Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18907 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353 |
Resumo: | This study deals with racial relations in Brazil, the teaching of History in basic education and a possibility of significant practices from the appropriation of the school curriculum. For this we start with the analysis of a series of actions developed with 7 year old students in a municipal school in the city of Uberlândia MG, where activities are sought that encourage young students to discuss a racial race, miscegenation and discrimination, but also thinking on the construction of notions related to an identity and a difference in its historical and political aspect, in a correlation with the curricular content under study, in the case, colonization of Brazil. We start from the assumption that the teaching of history to reminisce the past should seek to encourage students to a better understanding of the present, therefore, the political positions of everyday life, so as to perceive subject - subject and participant in history and therefore, able to reflect on positions, social values; Finally, about their lives and about the world that surrounds them. Our reflection was based on numerous theorists among whom we highlight Jorn Rusen who helped us to problematize on the teaching of History, Hommi Bhabha and Stuart Hall with whom we debate as conceptions related to identity and differences in the racial question as contributions of Franz Fannon, Antônio Sérgio Guimarães, Kabenguele Munanga and Nilma Gomes were fundamental. |
id |
UFU_466ced4ffc7712a9b2a50b9529110793 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/18907 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016HistóriaHistória - Estudo e ensinoRelações raciais - BrasilNegros - Brasil - Identidade racialEnsino de HistóriaIdentidadesHistory teachingRace relationsIdentitiesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis study deals with racial relations in Brazil, the teaching of History in basic education and a possibility of significant practices from the appropriation of the school curriculum. For this we start with the analysis of a series of actions developed with 7 year old students in a municipal school in the city of Uberlândia MG, where activities are sought that encourage young students to discuss a racial race, miscegenation and discrimination, but also thinking on the construction of notions related to an identity and a difference in its historical and political aspect, in a correlation with the curricular content under study, in the case, colonization of Brazil. We start from the assumption that the teaching of history to reminisce the past should seek to encourage students to a better understanding of the present, therefore, the political positions of everyday life, so as to perceive subject - subject and participant in history and therefore, able to reflect on positions, social values; Finally, about their lives and about the world that surrounds them. Our reflection was based on numerous theorists among whom we highlight Jorn Rusen who helped us to problematize on the teaching of History, Hommi Bhabha and Stuart Hall with whom we debate as conceptions related to identity and differences in the racial question as contributions of Franz Fannon, Antônio Sérgio Guimarães, Kabenguele Munanga and Nilma Gomes were fundamental.Dissertação (Mestrado)Esta dissertação versa sobre as relações raciais no Brasil, o ensino de História na educação básica e a possibilidade de práticas significativas a partir da apropriação do currículo escolar. Para isso partimos da análise de uma série de ações desenvolvidas com alunos de 7° anos em uma escola municipal da cidade de Uberlândia MG, onde se buscou promover atividades que estimulassem esses jovens estudantes a discutir a temática da questão racial, mestiçagem e discriminação, mas também a pensar sobre a construção de noções relacionadas a identidade e diferença em seu aspecto histórico e político, em correlação ao conteúdo curricular em estudo, no caso, colonização do Brasil. Partimos do pressuposto de que o ensino de história ao rememorar o passado deve buscar incentivar junto aos alunos a melhor compreensão do presente e, se possível, dos posicionamentos políticos do cotidiano, de modo a se perceber enquanto sujeito atuante e participante da história e, portanto, capaz de refletir sobre posturas, valores sociais, enfim, sobre sua vida e sobre o mundo que o cerca. Nossa reflexão embasou-se em inúmeros teóricos entre os quais destacamos Jorn Rusen que nos ajudou a problematizar sobre o ensino de História, Hommi Bhabha e Stuart Hall com os quais debatemos as concepções relacionadas a identidade e diferenças e, na questão racial, as contribuições de Franz Fannon , Antônio Sérgio Guimarães, Kabenguele Munanga e Nilma Gomes foram fundamentais.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em HistóriaCarmo, Maria Andréa Angelottihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768909H6Ribeiro Júnior, Florisvaldo Paulohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794557J0Azevedo, Amailton Magnohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778480D5Abreu, Rosyane de Oliveira2017-06-14T13:47:56Z2017-06-14T13:47:56Z2017-05-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfABREU, Rosyane de Oliveira. Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18907http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-03-30T22:51:37Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/18907Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-03-30T22:51:37Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016 |
title |
Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016 |
spellingShingle |
Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016 Abreu, Rosyane de Oliveira História História - Estudo e ensino Relações raciais - Brasil Negros - Brasil - Identidade racial Ensino de História Identidades History teaching Race relations Identities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016 |
title_full |
Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016 |
title_fullStr |
Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016 |
title_full_unstemmed |
Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016 |
title_sort |
Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016 |
author |
Abreu, Rosyane de Oliveira |
author_facet |
Abreu, Rosyane de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carmo, Maria Andréa Angelotti http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768909H6 Ribeiro Júnior, Florisvaldo Paulo http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794557J0 Azevedo, Amailton Magno http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778480D5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu, Rosyane de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História História - Estudo e ensino Relações raciais - Brasil Negros - Brasil - Identidade racial Ensino de História Identidades History teaching Race relations Identities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
topic |
História História - Estudo e ensino Relações raciais - Brasil Negros - Brasil - Identidade racial Ensino de História Identidades History teaching Race relations Identities CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This study deals with racial relations in Brazil, the teaching of History in basic education and a possibility of significant practices from the appropriation of the school curriculum. For this we start with the analysis of a series of actions developed with 7 year old students in a municipal school in the city of Uberlândia MG, where activities are sought that encourage young students to discuss a racial race, miscegenation and discrimination, but also thinking on the construction of notions related to an identity and a difference in its historical and political aspect, in a correlation with the curricular content under study, in the case, colonization of Brazil. We start from the assumption that the teaching of history to reminisce the past should seek to encourage students to a better understanding of the present, therefore, the political positions of everyday life, so as to perceive subject - subject and participant in history and therefore, able to reflect on positions, social values; Finally, about their lives and about the world that surrounds them. Our reflection was based on numerous theorists among whom we highlight Jorn Rusen who helped us to problematize on the teaching of History, Hommi Bhabha and Stuart Hall with whom we debate as conceptions related to identity and differences in the racial question as contributions of Franz Fannon, Antônio Sérgio Guimarães, Kabenguele Munanga and Nilma Gomes were fundamental. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-14T13:47:56Z 2017-06-14T13:47:56Z 2017-05-11 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ABREU, Rosyane de Oliveira. Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18907 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353 |
identifier_str_mv |
ABREU, Rosyane de Oliveira. Professora, eu sou negra?: relações raciais e sua abordagem no espaço escolar 2010 - 2016. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18907 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.353 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em História |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711350835183616 |