As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Aluê Gomes da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34154
Resumo: This research aims to analyze how Geography teachers in Elementary School II applied federal laws 10.639 / 2003 and 11.645 / 2008 in the classroom. These laws officially included in the Education Network curriculum the obligatory theme “Afro-Brazilian and Indigenous Histories and Cultures.” This work will discuss how Laws 10.639 / 2003 and 11.645 / 08 and some of their consequences. The study had a qualitative character, with emphasis on the content analysis of the Questionnaire answered by the seven Geography teachers of Elementary School II from public schools in the city of Uberlândia, Minas Gerais. Federal laws 10.639 / 2003 and 11.645 / 2008 propose to discuss and reflect on the history, memory and struggle of black and indigenous peoples socially excluded throughout the formation process of Brazil, up to the present day. The research was based on studies by authors such as: Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva (2007), Silvio Almeida (2019), Renato Emerson Nascimento dos Santos (2011), Alexandre do Nascimento (2013), Clézio dos Santos (2014), among other thinkers who produce work relevant to the subject.
id UFU_70bb14df9659c35805de7c95c2d52451
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/34154
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de GeografiaDocênciaPesquisaEnsino de GeografiaRacismoAnálise de conteúdoCNPQ::CIENCIAS HUMANASThis research aims to analyze how Geography teachers in Elementary School II applied federal laws 10.639 / 2003 and 11.645 / 2008 in the classroom. These laws officially included in the Education Network curriculum the obligatory theme “Afro-Brazilian and Indigenous Histories and Cultures.” This work will discuss how Laws 10.639 / 2003 and 11.645 / 08 and some of their consequences. The study had a qualitative character, with emphasis on the content analysis of the Questionnaire answered by the seven Geography teachers of Elementary School II from public schools in the city of Uberlândia, Minas Gerais. Federal laws 10.639 / 2003 and 11.645 / 2008 propose to discuss and reflect on the history, memory and struggle of black and indigenous peoples socially excluded throughout the formation process of Brazil, up to the present day. The research was based on studies by authors such as: Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva (2007), Silvio Almeida (2019), Renato Emerson Nascimento dos Santos (2011), Alexandre do Nascimento (2013), Clézio dos Santos (2014), among other thinkers who produce work relevant to the subject.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Esta pesquisa tem como objetivo analisar como os professores de Geografia do Ensino Fundamental II aplicavam as leis federais 10.639/2003 e 11.645/2008 em sala de aula. Estas leis incluíram de forma oficial no currículo da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “Histórias e Culturas Afro-Brasileiras e Indígenas.” O presente trabalho irá discutir as Leis 10.639/2003 e 11.645/08 e alguns de seus desdobramentos. O estudo teve caráter qualitativo, com ênfase na Análise de Conteúdo do Questionário respondido pelos sete professores de Geografia do Ensino Fundamental II de escolas públicas da cidade de Uberlândia, Minas Gerais. As leis federais 10.639/2003 e 11.645/2008 se propõem à discussão e reflexão acerca da história, da memória e da luta dos povos negros e indígenas socialmente excluídos ao longo do processo de formação do Brasil, até os dias atuais. A pesquisa foi baseada em estudos de autores, como: Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva (2007), Silvio Almeida (2019), Renato Emerson Nascimento dos Santos (2011), Alexandre do Nascimento (2013), Clézio dos Santos (2014), entre outros pensadores que elaboram trabalhos pertinentes ao assunto.2022-02-22Universidade Federal de UberlândiaBrasilGeografiaSampaio, Adriany de Ávila Melohttp://lattes.cnpq.br/7548418133047955Santos, Rosselvelt Joséhttp://lattes.cnpq.br/4677146792872129Barbosa, Pedrohttp://lattes.cnpq.br/9323979478477151Silva, Aluê Gomes da2022-02-22T18:40:38Z2022-02-22T18:40:38Z2021-10-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Aluê Gomes da. As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia. 2022. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34154porAttribution-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-02-23T06:26:57Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/34154Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-02-23T06:26:57Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia
title As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia
spellingShingle As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia
Silva, Aluê Gomes da
Docência
Pesquisa
Ensino de Geografia
Racismo
Análise de conteúdo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia
title_full As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia
title_fullStr As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia
title_full_unstemmed As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia
title_sort As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia
author Silva, Aluê Gomes da
author_facet Silva, Aluê Gomes da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sampaio, Adriany de Ávila Melo
http://lattes.cnpq.br/7548418133047955
Santos, Rosselvelt José
http://lattes.cnpq.br/4677146792872129
Barbosa, Pedro
http://lattes.cnpq.br/9323979478477151
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Aluê Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv Docência
Pesquisa
Ensino de Geografia
Racismo
Análise de conteúdo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Docência
Pesquisa
Ensino de Geografia
Racismo
Análise de conteúdo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description This research aims to analyze how Geography teachers in Elementary School II applied federal laws 10.639 / 2003 and 11.645 / 2008 in the classroom. These laws officially included in the Education Network curriculum the obligatory theme “Afro-Brazilian and Indigenous Histories and Cultures.” This work will discuss how Laws 10.639 / 2003 and 11.645 / 08 and some of their consequences. The study had a qualitative character, with emphasis on the content analysis of the Questionnaire answered by the seven Geography teachers of Elementary School II from public schools in the city of Uberlândia, Minas Gerais. Federal laws 10.639 / 2003 and 11.645 / 2008 propose to discuss and reflect on the history, memory and struggle of black and indigenous peoples socially excluded throughout the formation process of Brazil, up to the present day. The research was based on studies by authors such as: Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva (2007), Silvio Almeida (2019), Renato Emerson Nascimento dos Santos (2011), Alexandre do Nascimento (2013), Clézio dos Santos (2014), among other thinkers who produce work relevant to the subject.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-27
2022-02-22T18:40:38Z
2022-02-22T18:40:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Aluê Gomes da. As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia. 2022. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34154
identifier_str_mv SILVA, Aluê Gomes da. As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 nas aulas de Geografia. 2022. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34154
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Geografia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Geografia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711361337720832