Cantar a Revolução: as representações do zapatismo nos corridos mexicanos
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16524 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.212 |
Resumo: | The Mexican Revolution outbreak, in 1910, revealed the instability of the economic, political, and social processes that had been gestated in the country since the independence period. Beyond these aspects, the Revolution was felt in the arts, in music, literature, iconography, and in other cultural manifestations. It is in cultural analysis that the theme of this dissertation is justified, whose objective is to identify Zapatista representations found in popular songs known as corridos. Part of the proposed methodology of this study consisted of bibliographical and documentary research, based on the collection, selection, and analysis of Mexican corridos produced during the revolutionary period. Simultaneously, there is a try to understand the role of the corridos as a means of communication between farmers and as an instrument of propagation of Zapatista ideals. In this sense, this study establishes a dialogue with historiographic production and seeks to evidence the relationship between history and popular culture by giving special emphasis to popular music. Such interactions involving political and socio-cultural experiences can, most undoubtedly, uncover other scenarios of Zapatismo and of the construction of revolutionary memory. |
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Cantar a Revolução: as representações do zapatismo nos corridos mexicanosZapatismoCorridosMúsica popularRepresentaçãoRevolução mexicanaMúsica popular mexicana - História - Séc. XXMúsica e históriaMexico - História - Revolução, 1910ZapatismoCorridosPopular musicRepresentationMexican revolutionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThe Mexican Revolution outbreak, in 1910, revealed the instability of the economic, political, and social processes that had been gestated in the country since the independence period. Beyond these aspects, the Revolution was felt in the arts, in music, literature, iconography, and in other cultural manifestations. It is in cultural analysis that the theme of this dissertation is justified, whose objective is to identify Zapatista representations found in popular songs known as corridos. Part of the proposed methodology of this study consisted of bibliographical and documentary research, based on the collection, selection, and analysis of Mexican corridos produced during the revolutionary period. Simultaneously, there is a try to understand the role of the corridos as a means of communication between farmers and as an instrument of propagation of Zapatista ideals. In this sense, this study establishes a dialogue with historiographic production and seeks to evidence the relationship between history and popular culture by giving special emphasis to popular music. Such interactions involving political and socio-cultural experiences can, most undoubtedly, uncover other scenarios of Zapatismo and of the construction of revolutionary memory.Mestre em HistóriaA eclosão da Revolução Mexicana, em 1910, revelou a instabilidade dos processos econômicos, políticos e sociais que vinham sendo gestados no país desde o período da independência. Para além desses aspectos, a Revolução se fez sentir nas artes, na música, na literatura, na iconografia e outras manifestações culturais. E é a partir da análise cultural que se justifica a temática desta dissertação, cujo objetivo é identificar as representações do zapatismo presentes nas canções populares conhecidas como corridos . Parte da proposta metodológica consistiu numa pesquisa bibliográfica e também documental, calcada no levantamento, seleção e análise de corridos mexicanos produzidos durante o período revolucionário. Simultaneamente, busco compreender o papel dos corridos como meio de comunicação entre os camponeses e instrumento de divulgação dos ideais zapatistas. Nesse sentido, o trabalho estabelece um diálogo com a produção historiográfica evidenciando as relações entre história e cultura popular ao conferir ênfase especial à música popular. Tais interações envolvendo as experiências políticas e socioculturais podem, sem dúvida, descortinar outros cenários a respeito do zapatismo e da construção de uma memória revolucionária.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em HistóriaCiências HumanasUFUParanhos, Adalberto de Paulahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4734065J0Busetto, Áureohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706057U5Barros, Carla Miucci Ferraresi dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763573Z3Borges, Ana Cristina2016-06-22T18:46:08Z2016-05-192016-06-22T18:46:08Z2016-03-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfBORGES, Ana Cristina. Cantar a Revolução: as representações do zapatismo nos corridos mexicanos. 2016. 155 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.212https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16524http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.212porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-09-30T01:32:12Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/16524Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-09-30T01:32:12Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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The Mexican Revolution outbreak, in 1910, revealed the instability of the economic, political, and social processes that had been gestated in the country since the independence period. Beyond these aspects, the Revolution was felt in the arts, in music, literature, iconography, and in other cultural manifestations. It is in cultural analysis that the theme of this dissertation is justified, whose objective is to identify Zapatista representations found in popular songs known as corridos. Part of the proposed methodology of this study consisted of bibliographical and documentary research, based on the collection, selection, and analysis of Mexican corridos produced during the revolutionary period. Simultaneously, there is a try to understand the role of the corridos as a means of communication between farmers and as an instrument of propagation of Zapatista ideals. In this sense, this study establishes a dialogue with historiographic production and seeks to evidence the relationship between history and popular culture by giving special emphasis to popular music. Such interactions involving political and socio-cultural experiences can, most undoubtedly, uncover other scenarios of Zapatismo and of the construction of revolutionary memory. |
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