Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29780 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524 |
Resumo: | This research permeates the reflection on the need for proper methodologies in art teaching. It uses the theme of mail art and aims to collaborate in the teaching and learning process, creating a path of artistic knowledge promoting the participation of students in the mail art network. Based on the experiences of the teacher and postal artist and the possible contributions to art teaching based on the potential of postal art, its history, its origin, in the precursor participating artists, and references in artistic movements such as dadaism, surrealism and conceptual art, as well as in its operating structure. For the understanding of its structure by the students, participation was guided in the creation of a call that enabled the collection of data presenting as a result the analysis of the works received and the exposure of these works as artistic and didactic material, verifying the knowledge acquired with the experience proposed to students. This research was carried out with high school students of the Francisco Cândido Xavier State School, in the city of Uberaba, Minas Gerais. It is characterized by the qualitative methodological approach, forwarded in A/r/tography, with phenomenological method, in a narrative and descriptive way. |
id |
UFU_537c4c8c46abb1c26a6699010ff9b910 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/29780 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticosMail Art at school: a participatory journey in artistic knowledgeArte PostalMail ArtEnsino de arteArt teachingProfessoraTeacherArtistaArtistCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESArte postalEducação artística (Ensino médio)Arte - Estudo e ensinoServiço postal - EmpregadosThis research permeates the reflection on the need for proper methodologies in art teaching. It uses the theme of mail art and aims to collaborate in the teaching and learning process, creating a path of artistic knowledge promoting the participation of students in the mail art network. Based on the experiences of the teacher and postal artist and the possible contributions to art teaching based on the potential of postal art, its history, its origin, in the precursor participating artists, and references in artistic movements such as dadaism, surrealism and conceptual art, as well as in its operating structure. For the understanding of its structure by the students, participation was guided in the creation of a call that enabled the collection of data presenting as a result the analysis of the works received and the exposure of these works as artistic and didactic material, verifying the knowledge acquired with the experience proposed to students. This research was carried out with high school students of the Francisco Cândido Xavier State School, in the city of Uberaba, Minas Gerais. It is characterized by the qualitative methodological approach, forwarded in A/r/tography, with phenomenological method, in a narrative and descriptive way.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoDissertação (Mestrado)A presente pesquisa permeia a reflexão sobre a necessidade de metodologias próprias no ensino de arte, utiliza a temática da arte postal e tem como objetivo colaborar no processo de ensino e aprendizagem, criando um percurso de conhecimentos artísticos e promovendo a participação dos alunos na rede de arte postal. A origem deste trabalho está ligada às vivências e experiências da professora e artista postalista e às possíveis contribuições no ensino de arte, a partir das potencialidades da arte postal, sua história, sua origem, nos artistas participantes precursores, e nas referências aos movimentos artísticos como dadaísmo, surrealismo e arte conceitual, assim como na sua estrutura de funcionamento. Para o entendimento de sua estrutura por parte dos alunos, a participação foi encaminhada na criação de uma convocatória, que possibilitou a coleta de dados, apresentando como resultado as análises e a exposição dos trabalhos recebidos como material artístico e didático, verificando os conhecimentos adquiridos com a experiência proposta aos alunos. Esta pesquisa foi realizada com alunos do ensino médio da Escola Estadual Francisco Cândido Xavier, na cidade de Uberaba, Minas Gerais e caracteriza-se com a abordagem metodológica qualitativa, encaminhada na A/r/tografia, com método fenomenológico, de maneira narrativa e descritiva.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional)Silva, Elsieni Coelho dahttp://lattes.cnpq.br/8643978507041015Agreli, João Henrique Lodihttp://lattes.cnpq.br/8398441003974796Esperante, Marcel Alexandre Limphttp://lattes.cnpq.br/9182224080806666Araújo, Roberta Maíra Melo dehttp://lattes.cnpq.br/2597747309858882Toffoli, Edna Márcia Duarte2020-08-31T12:48:10Z2020-08-31T12:48:10Z2020-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfTOFFOLI, Edna Márcia Duarte. Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos. 2020. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29780http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-10-09T20:47:55Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/29780Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-10-09T20:47:55Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos Mail Art at school: a participatory journey in artistic knowledge |
title |
Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos |
spellingShingle |
Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos Toffoli, Edna Márcia Duarte Arte Postal Mail Art Ensino de arte Art teaching Professora Teacher Artista Artist CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES Arte postal Educação artística (Ensino médio) Arte - Estudo e ensino Serviço postal - Empregados |
title_short |
Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos |
title_full |
Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos |
title_fullStr |
Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos |
title_full_unstemmed |
Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos |
title_sort |
Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos |
author |
Toffoli, Edna Márcia Duarte |
author_facet |
Toffoli, Edna Márcia Duarte |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Elsieni Coelho da http://lattes.cnpq.br/8643978507041015 Agreli, João Henrique Lodi http://lattes.cnpq.br/8398441003974796 Esperante, Marcel Alexandre Limp http://lattes.cnpq.br/9182224080806666 Araújo, Roberta Maíra Melo de http://lattes.cnpq.br/2597747309858882 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Toffoli, Edna Márcia Duarte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Postal Mail Art Ensino de arte Art teaching Professora Teacher Artista Artist CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES Arte postal Educação artística (Ensino médio) Arte - Estudo e ensino Serviço postal - Empregados |
topic |
Arte Postal Mail Art Ensino de arte Art teaching Professora Teacher Artista Artist CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES Arte postal Educação artística (Ensino médio) Arte - Estudo e ensino Serviço postal - Empregados |
description |
This research permeates the reflection on the need for proper methodologies in art teaching. It uses the theme of mail art and aims to collaborate in the teaching and learning process, creating a path of artistic knowledge promoting the participation of students in the mail art network. Based on the experiences of the teacher and postal artist and the possible contributions to art teaching based on the potential of postal art, its history, its origin, in the precursor participating artists, and references in artistic movements such as dadaism, surrealism and conceptual art, as well as in its operating structure. For the understanding of its structure by the students, participation was guided in the creation of a call that enabled the collection of data presenting as a result the analysis of the works received and the exposure of these works as artistic and didactic material, verifying the knowledge acquired with the experience proposed to students. This research was carried out with high school students of the Francisco Cândido Xavier State School, in the city of Uberaba, Minas Gerais. It is characterized by the qualitative methodological approach, forwarded in A/r/tography, with phenomenological method, in a narrative and descriptive way. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31T12:48:10Z 2020-08-31T12:48:10Z 2020-07-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TOFFOLI, Edna Márcia Duarte. Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos. 2020. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29780 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524 |
identifier_str_mv |
TOFFOLI, Edna Márcia Duarte. Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos. 2020. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29780 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569674868424704 |