Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Toffoli, Edna Márcia Duarte
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29780
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524
Resumo: This research permeates the reflection on the need for proper methodologies in art teaching. It uses the theme of mail art and aims to collaborate in the teaching and learning process, creating a path of artistic knowledge promoting the participation of students in the mail art network. Based on the experiences of the teacher and postal artist and the possible contributions to art teaching based on the potential of postal art, its history, its origin, in the precursor participating artists, and references in artistic movements such as dadaism, surrealism and conceptual art, as well as in its operating structure. For the understanding of its structure by the students, participation was guided in the creation of a call that enabled the collection of data presenting as a result the analysis of the works received and the exposure of these works as artistic and didactic material, verifying the knowledge acquired with the experience proposed to students. This research was carried out with high school students of the Francisco Cândido Xavier State School, in the city of Uberaba, Minas Gerais. It is characterized by the qualitative methodological approach, forwarded in A/r/tography, with phenomenological method, in a narrative and descriptive way.
id UFU_537c4c8c46abb1c26a6699010ff9b910
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/29780
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticosMail Art at school: a participatory journey in artistic knowledgeArte PostalMail ArtEnsino de arteArt teachingProfessoraTeacherArtistaArtistCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESArte postalEducação artística (Ensino médio)Arte - Estudo e ensinoServiço postal - EmpregadosThis research permeates the reflection on the need for proper methodologies in art teaching. It uses the theme of mail art and aims to collaborate in the teaching and learning process, creating a path of artistic knowledge promoting the participation of students in the mail art network. Based on the experiences of the teacher and postal artist and the possible contributions to art teaching based on the potential of postal art, its history, its origin, in the precursor participating artists, and references in artistic movements such as dadaism, surrealism and conceptual art, as well as in its operating structure. For the understanding of its structure by the students, participation was guided in the creation of a call that enabled the collection of data presenting as a result the analysis of the works received and the exposure of these works as artistic and didactic material, verifying the knowledge acquired with the experience proposed to students. This research was carried out with high school students of the Francisco Cândido Xavier State School, in the city of Uberaba, Minas Gerais. It is characterized by the qualitative methodological approach, forwarded in A/r/tography, with phenomenological method, in a narrative and descriptive way.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoDissertação (Mestrado)A presente pesquisa permeia a reflexão sobre a necessidade de metodologias próprias no ensino de arte, utiliza a temática da arte postal e tem como objetivo colaborar no processo de ensino e aprendizagem, criando um percurso de conhecimentos artísticos e promovendo a participação dos alunos na rede de arte postal. A origem deste trabalho está ligada às vivências e experiências da professora e artista postalista e às possíveis contribuições no ensino de arte, a partir das potencialidades da arte postal, sua história, sua origem, nos artistas participantes precursores, e nas referências aos movimentos artísticos como dadaísmo, surrealismo e arte conceitual, assim como na sua estrutura de funcionamento. Para o entendimento de sua estrutura por parte dos alunos, a participação foi encaminhada na criação de uma convocatória, que possibilitou a coleta de dados, apresentando como resultado as análises e a exposição dos trabalhos recebidos como material artístico e didático, verificando os conhecimentos adquiridos com a experiência proposta aos alunos. Esta pesquisa foi realizada com alunos do ensino médio da Escola Estadual Francisco Cândido Xavier, na cidade de Uberaba, Minas Gerais e caracteriza-se com a abordagem metodológica qualitativa, encaminhada na A/r/tografia, com método fenomenológico, de maneira narrativa e descritiva.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional)Silva, Elsieni Coelho dahttp://lattes.cnpq.br/8643978507041015Agreli, João Henrique Lodihttp://lattes.cnpq.br/8398441003974796Esperante, Marcel Alexandre Limphttp://lattes.cnpq.br/9182224080806666Araújo, Roberta Maíra Melo dehttp://lattes.cnpq.br/2597747309858882Toffoli, Edna Márcia Duarte2020-08-31T12:48:10Z2020-08-31T12:48:10Z2020-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfTOFFOLI, Edna Márcia Duarte. Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos. 2020. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29780http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-10-09T20:47:55Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/29780Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-10-09T20:47:55Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos
Mail Art at school: a participatory journey in artistic knowledge
title Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos
spellingShingle Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos
Toffoli, Edna Márcia Duarte
Arte Postal
Mail Art
Ensino de arte
Art teaching
Professora
Teacher
Artista
Artist
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Arte postal
Educação artística (Ensino médio)
Arte - Estudo e ensino
Serviço postal - Empregados
title_short Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos
title_full Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos
title_fullStr Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos
title_full_unstemmed Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos
title_sort Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos
author Toffoli, Edna Márcia Duarte
author_facet Toffoli, Edna Márcia Duarte
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Elsieni Coelho da
http://lattes.cnpq.br/8643978507041015
Agreli, João Henrique Lodi
http://lattes.cnpq.br/8398441003974796
Esperante, Marcel Alexandre Limp
http://lattes.cnpq.br/9182224080806666
Araújo, Roberta Maíra Melo de
http://lattes.cnpq.br/2597747309858882
dc.contributor.author.fl_str_mv Toffoli, Edna Márcia Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv Arte Postal
Mail Art
Ensino de arte
Art teaching
Professora
Teacher
Artista
Artist
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Arte postal
Educação artística (Ensino médio)
Arte - Estudo e ensino
Serviço postal - Empregados
topic Arte Postal
Mail Art
Ensino de arte
Art teaching
Professora
Teacher
Artista
Artist
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Arte postal
Educação artística (Ensino médio)
Arte - Estudo e ensino
Serviço postal - Empregados
description This research permeates the reflection on the need for proper methodologies in art teaching. It uses the theme of mail art and aims to collaborate in the teaching and learning process, creating a path of artistic knowledge promoting the participation of students in the mail art network. Based on the experiences of the teacher and postal artist and the possible contributions to art teaching based on the potential of postal art, its history, its origin, in the precursor participating artists, and references in artistic movements such as dadaism, surrealism and conceptual art, as well as in its operating structure. For the understanding of its structure by the students, participation was guided in the creation of a call that enabled the collection of data presenting as a result the analysis of the works received and the exposure of these works as artistic and didactic material, verifying the knowledge acquired with the experience proposed to students. This research was carried out with high school students of the Francisco Cândido Xavier State School, in the city of Uberaba, Minas Gerais. It is characterized by the qualitative methodological approach, forwarded in A/r/tography, with phenomenological method, in a narrative and descriptive way.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31T12:48:10Z
2020-08-31T12:48:10Z
2020-07-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TOFFOLI, Edna Márcia Duarte. Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos. 2020. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29780
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524
identifier_str_mv TOFFOLI, Edna Márcia Duarte. Arte Postal na escola: um percurso participativo em conhecimentos artísticos. 2020. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29780
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.524
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569674868424704