Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26098 |
Resumo: | The aim of this study is to provide a space to develop imagination and creativity through Drama Games based on the realistic techniques of Stanislavski. For this, an University Extension project entitled as "The First Sign - Drama Games in the Public School from Stanislavski and Vigotski" was elaborated. The project was carried out in a school in a peripheral district of the city of Uberlândia, with students from the 9th grade. The duration of the project was 3 months and within these 3 months, 12 meetings were organized to discuss the development of the proposal. The project was analyzed based on the theoretical assumptions of Vygotsky, as well as the dramatizations developed in the Stanislavski-based Drama Games. Three games were chosen in favor to organize the analysis more clearly and objectively: scenarios’ game, room’s game and families’ game. From this analysis, we have seen that the objective of the work has been achieved and that the Theater should be used as a technique for the development of imagination, creativity and the extension of personal experience of humans, regardless of age. Finally, we emphasize that it is important to rethink how art have been used at schools and its influence in the Psychology formation. |
id |
UFU_82b4bd37a93b18c939752ae55637253a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/26098 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação BásicaImaginaçãoJogos teatraisEscolaStanislavskiVigotskiPsicologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEMThe aim of this study is to provide a space to develop imagination and creativity through Drama Games based on the realistic techniques of Stanislavski. For this, an University Extension project entitled as "The First Sign - Drama Games in the Public School from Stanislavski and Vigotski" was elaborated. The project was carried out in a school in a peripheral district of the city of Uberlândia, with students from the 9th grade. The duration of the project was 3 months and within these 3 months, 12 meetings were organized to discuss the development of the proposal. The project was analyzed based on the theoretical assumptions of Vygotsky, as well as the dramatizations developed in the Stanislavski-based Drama Games. Three games were chosen in favor to organize the analysis more clearly and objectively: scenarios’ game, room’s game and families’ game. From this analysis, we have seen that the objective of the work has been achieved and that the Theater should be used as a technique for the development of imagination, creativity and the extension of personal experience of humans, regardless of age. Finally, we emphasize that it is important to rethink how art have been used at schools and its influence in the Psychology formation.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho teve como objetivo proporcionar um espaço para o desenvolvimento da imaginação e da criatividade através de Jogos Teatrais baseados nas técnicas realistas de Stanislavski. Para isso, foi elaborado um Projeto de Extensão Universitária, intitulado “O Primeiro Sinal – Jogos Teatrais na Escola Pública a partir de Stanislavski e Vigotski”. O Projeto foi realizado em uma escola de um bairro periférico do município de Uberlândia, com alunos do 9º ano do ensino fundamental, e teve a duração de três meses, contando com 12 encontros. A proposta desenvolvida foi analisada a partir dos pressupostos teóricos de Vigotski, considerando também as dramatizações desenvolvidas nos Jogos Teatrais baseados em Stanislavski. Foram escolhidos três jogos para organizar a análise de forma mais clara e objetiva: o Jogo das Situações, o Jogo do Quarto e o Jogo da Família. A partir dessa análise, entendemos que o objetivo do trabalho foi alcançado, e que o Teatro pode e deve ser utilizado como técnica para o desenvolvimento da imaginação, da criatividade, bem como da ampliação da experiência pessoal do sujeito, independentemente da faixa etária. Destacamos, por fim, a importância de repensarmos o lugar que a Arte tem ocupado dentro das escolas de modo geral e da própria formação em Psicologia.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPsicologiaSilva, Silvia Maria Cintra dahttp://lattes.cnpq.br/4380499178712456Rezende, Paula Cristina Medeiroshttp://lattes.cnpq.br/8401932422065415Reis, Thiago Cardoso de SouzaSimão, Ludimila dos Reis2019-07-15T19:40:45Z2019-07-15T19:40:45Z2019-07-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSIMÃO, Ludimila dos Reis. Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica. 2019. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26098porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-07-16T06:06:51Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/26098Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-07-16T06:06:51Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica |
title |
Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica |
spellingShingle |
Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica Simão, Ludimila dos Reis Imaginação Jogos teatrais Escola Stanislavski Vigotski Psicologia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM |
title_short |
Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica |
title_full |
Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica |
title_fullStr |
Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica |
title_full_unstemmed |
Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica |
title_sort |
Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica |
author |
Simão, Ludimila dos Reis |
author_facet |
Simão, Ludimila dos Reis |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Silvia Maria Cintra da http://lattes.cnpq.br/4380499178712456 Rezende, Paula Cristina Medeiros http://lattes.cnpq.br/8401932422065415 Reis, Thiago Cardoso de Souza |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simão, Ludimila dos Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imaginação Jogos teatrais Escola Stanislavski Vigotski Psicologia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM |
topic |
Imaginação Jogos teatrais Escola Stanislavski Vigotski Psicologia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM |
description |
The aim of this study is to provide a space to develop imagination and creativity through Drama Games based on the realistic techniques of Stanislavski. For this, an University Extension project entitled as "The First Sign - Drama Games in the Public School from Stanislavski and Vigotski" was elaborated. The project was carried out in a school in a peripheral district of the city of Uberlândia, with students from the 9th grade. The duration of the project was 3 months and within these 3 months, 12 meetings were organized to discuss the development of the proposal. The project was analyzed based on the theoretical assumptions of Vygotsky, as well as the dramatizations developed in the Stanislavski-based Drama Games. Three games were chosen in favor to organize the analysis more clearly and objectively: scenarios’ game, room’s game and families’ game. From this analysis, we have seen that the objective of the work has been achieved and that the Theater should be used as a technique for the development of imagination, creativity and the extension of personal experience of humans, regardless of age. Finally, we emphasize that it is important to rethink how art have been used at schools and its influence in the Psychology formation. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-15T19:40:45Z 2019-07-15T19:40:45Z 2019-07-11 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SIMÃO, Ludimila dos Reis. Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica. 2019. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26098 |
identifier_str_mv |
SIMÃO, Ludimila dos Reis. Vigotski e Stanislavski - O desenvolvimento da Imaginação a partir de Jogos Teatrais na Educação Básica. 2019. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26098 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711404547440640 |