Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba carioca no começo do século XX sob uma perspectiva africanista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Pedro Paulo de Freitas
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30852
Resumo: This work discusses the process of the emergence of samba and its penetration in the newborn Brazilian phonographic market at the beginning of the 20th century, with a view to Africanist perspective. Looking to establish an interdisciplinary dialogue between studies sociocultural and musicology, we analyze this popular manifestation both in its sound and poetic characteristics, as well as historical, social and cultural. Here, the person and the black musicality sets the tone of our plot, from scattered cultural goods that are (re) arranged under an Africanist conception of the pieces that will compose this social board Brazilian. Through Afro-Brazilian cultural concepts and practices, which, although silenced, forced barriers and found space to counter the cruelties of the State (or rather, Brazilian ruling class) perpetrated on the black people. Samba, in these circumstances, will represent a set of aesthetic standards and social practices that are merge, strategically, with the daily life of Rio. Its music establishes dimensions that allow the black people to reorganize themselves socially, forcing us to move in this shifting territory in search of new interpretations and approaches to unravel it.
id UFU_5f28f3f6e65aca6378fe8f53cc71e6c9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/30852
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba carioca no começo do século XX sob uma perspectiva africanistaVoices silenced: musicological essay on samba in the early twentieth century from an Africanist perspectiveSambaPerspectiva africanistaEstudos socioculturaisMusicologiaAfricanist perspectiveSociocultural studiesMusicologyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThis work discusses the process of the emergence of samba and its penetration in the newborn Brazilian phonographic market at the beginning of the 20th century, with a view to Africanist perspective. Looking to establish an interdisciplinary dialogue between studies sociocultural and musicology, we analyze this popular manifestation both in its sound and poetic characteristics, as well as historical, social and cultural. Here, the person and the black musicality sets the tone of our plot, from scattered cultural goods that are (re) arranged under an Africanist conception of the pieces that will compose this social board Brazilian. Through Afro-Brazilian cultural concepts and practices, which, although silenced, forced barriers and found space to counter the cruelties of the State (or rather, Brazilian ruling class) perpetrated on the black people. Samba, in these circumstances, will represent a set of aesthetic standards and social practices that are merge, strategically, with the daily life of Rio. Its music establishes dimensions that allow the black people to reorganize themselves socially, forcing us to move in this shifting territory in search of new interpretations and approaches to unravel it.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho discorre sobre o processo de surgimento do samba e sua penetração no recém-nascido mercado fonográfico brasileiro no começo do século XX, tendo em vista uma perspectiva africanista. À procura de estabelecer um diálogo interdisciplinar entre os estudos socioculturais e a musicologia, analisamos essa manifestação popular tanto em suas características sonoras e poéticas, quanto históricas, sociais e culturais. Aqui, a pessoa e a musicalidade negras dão o tom de nosso enredo, a partir de bens culturais dispersos que são (re)arranjados sob uma concepção africanista das peças que irão compor esse tabuleiro social brasileiro. Através de conceitos e práticas culturais afro-brasileiras, que mesmo silenciadas, forçaram barreiras e encontraram espaço para fazerem contraponto às crueldades do Estado (ou melhor, classe dominante brasileira) perpetradas ao povo negro. O samba, nessas circunstâncias, irá representar um conjunto de padrões estéticos e práticas sociais que se fundem, de maneira estratégica, ao cotidiano carioca. Sua música institui dimensões simbólicas que permitem ao povo negro se reorganizar socialmente, nos obrigando a deslocarmos nesse território movediço à procura de novas interpretações e abordagens para desvendá-la.Universidade Federal de UberlândiaBrasilMúsicaAlfonso, Sandra Marahttp://lattes.cnpq.br/8801235622088045Lovisi, Daniel MenezesBotelho, Flávia PereiraBraga, Pedro Paulo de Freitas2020-12-28T15:02:02Z2020-12-28T15:02:02Z2020-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBRAGA, Pedro Paulo de Freitas. Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba no começo do século XX sob uma perspectiva africanista. 2020. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Instituto de Artes. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30852porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-11-19T13:52:13Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30852Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-11-19T13:52:13Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba carioca no começo do século XX sob uma perspectiva africanista
Voices silenced: musicological essay on samba in the early twentieth century from an Africanist perspective
title Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba carioca no começo do século XX sob uma perspectiva africanista
spellingShingle Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba carioca no começo do século XX sob uma perspectiva africanista
Braga, Pedro Paulo de Freitas
Samba
Perspectiva africanista
Estudos socioculturais
Musicologia
Africanist perspective
Sociocultural studies
Musicology
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba carioca no começo do século XX sob uma perspectiva africanista
title_full Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba carioca no começo do século XX sob uma perspectiva africanista
title_fullStr Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba carioca no começo do século XX sob uma perspectiva africanista
title_full_unstemmed Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba carioca no começo do século XX sob uma perspectiva africanista
title_sort Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba carioca no começo do século XX sob uma perspectiva africanista
author Braga, Pedro Paulo de Freitas
author_facet Braga, Pedro Paulo de Freitas
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Alfonso, Sandra Mara
http://lattes.cnpq.br/8801235622088045
Lovisi, Daniel Menezes
Botelho, Flávia Pereira
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Pedro Paulo de Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv Samba
Perspectiva africanista
Estudos socioculturais
Musicologia
Africanist perspective
Sociocultural studies
Musicology
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
topic Samba
Perspectiva africanista
Estudos socioculturais
Musicologia
Africanist perspective
Sociocultural studies
Musicology
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description This work discusses the process of the emergence of samba and its penetration in the newborn Brazilian phonographic market at the beginning of the 20th century, with a view to Africanist perspective. Looking to establish an interdisciplinary dialogue between studies sociocultural and musicology, we analyze this popular manifestation both in its sound and poetic characteristics, as well as historical, social and cultural. Here, the person and the black musicality sets the tone of our plot, from scattered cultural goods that are (re) arranged under an Africanist conception of the pieces that will compose this social board Brazilian. Through Afro-Brazilian cultural concepts and practices, which, although silenced, forced barriers and found space to counter the cruelties of the State (or rather, Brazilian ruling class) perpetrated on the black people. Samba, in these circumstances, will represent a set of aesthetic standards and social practices that are merge, strategically, with the daily life of Rio. Its music establishes dimensions that allow the black people to reorganize themselves socially, forcing us to move in this shifting territory in search of new interpretations and approaches to unravel it.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-28T15:02:02Z
2020-12-28T15:02:02Z
2020-12-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRAGA, Pedro Paulo de Freitas. Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba no começo do século XX sob uma perspectiva africanista. 2020. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Instituto de Artes. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30852
identifier_str_mv BRAGA, Pedro Paulo de Freitas. Vozes silenciadas: ensaio musicológico sobre o samba no começo do século XX sob uma perspectiva africanista. 2020. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Instituto de Artes. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30852
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Música
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Música
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569728645693440