As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prochnow, Edirley Trevisan
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33717
Resumo: Astronomy is one of the oldest objects of study, it has always been a source of curiosity when looking at the sky and trying to understand what is there. Even though it is an ancient science, its teaching is stagnant in time, and this is noticed in several works presented here, which the number of students who cannot correctly explain some points of the Solar System and even about the Universe is large. In this work developed with high school students, only 6% of students are aware of the existence of the asteroid belt in the Solar System, 36% placed the planets aligned, as if this system were flat. When it comes to putting in order a sequence of objects and elements of the Universe, 79.3% of the students got the correct sequence of organization, but when it comes to analyzing the proportions and comparing them with other elements, which are closer of our perception, the number of correct answers was 38.2%. In the final approach of the questionnaire applied here, regarding the representation of the universe, it is noticeable that most results place the Sun in some prominent position in the representation, which goes against the current understanding of how the universe is distributed.
id UFU_7821dae081c17b97b71365c687832d71
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/33717
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino MédioAstronomiaUniversoEnsino MédioConcepções préviasCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAAstronomy is one of the oldest objects of study, it has always been a source of curiosity when looking at the sky and trying to understand what is there. Even though it is an ancient science, its teaching is stagnant in time, and this is noticed in several works presented here, which the number of students who cannot correctly explain some points of the Solar System and even about the Universe is large. In this work developed with high school students, only 6% of students are aware of the existence of the asteroid belt in the Solar System, 36% placed the planets aligned, as if this system were flat. When it comes to putting in order a sequence of objects and elements of the Universe, 79.3% of the students got the correct sequence of organization, but when it comes to analyzing the proportions and comparing them with other elements, which are closer of our perception, the number of correct answers was 38.2%. In the final approach of the questionnaire applied here, regarding the representation of the universe, it is noticeable that most results place the Sun in some prominent position in the representation, which goes against the current understanding of how the universe is distributed.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)A Astronomia é um dos objetos de estudo mais antigos, pois sempre foi fonte de curiosidade do ser humano ao olhar para o céu e tentar entender o que existe nele. Mesmo sendo uma ciência antiga, o seu ensino está estagnado no tempo, e isso é perceptível em diversos trabalhos aqui apresentados, nos quais a quantidade de alunos que não conseguem explicar corretamente alguns pontos do Sistema Solar e até mesmo sobre como Universo é grande. Nesse trabalho, desenvolvido com alunos do Ensino Médio, nota-se que apenas 6% deles sabem da existência do cinturão de asteroides que tem no Sistema Solar, 36% colocaram os planetas alinhados, como se esse sistema fosse plano. Quando se trata de colocar em ordem uma sequência de objetos e elementos do Universo, 79,3% dos alunos atingiram a sequência correta da organização, mas quando se trata de analisar as proporções e compará-las com outros elementos que estejam mais próximos da nossa percepção, a quantidade de acertos foi de 38,2%. Na abordagem final do questionário aqui aplicado, sobre a representação do universo, fica perceptível que a maioria dos resultados colocam o Sol em alguma posição de destaque na representação, o que vai contra a compreensão atual sobre como o universo está distribuído.Universidade Federal de UberlândiaBrasilFísicaLonghini, Marcos Danielhttp://lattes.cnpq.br/8422119886996254Odashima, Marianahttp://lattes.cnpq.br/8353107167077854Arantes, Alessandra Riposatihttp://lattes.cnpq.br/6742903299047989Prochnow, Edirley Trevisan2021-12-07T22:35:49Z2021-12-07T22:35:49Z2021-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPROCHNOW, Edirley Trevisan. As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio. 2021. 57 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Física, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33717porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-12-08T06:39:25Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/33717Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-12-08T06:39:25Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio
title As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio
spellingShingle As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio
Prochnow, Edirley Trevisan
Astronomia
Universo
Ensino Médio
Concepções prévias
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
title_short As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio
title_full As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio
title_fullStr As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio
title_full_unstemmed As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio
title_sort As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio
author Prochnow, Edirley Trevisan
author_facet Prochnow, Edirley Trevisan
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Longhini, Marcos Daniel
http://lattes.cnpq.br/8422119886996254
Odashima, Mariana
http://lattes.cnpq.br/8353107167077854
Arantes, Alessandra Riposati
http://lattes.cnpq.br/6742903299047989
dc.contributor.author.fl_str_mv Prochnow, Edirley Trevisan
dc.subject.por.fl_str_mv Astronomia
Universo
Ensino Médio
Concepções prévias
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
topic Astronomia
Universo
Ensino Médio
Concepções prévias
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description Astronomy is one of the oldest objects of study, it has always been a source of curiosity when looking at the sky and trying to understand what is there. Even though it is an ancient science, its teaching is stagnant in time, and this is noticed in several works presented here, which the number of students who cannot correctly explain some points of the Solar System and even about the Universe is large. In this work developed with high school students, only 6% of students are aware of the existence of the asteroid belt in the Solar System, 36% placed the planets aligned, as if this system were flat. When it comes to putting in order a sequence of objects and elements of the Universe, 79.3% of the students got the correct sequence of organization, but when it comes to analyzing the proportions and comparing them with other elements, which are closer of our perception, the number of correct answers was 38.2%. In the final approach of the questionnaire applied here, regarding the representation of the universe, it is noticeable that most results place the Sun in some prominent position in the representation, which goes against the current understanding of how the universe is distributed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-07T22:35:49Z
2021-12-07T22:35:49Z
2021-11-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PROCHNOW, Edirley Trevisan. As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio. 2021. 57 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Física, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33717
identifier_str_mv PROCHNOW, Edirley Trevisan. As concepções sobre a estrutura e organização do universo de alunos de Ensino Médio. 2021. 57 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Física, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33717
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711449310101504