Estudo experimental do desempenho aerodinâmico de um modelo automotivo padrão em derrapagem com a inserção de um cilindro sobre a lateral do corpo.
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22313 |
Resumo: | The present work was aimed at the definition of the gains in performance of a vehicle in crosswind conditions with an additional cylinder installed on its side, influencing the boundary layer and the recirculation bubble dynamics in the downstream region by means of perturbations. The work, including all its contents, is based on experimental investigations operated by applying three different approaches: flow visualization, efforts measure supported by a wind-tunnel balance and wall pressure evaluation accomplished through static pressure sensors installed in the back of the model. Initially, the flow visualizations have been investigated to get informations on the near-wall region and orientate the further tests accordingly. Thus, the performance parameters have been determined applying the measures of the wind-tunnel balance, and the pressure measurements have been taken to assist the understanding of the achieved results without the employment of more sophisticated visualization techniques. |
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Estudo experimental do desempenho aerodinâmico de um modelo automotivo padrão em derrapagem com a inserção de um cilindro sobre a lateral do corpo.Experimental investigation of the aerodynamic performance of a standard automotive model in crosswind condition with an additional cylinder fixed on its sideDesempenho aerodinâmico de veículos em derrapagemAutomotive aerodynamics performanceAerodinâmica veicular experimental, ganho de desempenho em aerodinâmica veicularExperimental automotive aerodynamics, gain of performance in automotive aerodynamicsCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA AEROESPACIAL::AERODINAMICAThe present work was aimed at the definition of the gains in performance of a vehicle in crosswind conditions with an additional cylinder installed on its side, influencing the boundary layer and the recirculation bubble dynamics in the downstream region by means of perturbations. The work, including all its contents, is based on experimental investigations operated by applying three different approaches: flow visualization, efforts measure supported by a wind-tunnel balance and wall pressure evaluation accomplished through static pressure sensors installed in the back of the model. Initially, the flow visualizations have been investigated to get informations on the near-wall region and orientate the further tests accordingly. Thus, the performance parameters have been determined applying the measures of the wind-tunnel balance, and the pressure measurements have been taken to assist the understanding of the achieved results without the employment of more sophisticated visualization techniques.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Esse trabalho tem como objetivo determinar os ganhos de desempenho que se pode obter com a inserção de um cilindro, como perturbação do escoamento, na lateral exposta ao vento de um veículo hatch em derrapagem. Todo o trabalho foi baseado em ensaios experimentais de visualização, medição de esforços e também da pressão estática na traseira do modelo. Os estudos foram iniciados a partir dos ensaios de visualização com o intuito de compreender melhor os fenômenos ao nível parietal e orientar o início dos ensaios de esforços subsequentes. Assim, os parâmetros de desempenho foram determinados a partir das medidas de esforços com o uso de uma balança aerodinâmica e os ensaios de pressão foram realizados para auxiliar a compreensão dos resultados encontrados sem que se fosse necessário utilizar técnicas de visualização de escoamento mais avançadas.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEngenharia AeronáuticaVedovotto, João Marcelohttp://lattes.cnpq.br/5630598971511798Almeida, Odenir dehttp://lattes.cnpq.br/8197975215358295Souza, Pedro Ricardo Corrêahttp://lattes.cnpq.br/6231558060501147Cruz, Rodrigo VicenteCarvalho, Vitor Hugo Queiroz de2018-08-17T14:40:52Z2018-08-17T14:40:52Z2018-07-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCRUZ, R. V.; CARVALHO, V. H. Q. Estudo experimental do desempenho aerodinâmico de um modelo automotivo padrão em derrapagem com a inserção de um cilindro sobre a lateral do corpo. 2018. 37f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Aeronáutica) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia-MG, Brasil.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22313porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-10-29T18:25:57Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/22313Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-10-29T18:25:57Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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