Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu, Rosyane de Oliveira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18907
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353
Resumo: This study deals with racial relations in Brazil, the teaching of History in basic education and a possibility of significant practices from the appropriation of the school curriculum. For this we start with the analysis of a series of actions developed with 7 year old students in a municipal school in the city of Uberlândia MG, where activities are sought that encourage young students to discuss a racial race, miscegenation and discrimination, but also thinking on the construction of notions related to an identity and a difference in its historical and political aspect, in a correlation with the curricular content under study, in the case, colonization of Brazil. We start from the assumption that the teaching of history to reminisce the past should seek to encourage students to a better understanding of the present, therefore, the political positions of everyday life, so as to perceive subject - subject and participant in history and therefore, able to reflect on positions, social values; Finally, about their lives and about the world that surrounds them. Our reflection was based on numerous theorists among whom we highlight Jorn Rusen who helped us to problematize on the teaching of History, Hommi Bhabha and Stuart Hall with whom we debate as conceptions related to identity and differences in the racial question as contributions of Franz Fannon, Antônio Sérgio Guimarães, Kabenguele Munanga and Nilma Gomes were fundamental.
id UFU_466ced4ffc7712a9b2a50b9529110793
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/18907
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016HistóriaHistória - Estudo e ensinoRelações raciais - BrasilNegros - Brasil - Identidade racialEnsino de HistóriaIdentidadesHistory teachingRace relationsIdentitiesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis study deals with racial relations in Brazil, the teaching of History in basic education and a possibility of significant practices from the appropriation of the school curriculum. For this we start with the analysis of a series of actions developed with 7 year old students in a municipal school in the city of Uberlândia MG, where activities are sought that encourage young students to discuss a racial race, miscegenation and discrimination, but also thinking on the construction of notions related to an identity and a difference in its historical and political aspect, in a correlation with the curricular content under study, in the case, colonization of Brazil. We start from the assumption that the teaching of history to reminisce the past should seek to encourage students to a better understanding of the present, therefore, the political positions of everyday life, so as to perceive subject - subject and participant in history and therefore, able to reflect on positions, social values; Finally, about their lives and about the world that surrounds them. Our reflection was based on numerous theorists among whom we highlight Jorn Rusen who helped us to problematize on the teaching of History, Hommi Bhabha and Stuart Hall with whom we debate as conceptions related to identity and differences in the racial question as contributions of Franz Fannon, Antônio Sérgio Guimarães, Kabenguele Munanga and Nilma Gomes were fundamental.Dissertação (Mestrado)Esta dissertação versa sobre as relações raciais no Brasil, o ensino de História na educação básica e a possibilidade de práticas significativas a partir da apropriação do currículo escolar. Para isso partimos da análise de uma série de ações desenvolvidas com alunos de 7° anos em uma escola municipal da cidade de Uberlândia MG, onde se buscou promover atividades que estimulassem esses jovens estudantes a discutir a temática da questão racial, mestiçagem e discriminação, mas também a pensar sobre a construção de noções relacionadas a identidade e diferença em seu aspecto histórico e político, em correlação ao conteúdo curricular em estudo, no caso, colonização do Brasil. Partimos do pressuposto de que o ensino de história ao rememorar o passado deve buscar incentivar junto aos alunos a melhor compreensão do presente e, se possível, dos posicionamentos políticos do cotidiano, de modo a se perceber enquanto sujeito atuante e participante da história e, portanto, capaz de refletir sobre posturas, valores sociais, enfim, sobre sua vida e sobre o mundo que o cerca. Nossa reflexão embasou-se em inúmeros teóricos entre os quais destacamos Jorn Rusen que nos ajudou a problematizar sobre o ensino de História, Hommi Bhabha e Stuart Hall com os quais debatemos as concepções relacionadas a identidade e diferenças e, na questão racial, as contribuições de Franz Fannon , Antônio Sérgio Guimarães, Kabenguele Munanga e Nilma Gomes foram fundamentais.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em HistóriaCarmo, Maria Andréa Angelottihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768909H6Ribeiro Júnior, Florisvaldo Paulohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794557J0Azevedo, Amailton Magnohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778480D5Abreu, Rosyane de Oliveira2017-06-14T13:47:56Z2017-06-14T13:47:56Z2017-05-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfABREU, Rosyane de Oliveira. Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18907http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-03-30T22:51:37Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/18907Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-03-30T22:51:37Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016
title Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016
spellingShingle Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016
Abreu, Rosyane de Oliveira
História
História - Estudo e ensino
Relações raciais - Brasil
Negros - Brasil - Identidade racial
Ensino de História
Identidades
History teaching
Race relations
Identities
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016
title_full Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016
title_fullStr Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016
title_full_unstemmed Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016
title_sort Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016
author Abreu, Rosyane de Oliveira
author_facet Abreu, Rosyane de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carmo, Maria Andréa Angelotti
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768909H6
Ribeiro Júnior, Florisvaldo Paulo
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794557J0
Azevedo, Amailton Magno
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778480D5
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu, Rosyane de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv História
História - Estudo e ensino
Relações raciais - Brasil
Negros - Brasil - Identidade racial
Ensino de História
Identidades
History teaching
Race relations
Identities
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
topic História
História - Estudo e ensino
Relações raciais - Brasil
Negros - Brasil - Identidade racial
Ensino de História
Identidades
History teaching
Race relations
Identities
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This study deals with racial relations in Brazil, the teaching of History in basic education and a possibility of significant practices from the appropriation of the school curriculum. For this we start with the analysis of a series of actions developed with 7 year old students in a municipal school in the city of Uberlândia MG, where activities are sought that encourage young students to discuss a racial race, miscegenation and discrimination, but also thinking on the construction of notions related to an identity and a difference in its historical and political aspect, in a correlation with the curricular content under study, in the case, colonization of Brazil. We start from the assumption that the teaching of history to reminisce the past should seek to encourage students to a better understanding of the present, therefore, the political positions of everyday life, so as to perceive subject - subject and participant in history and therefore, able to reflect on positions, social values; Finally, about their lives and about the world that surrounds them. Our reflection was based on numerous theorists among whom we highlight Jorn Rusen who helped us to problematize on the teaching of History, Hommi Bhabha and Stuart Hall with whom we debate as conceptions related to identity and differences in the racial question as contributions of Franz Fannon, Antônio Sérgio Guimarães, Kabenguele Munanga and Nilma Gomes were fundamental.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-14T13:47:56Z
2017-06-14T13:47:56Z
2017-05-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ABREU, Rosyane de Oliveira. Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18907
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353
identifier_str_mv ABREU, Rosyane de Oliveira. Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18907
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711350835183616