Ensino da controladoria e a atuação prática do Controller

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Niza, João Victor Silva
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36933
Resumo: The present study seeks to identify the contents proposed in the syllabi of Controllership disciplines offered by public higher education institutions (HEIs) in the state of Minas Gerais, as well as to verify whether these contents meet the required attributions of the controller in companies. The classification of the research is descriptive, with a qualitative approach and the procedures were documentary and the survey with the application of questionnaires. Data collection was divided into two stages, the first in a documentary research of the pedagogical projects and course files to verify the content proposed in the menus and in the second stage, a questionnaire was applied to the controllers in order to identify the controller's perception in in relation to the teaching of Controllership in HEIs. The results obtained from the analysis of the syllabus demonstrated the offer and mandatory nature of the discipline in all analyzed HEIs. The application of the questionnaire showed that the discipline of controllership lacks social, environmental and behavioral aspects and the lack of dialogue with practice was highlighted. From the analyses, it is concluded that the relationship between the relevance of the controllership syllabus with the practical adoption is not significant, requiring additional qualification and practical experience for the accountant to work in Controllership.
id UFU_735a9237d110d67e849f33a569ba88d1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/36933
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Ensino da controladoria e a atuação prática do ControllerTeaching controllership and the practical performance of the ControllerControladoriaControllerEnsinoControllershipTeachingCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISThe present study seeks to identify the contents proposed in the syllabi of Controllership disciplines offered by public higher education institutions (HEIs) in the state of Minas Gerais, as well as to verify whether these contents meet the required attributions of the controller in companies. The classification of the research is descriptive, with a qualitative approach and the procedures were documentary and the survey with the application of questionnaires. Data collection was divided into two stages, the first in a documentary research of the pedagogical projects and course files to verify the content proposed in the menus and in the second stage, a questionnaire was applied to the controllers in order to identify the controller's perception in in relation to the teaching of Controllership in HEIs. The results obtained from the analysis of the syllabus demonstrated the offer and mandatory nature of the discipline in all analyzed HEIs. The application of the questionnaire showed that the discipline of controllership lacks social, environmental and behavioral aspects and the lack of dialogue with practice was highlighted. From the analyses, it is concluded that the relationship between the relevance of the controllership syllabus with the practical adoption is not significant, requiring additional qualification and practical experience for the accountant to work in Controllership.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O presente estudo busca identificar os conteúdos propostos nas ementas das disciplinas de Controladoria oferecidas pelas instituições de ensino superior públicas (IES) do estado de Minas Gerais, bem como verificar se esses conteúdos atendem às atribuições requeridas do controller nas empresas. A classificação da pesquisa é descritiva, com abordagem qualitativa e os procedimentos foram documental e o levantamento com a aplicação de questionários. A coleta de dados foi dividida em duas etapas, a primeira em uma pesquisa documental dos projetos pedagógicos e fichas das disciplinas para verificar o conteúdo proposto nas ementas e na segunda etapa, foi aplicado um questionário aos controllers a fim de identificar a percepção do controller em relação ao ensino da Controladoria nas IES. Os resultados obtidos a partir da análise do conteúdo programático demonstraram a oferta e obrigatoriedade da disciplina em todas as IES analisadas. A aplicação do questionário evidenciou que a disciplina de controladoria carece de aspectos sociais, ambientais e comportamentais e foi destacada a falta de diálogo com a prática. A partir das análises, conclui-se que a relação entre a relevância do conteúdo programático de controladoria com a adoção prática não é significativa, sendo necessárias qualificação complementar e vivência prática para atuação do contador na Controladoria.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências ContábeisLeal, Edvalda Araújohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do;jsessionid=5754951D1EE940ABB93573DF15AF1CE7.buscatextual_5Blind Review, Blind ReviewxBlind Review, Blind ReviewxNiza, João Victor Silva2023-02-03T14:20:54Z2023-02-03T14:20:54Z2022-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfNIZA, João Victor Silva. Ensino da controladoria e a atuação prática do controller. 2022. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis ) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36933porhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-02-04T06:17:53Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/36933Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-02-04T06:17:53Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino da controladoria e a atuação prática do Controller
Teaching controllership and the practical performance of the Controller
title Ensino da controladoria e a atuação prática do Controller
spellingShingle Ensino da controladoria e a atuação prática do Controller
Niza, João Victor Silva
Controladoria
Controller
Ensino
Controllership
Teaching
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
title_short Ensino da controladoria e a atuação prática do Controller
title_full Ensino da controladoria e a atuação prática do Controller
title_fullStr Ensino da controladoria e a atuação prática do Controller
title_full_unstemmed Ensino da controladoria e a atuação prática do Controller
title_sort Ensino da controladoria e a atuação prática do Controller
author Niza, João Victor Silva
author_facet Niza, João Victor Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Leal, Edvalda Araújo
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do;jsessionid=5754951D1EE940ABB93573DF15AF1CE7.buscatextual_5
Blind Review, Blind Review
x
Blind Review, Blind Review
x
dc.contributor.author.fl_str_mv Niza, João Victor Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Controladoria
Controller
Ensino
Controllership
Teaching
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
topic Controladoria
Controller
Ensino
Controllership
Teaching
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
description The present study seeks to identify the contents proposed in the syllabi of Controllership disciplines offered by public higher education institutions (HEIs) in the state of Minas Gerais, as well as to verify whether these contents meet the required attributions of the controller in companies. The classification of the research is descriptive, with a qualitative approach and the procedures were documentary and the survey with the application of questionnaires. Data collection was divided into two stages, the first in a documentary research of the pedagogical projects and course files to verify the content proposed in the menus and in the second stage, a questionnaire was applied to the controllers in order to identify the controller's perception in in relation to the teaching of Controllership in HEIs. The results obtained from the analysis of the syllabus demonstrated the offer and mandatory nature of the discipline in all analyzed HEIs. The application of the questionnaire showed that the discipline of controllership lacks social, environmental and behavioral aspects and the lack of dialogue with practice was highlighted. From the analyses, it is concluded that the relationship between the relevance of the controllership syllabus with the practical adoption is not significant, requiring additional qualification and practical experience for the accountant to work in Controllership.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-14
2023-02-03T14:20:54Z
2023-02-03T14:20:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NIZA, João Victor Silva. Ensino da controladoria e a atuação prática do controller. 2022. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis ) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36933
identifier_str_mv NIZA, João Victor Silva. Ensino da controladoria e a atuação prática do controller. 2022. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis ) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36933
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Contábeis
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Contábeis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569723623014400