With this analysis I try to unveil the group's political position in a debate that is inserted in the concepts of cultural resistance of the post-1964. For that, I'll stick to the script of the show "As Brincadeiras", which was built for street performances. With this research I tried to visualize and understand the historical process printed on the artistic composition of the group giving birth to the trajectories of actors who proposed "break" with the circuit of the rooms of the theater closed and "inaugurate" an alternative theater that dates back a popular culture in the relentless pursuit of approaching a target, and is recognized by the group as the "Brazilian people." |
id |
UFU_44700b1ba4ad0a649334af3a82f3cc6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/16419 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-06-22T18:45:53Z2012-04-092016-06-22T18:45:53Z2012-02-28GALVÃO, Renata Silva de Oliveira. Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983). 2012. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.109https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16419https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.109This work investigates the theatrical group "Tá na Rua" in the early formative years (1980 to 1983) in order to understand the development and consolidation of an identity which is called popular. With this analysis I try to unveil the group's political position in a debate that is inserted in the concepts of cultural resistance of the post-1964. For that, I'll stick to the script of the show "As Brincadeiras", which was built for street performances. With this research I tried to visualize and understand the historical process printed on the artistic composition of the group giving birth to the trajectories of actors who proposed "break" with the circuit of the rooms of the theater closed and "inaugurate" an alternative theater that dates back a popular culture in the relentless pursuit of approaching a target, and is recognized by the group as the "Brazilian people."Este trabalho investiga o grupo teatral Tá na Rua nos primeiros anos de formação (1980 a 1983) com o objetivo de entender a elaboração e consolidação de uma identidade que se intitula popular. Com essa análise procuro desvelar o posicionamento político do grupo num debate que se inseri nas concepções de resistência cultural do pós-1964. Para tanto, atenho-me ao roteiro do espetáculo as Brincadeiras, que foi construído para as apresentações de rua. Com essa pesquisa tentei visualizar e compreender o processo histórico impresso na composição artística do grupo dando luz as trajetórias de atores que se propuseram romper com o circuito do teatro das salas fechadas e inaugurar um teatro alternativo que remonta uma cultura popular no âmbito da busca incessante de se aproximar de um público alvo, e é reconhecido pelo grupo como o povo brasileiro.Mestre em Históriaapplication/pdfporUniversidade Federal de UberlândiaPrograma de Pós-graduação em HistóriaUFUBRCiências HumanasTeatro - Aspectos políticosCultura popularIdentidade socialHistóriaTeatroCultura popularPolíticaIdentidadeHistoryTheaterPopular culturePoliticsIdentityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIATeatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisParanhos, Kátia Rodrigueshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702105A6Oliveira, Emerson Dionisio Gomes dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761973Z7Dângelo, Newtonhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721709D1http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4139948P3Galvão, Renata Silva de Oliveira81764386info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUTHUMBNAILd.pdf.jpgd.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1164https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/16419/3/d.pdf.jpge222c08bac06a8fb2a6402d0db802b58MD53ORIGINALd.pdfapplication/pdf1690446https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/16419/1/d.pdf7945235dacff8e33daaa14ff3276848aMD51TEXTd.pdf.txtd.pdf.txtExtracted texttext/plain326652https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/16419/2/d.pdf.txtc350ccd26842299e22c9f82cea1a405bMD52123456789/164192022-10-21 13:57:04.865oai:repositorio.ufu.br:123456789/16419Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-10-21T16:57:04Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983) |
title |
Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983) |
spellingShingle |
Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983) Galvão, Renata Silva de Oliveira Teatro - Aspectos políticos Cultura popular Identidade social História Teatro Cultura popular Política Identidade History Theater Popular culture Politics Identity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983) |
title_full |
Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983) |
title_fullStr |
Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983) |
title_full_unstemmed |
Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983) |
title_sort |
Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983) |
author |
Galvão, Renata Silva de Oliveira |
author_facet |
Galvão, Renata Silva de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Paranhos, Kátia Rodrigues |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702105A6 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761973Z7 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Dângelo, Newton |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721709D1 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4139948P3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galvão, Renata Silva de Oliveira |
contributor_str_mv |
Paranhos, Kátia Rodrigues Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de Dângelo, Newton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro - Aspectos políticos Cultura popular Identidade social História Teatro Cultura popular Política Identidade |
topic |
Teatro - Aspectos políticos Cultura popular Identidade social História Teatro Cultura popular Política Identidade History Theater Popular culture Politics Identity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History Theater Popular culture Politics Identity |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This work investigates the theatrical group "Tá na Rua" in the early formative years (1980 to 1983) in order to understand the development and consolidation of an identity which is called popular. With this analysis I try to unveil the group's political position in a debate that is inserted in the concepts of cultural resistance of the post-1964. For that, I'll stick to the script of the show "As Brincadeiras", which was built for street performances. With this research I tried to visualize and understand the historical process printed on the artistic composition of the group giving birth to the trajectories of actors who proposed "break" with the circuit of the rooms of the theater closed and "inaugurate" an alternative theater that dates back a popular culture in the relentless pursuit of approaching a target, and is recognized by the group as the "Brazilian people." |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-04-09 2016-06-22T18:45:53Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-02-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-22T18:45:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GALVÃO, Renata Silva de Oliveira. Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983). 2012. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.109 |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16419 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.109 |
identifier_str_mv |
GALVÃO, Renata Silva de Oliveira. Teatro sem arquitetura: as Brincadeiras do grupo Tá na Rua (1980-1983). 2012. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.109 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16419 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.109 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em História |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFU |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/16419/3/d.pdf.jpg https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/16419/1/d.pdf https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/16419/2/d.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e222c08bac06a8fb2a6402d0db802b58 7945235dacff8e33daaa14ff3276848a c350ccd26842299e22c9f82cea1a405b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1802110396974235648 |