Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faleiros, Eneida de Mattos
Data de Publicação: 1997
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30332
http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.19
Resumo: Th is investigation aimed at recovering the track of the Tech nica! Nursing Course at the Technical Health School (ESTES) of the Federal University of Uberlândia by recording the events and transformations as to the administrative and pedagogical aspects from 1971 to 1995. The qua/itative method of research was chosen bearíng in mind a historícal perspective by using the following research instruments: documentary research and analysis, oral statements, and field research. Focusing the administrative aspects, in the course o f its history, the Technical Nursing Course was first organized as a prívate school under the educationai system of Minas Gerais State from 1971 to 1981; afterwards, it became a pubiic and federai school and an integrated part o f the Federai University of Uberlândia. As far as the pedagogical aspects are concerned, the Technical Nursing Course has been managed by iegisiations and ruies which were set by society, the educationai system, and the institution itseif, and aiso by the reiationship concepts between man/worid, and subject/object. This has been considered in the iight of the aims of the Technical Nursing Course in different moments during its historícal path. The identity of the Technical Nursing Course has therefore been constituted by its inherentfacets: DOiNG, EXISTING, and BEiNG.
id UFU_60c0d4d992dd8e518e5ea75554dd8cd7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/30332
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995)Do, exist, be: the technical nursing course at the Technical Health School of the Federal University of Uberlândia (1971 to 1995)EnfermagemSaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTécnicos em enfermagemTh is investigation aimed at recovering the track of the Tech nica! Nursing Course at the Technical Health School (ESTES) of the Federal University of Uberlândia by recording the events and transformations as to the administrative and pedagogical aspects from 1971 to 1995. The qua/itative method of research was chosen bearíng in mind a historícal perspective by using the following research instruments: documentary research and analysis, oral statements, and field research. Focusing the administrative aspects, in the course o f its history, the Technical Nursing Course was first organized as a prívate school under the educationai system of Minas Gerais State from 1971 to 1981; afterwards, it became a pubiic and federai school and an integrated part o f the Federai University of Uberlândia. As far as the pedagogical aspects are concerned, the Technical Nursing Course has been managed by iegisiations and ruies which were set by society, the educationai system, and the institution itseif, and aiso by the reiationship concepts between man/worid, and subject/object. This has been considered in the iight of the aims of the Technical Nursing Course in different moments during its historícal path. The identity of the Technical Nursing Course has therefore been constituted by its inherentfacets: DOiNG, EXISTING, and BEiNG.Dissertação (Mestrado)Este trabalho teve como objetivo recuperar a trajetória do Curso Técnico em Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia , registrando os acontecimentos e transformações de ordem administrativas e didático-pedagógicas, no período de 1971 a 1995. O percurso escolhido para este estudo foi a pesquisa-qualitativa numa perspectiva histórica, utilizando como técnica de investigação a pesquisa e análise documental, história oral e pesquisa de campo. No decorrer dessa história, o Curso Técnico em Enfermagem, nos aspectos administrativos, organizou-se inicialmetne como uma escola privada submetida ao sistema Estadual de Educação do Estado de Minas Gerais (1971 a 1981). A partir de 1981, organizou-se como escola pública federal, integrada à Universidade Federal de Uberlândia. Nos aspectos didático-pedagógicos, o agir pedagógico foi regido por legislações e normas determinadas pela sociedade, pelo sistema educacional, pela própria instituição; pelas concepções das relações entre homem/mundo, sujeito/objeto configuradas nos objetivos e fins da ESCOLA/CURSO, em diversos momentos durante a sua trajetória histórica. Concluindo, a identidade do Curso Técnico em Enfermagem da ESTES/UFU foi constituída pelo seu FAZER, EXISTIR e SER.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoGonçalves Neto, Wenceslauhttp://lattes.cnpq.br/6258906373771462Casagrande, Lisete Diniz RibasFaleiros, Eneida de Mattos2020-11-11T16:50:21Z2020-11-11T16:50:21Z1997info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFALEIROS, Eneida de Mattos. Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995). 1997. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.19https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30332http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.19porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-11-12T06:18:36Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30332Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-11-12T06:18:36Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995)
Do, exist, be: the technical nursing course at the Technical Health School of the Federal University of Uberlândia (1971 to 1995)
title Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995)
spellingShingle Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995)
Faleiros, Eneida de Mattos
Enfermagem
Saúde
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Técnicos em enfermagem
title_short Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995)
title_full Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995)
title_fullStr Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995)
title_full_unstemmed Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995)
title_sort Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995)
author Faleiros, Eneida de Mattos
author_facet Faleiros, Eneida de Mattos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gonçalves Neto, Wenceslau
http://lattes.cnpq.br/6258906373771462
Casagrande, Lisete Diniz Ribas
dc.contributor.author.fl_str_mv Faleiros, Eneida de Mattos
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Saúde
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Técnicos em enfermagem
topic Enfermagem
Saúde
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Técnicos em enfermagem
description Th is investigation aimed at recovering the track of the Tech nica! Nursing Course at the Technical Health School (ESTES) of the Federal University of Uberlândia by recording the events and transformations as to the administrative and pedagogical aspects from 1971 to 1995. The qua/itative method of research was chosen bearíng in mind a historícal perspective by using the following research instruments: documentary research and analysis, oral statements, and field research. Focusing the administrative aspects, in the course o f its history, the Technical Nursing Course was first organized as a prívate school under the educationai system of Minas Gerais State from 1971 to 1981; afterwards, it became a pubiic and federai school and an integrated part o f the Federai University of Uberlândia. As far as the pedagogical aspects are concerned, the Technical Nursing Course has been managed by iegisiations and ruies which were set by society, the educationai system, and the institution itseif, and aiso by the reiationship concepts between man/worid, and subject/object. This has been considered in the iight of the aims of the Technical Nursing Course in different moments during its historícal path. The identity of the Technical Nursing Course has therefore been constituted by its inherentfacets: DOiNG, EXISTING, and BEiNG.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997
2020-11-11T16:50:21Z
2020-11-11T16:50:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FALEIROS, Eneida de Mattos. Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995). 1997. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.19
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30332
http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.19
identifier_str_mv FALEIROS, Eneida de Mattos. Fazer, existir, ser: o curso técnico de Enfermagem da Escola Técnica de Saúde da Universidade Federal de Uberlândia (1971 a 1995). 1997. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.19
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30332
http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.19
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711415198875648