Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34280 http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553 |
Resumo: | Seeking to build a historical look at the reception of specialized critics in relation to Glauber Rocha's texts and films made in the 1960’s, this thesis focuses on identifying and comparatively analyzing the diversity of consonant, dissonant and antagonistic discourses to the filmmaker, privileging the definitions of modern Brazilian cinema as the main interpretive parameter of the sources. In this sense, we focused on the reception of four products made by Glauber Rocha; Barravento (1962), Critical Review of Brazilian Cinema (1963), Deus eo Diabo na Terra do Sol (1964) and Terra em Transe (1967). The emphasis on receptive perspectives contrary to the filmmaker's aestheticpolitical proposals aims to contribute to the construction of a historical interpretation against the artist's direct consecration proposes an understanding of the difficulties encountered by Glauber Rocha to assert himself as a leading figure of Brazilian cinema in the 1960’s that are not normally addressed by specialist historiography. |
id |
UFU_80517e86d81e2466d29eddd2ed7aa2b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/34280 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo GlauberianoGlauber as Cracked Glass: consonances, dissonances and aesthetic-political antagonisms in Cinema Novo GlauberianoGlauber RochaGlauber RochaRecepçãoReceptionMemória históricaHistorical memoryHistória do cinema brasileiroHistory of Brazilian cinemaCinema novoCinema novoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEAHistóriaCinema NovoCinema brasileiro - História e críticaMemória - HistóriaSeeking to build a historical look at the reception of specialized critics in relation to Glauber Rocha's texts and films made in the 1960’s, this thesis focuses on identifying and comparatively analyzing the diversity of consonant, dissonant and antagonistic discourses to the filmmaker, privileging the definitions of modern Brazilian cinema as the main interpretive parameter of the sources. In this sense, we focused on the reception of four products made by Glauber Rocha; Barravento (1962), Critical Review of Brazilian Cinema (1963), Deus eo Diabo na Terra do Sol (1964) and Terra em Transe (1967). The emphasis on receptive perspectives contrary to the filmmaker's aestheticpolitical proposals aims to contribute to the construction of a historical interpretation against the artist's direct consecration proposes an understanding of the difficulties encountered by Glauber Rocha to assert himself as a leading figure of Brazilian cinema in the 1960’s that are not normally addressed by specialist historiography.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTese (Doutorado)Buscando a construção de um olhar histórico acerca da recepção da crítica especializada em relação aos textos e filmes de Glauber Rocha realizados na década de 1960, esta tese se concentra em identificar e analisar comparativamente a diversidade de discursos consonantes, dissonantes e antagonistas ao cineasta privilegiando as definições sobre o cinema brasileiro moderno como principal parâmetro interpretativo das fontes. Neste sentido, nos debruçamos sobre a recepção de quatro produtos realizados por Glauber Rocha; Barravento (1962), Revisão Crítica do Cinema Brasileiro (1963), Deus e o Diabo na Terra do Sol (1964) e Terra em Transe (1967). A ênfase em perspectivas receptivas contrárias às propostas estéticopolíticas do cineasta visa contribuir na construção de uma interpretação histórica a contrapelo da direta consagração do artista propõe a compreensão das dificuldades encontradas por Glauber Rocha para se afirmar enquanto figura de proa do cinema brasileiro nos anos 1960 que normalmente não são abordadas pela historiografia especializada.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em HistóriaRamos, Alcides Freirehttp://lattes.cnpq.br/4887520444879981Costa, Rodrigo de Freitashttp://lattes.cnpq.br/6550623178520228Duarte, André Luis Bertellihttp://lattes.cnpq.br/8645753480811309Ramos, Rosangela Patriotahttp://lattes.cnpq.br/8434935867197930Souza, Julierme Sebastião Moraishttp://lattes.cnpq.br/8444363168551026Borges, Ítalo Nelli2022-03-15T20:42:21Z2022-03-15T20:42:21Z2021-09-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfBORGES, Ítalo Nelli. Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano. 2021. 293 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34280http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-03-16T06:21:30Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/34280Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-03-16T06:21:30Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano Glauber as Cracked Glass: consonances, dissonances and aesthetic-political antagonisms in Cinema Novo Glauberiano |
title |
Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano |
spellingShingle |
Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano Borges, Ítalo Nelli Glauber Rocha Glauber Rocha Recepção Reception Memória histórica Historical memory História do cinema brasileiro History of Brazilian cinema Cinema novo Cinema novo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA História Cinema Novo Cinema brasileiro - História e crítica Memória - História |
title_short |
Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano |
title_full |
Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano |
title_fullStr |
Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano |
title_full_unstemmed |
Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano |
title_sort |
Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano |
author |
Borges, Ítalo Nelli |
author_facet |
Borges, Ítalo Nelli |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ramos, Alcides Freire http://lattes.cnpq.br/4887520444879981 Costa, Rodrigo de Freitas http://lattes.cnpq.br/6550623178520228 Duarte, André Luis Bertelli http://lattes.cnpq.br/8645753480811309 Ramos, Rosangela Patriota http://lattes.cnpq.br/8434935867197930 Souza, Julierme Sebastião Morais http://lattes.cnpq.br/8444363168551026 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Ítalo Nelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Glauber Rocha Glauber Rocha Recepção Reception Memória histórica Historical memory História do cinema brasileiro History of Brazilian cinema Cinema novo Cinema novo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA História Cinema Novo Cinema brasileiro - História e crítica Memória - História |
topic |
Glauber Rocha Glauber Rocha Recepção Reception Memória histórica Historical memory História do cinema brasileiro History of Brazilian cinema Cinema novo Cinema novo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA História Cinema Novo Cinema brasileiro - História e crítica Memória - História |
description |
Seeking to build a historical look at the reception of specialized critics in relation to Glauber Rocha's texts and films made in the 1960’s, this thesis focuses on identifying and comparatively analyzing the diversity of consonant, dissonant and antagonistic discourses to the filmmaker, privileging the definitions of modern Brazilian cinema as the main interpretive parameter of the sources. In this sense, we focused on the reception of four products made by Glauber Rocha; Barravento (1962), Critical Review of Brazilian Cinema (1963), Deus eo Diabo na Terra do Sol (1964) and Terra em Transe (1967). The emphasis on receptive perspectives contrary to the filmmaker's aestheticpolitical proposals aims to contribute to the construction of a historical interpretation against the artist's direct consecration proposes an understanding of the difficulties encountered by Glauber Rocha to assert himself as a leading figure of Brazilian cinema in the 1960’s that are not normally addressed by specialist historiography. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-24 2022-03-15T20:42:21Z 2022-03-15T20:42:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BORGES, Ítalo Nelli. Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano. 2021. 293 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34280 http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553 |
identifier_str_mv |
BORGES, Ítalo Nelli. Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano. 2021. 293 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34280 http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em História |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711407891349504 |