A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Antonio Neto Ferreira dos
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13942
Resumo: Through this research, we have intended to understand the environment conception of students from elementary school (eighth grade in 2004) who took part during fifth, sixth and seventh grades in environmental education s pedagogical activities developed in a public school from Uberlândia, state of Minas Gerais, and based on the hydroponics technology. Data come from texts written by the students and from semistructured interviews aimed at investigating how they developed their environment conception. Hydroponics technology was employed in pedagogical activities linked to Natural Sciences and Farming Techniques subjects, since we believe it is possible to make students to conceive the environment as something that goes beyond the nature context. As we understand them, the new demands of a technological society require a school able to offer students conditions for them to develop knowledge and above all to analyze changes in this society having in view socioenvironmental problems and solutions. When these activities begun the majority of students had a naturalist conception of environment. Data analysis has revealed, however, that great part of them expresses opinions classifiable as a participative environment conception: a vision that integrates social and natural elements and in which man is responsible for building/changing the environment.
id UFU_7b5b2cdaba83d67b94e827987def0a00
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13942
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambienteEducação ambientalHidroponiaCiências - Estudo e ensinoEnsino fundamentalEnvironmental educationHydroponicsElementary schoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThrough this research, we have intended to understand the environment conception of students from elementary school (eighth grade in 2004) who took part during fifth, sixth and seventh grades in environmental education s pedagogical activities developed in a public school from Uberlândia, state of Minas Gerais, and based on the hydroponics technology. Data come from texts written by the students and from semistructured interviews aimed at investigating how they developed their environment conception. Hydroponics technology was employed in pedagogical activities linked to Natural Sciences and Farming Techniques subjects, since we believe it is possible to make students to conceive the environment as something that goes beyond the nature context. As we understand them, the new demands of a technological society require a school able to offer students conditions for them to develop knowledge and above all to analyze changes in this society having in view socioenvironmental problems and solutions. When these activities begun the majority of students had a naturalist conception of environment. Data analysis has revealed, however, that great part of them expresses opinions classifiable as a participative environment conception: a vision that integrates social and natural elements and in which man is responsible for building/changing the environment.Mestre em EducaçãoPretendemos com esta pesquisa, compreender as concepções de ambiente formuladas por alunos das 8ª séries de 2004, do ensino fundamental, que participaram de práticas pedagógicas de educação ambiental na 5ª, 6ª e 7ª séries, tendo como referência à tecnologia hidropônica em uma escola pública de Uberlândia-MG. Coletamos os dados, juntos aos alunos, por meio da produção de textos e entrevistas semi-estruturadas para investigar, como eles passaram a conceber o ambiente. A tecnologia hidropônica foi utilizada em atividades pedagógicas das disciplinas de Ciências Naturais e Técnicas Agrícolas, por acreditarmos ser possível ampliar a concepção do aluno sobre o conceito de ambiente, para além do contexto natural. Entendemos que, perante as novas exigências de uma sociedade tecnológica, torna-se necessário que a escola ofereça aos alunos condições para elaborar conhecimentos, desenvolver habilidades e aperfeiçoar atitudes que permitam observar, compreender e sobretudo analisar as modificações dessa sociedade em interação com os problemas e soluções socioambientais. No início dessas atividades, a maioria dos alunos, ao ser argüida, revelava uma concepção de ambiente naturalista. Detectamos com a análise dos dados, que grande parte dos alunos participantes da pesquisa emitiu opiniões que podem ser classificadas como concepção participativa do homem na construção/transformação do ambiente, numa visão integradora entre os elementos naturais e sociais.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUCicillini, Graça Aparecidahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790897P4Amorim, Antonio Carlos Rodrigues dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798668A5Guido, Lúcia de Fátima Estevinhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713374D4Santos, Antonio Neto Ferreira dos2016-06-22T18:36:31Z2006-12-142016-06-22T18:36:31Z2006-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSANTOS, Antonio Neto Ferreira dos. A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente. 2006. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13942porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2016-06-23T06:43:14Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13942Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2016-06-23T06:43:14Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente
title A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente
spellingShingle A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente
Santos, Antonio Neto Ferreira dos
Educação ambiental
Hidroponia
Ciências - Estudo e ensino
Ensino fundamental
Environmental education
Hydroponics
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente
title_full A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente
title_fullStr A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente
title_full_unstemmed A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente
title_sort A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente
author Santos, Antonio Neto Ferreira dos
author_facet Santos, Antonio Neto Ferreira dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cicillini, Graça Aparecida
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790897P4
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798668A5
Guido, Lúcia de Fátima Estevinho
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713374D4
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Antonio Neto Ferreira dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental
Hidroponia
Ciências - Estudo e ensino
Ensino fundamental
Environmental education
Hydroponics
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação ambiental
Hidroponia
Ciências - Estudo e ensino
Ensino fundamental
Environmental education
Hydroponics
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Through this research, we have intended to understand the environment conception of students from elementary school (eighth grade in 2004) who took part during fifth, sixth and seventh grades in environmental education s pedagogical activities developed in a public school from Uberlândia, state of Minas Gerais, and based on the hydroponics technology. Data come from texts written by the students and from semistructured interviews aimed at investigating how they developed their environment conception. Hydroponics technology was employed in pedagogical activities linked to Natural Sciences and Farming Techniques subjects, since we believe it is possible to make students to conceive the environment as something that goes beyond the nature context. As we understand them, the new demands of a technological society require a school able to offer students conditions for them to develop knowledge and above all to analyze changes in this society having in view socioenvironmental problems and solutions. When these activities begun the majority of students had a naturalist conception of environment. Data analysis has revealed, however, that great part of them expresses opinions classifiable as a participative environment conception: a vision that integrates social and natural elements and in which man is responsible for building/changing the environment.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-14
2006-06-28
2016-06-22T18:36:31Z
2016-06-22T18:36:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Antonio Neto Ferreira dos. A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente. 2006. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13942
identifier_str_mv SANTOS, Antonio Neto Ferreira dos. A tecnologia hidropônica como prática pedagógica na construção de concepções de ambiente. 2006. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13942
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569678051901440