Livro de artista: criações e proposições de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barcelos, Lana Issa dos Santos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37768
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180
Resumo: The research entitled “Artist's book: creations and teaching propositions”, has as the guiding question of the investigation to question: how to mediate the process of creating an artist's book with my students in the classroom? The general objective of the study is to comparatively outline methodologies of creation processes of artist's books, experimented with children of the fourth year of elementary school and by the teacher- researcher. And with the specific objective, reflectively describe the different practices and methodologies from three reference artists, Bruno Munari, Lygia Clark and Hélio de Lima. Regarding methodological issues, this research is based on the phenomenological method, based on the perspective of Merleau-Ponty (2018), through a qualitative approach and with emphasis on the studies of Ludke and André (1986). This work sought to contribute to teachers in the classroom, pointing out possibilities for working with the production of an artist's book, thinking of this book as a work of art, a playful object, a learning tool or a teaching strategy.
id UFU_835b2f6c4ed7ddcb540832f90ee9af51
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/37768
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Livro de artista: criações e proposições de ensinoArtist's book: creations and teaching propositionsLivro de artistaProcessos de criaçãoPrática docenteArtist's bookCreation processesTeaching practiceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESArtesThe research entitled “Artist's book: creations and teaching propositions”, has as the guiding question of the investigation to question: how to mediate the process of creating an artist's book with my students in the classroom? The general objective of the study is to comparatively outline methodologies of creation processes of artist's books, experimented with children of the fourth year of elementary school and by the teacher- researcher. And with the specific objective, reflectively describe the different practices and methodologies from three reference artists, Bruno Munari, Lygia Clark and Hélio de Lima. Regarding methodological issues, this research is based on the phenomenological method, based on the perspective of Merleau-Ponty (2018), through a qualitative approach and with emphasis on the studies of Ludke and André (1986). This work sought to contribute to teachers in the classroom, pointing out possibilities for working with the production of an artist's book, thinking of this book as a work of art, a playful object, a learning tool or a teaching strategy.Dissertação (Mestrado)A pesquisa intitulada “Livro de artista: criações e proposições de ensino”, tem como questão norteadora da investigação questionar: como mediar o processo de criação de livro de artista com alunos em sala de aula? O objetivo geral do estudo é traçar, comparativamente, metodologias de processos de criação de livros de artista, experimentados com crianças do quarto ano do ensino fundamental e pela professora- pesquisadora. E com o objetivo específico, descrever, reflexivamente, as diferentes práticas e metodologias a partir de três artistas de referência, Bruno Munari, Lygia Clark e Hélio de Lima. Em relação às questões metodológicas, esta pesquisa baseia-se no método fenomenológico, fundada na perspectiva de Merleau-Ponty (2018), por meio de uma abordagem qualitativa com ênfase nos estudos de Ludke e André (1986). Buscou-se, com este trabalho, contribuir com professores e professoras em sala de aula, apontando possibilidades para se trabalhar com a produção de livro de artista, pensando esse livro como obra de arte, objeto lúdico, ferramenta de aprendizagem ou como estratégia de ensino.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional)Silva, Elsieni Coelho dahttp://lattes.cnpq.br/8643978507041015Agreli, João Henrique Lodhttp://lattes.cnpq.br/8398441003974796Silva, Hélio Aparecido Limahttp://lattes.cnpq.br/3627419898850567Barcelos, Lana Issa dos Santos2023-04-26T19:41:20Z2023-04-26T19:41:20Z2023-03-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBARCELOS, Lana Issa dos Santos. Livro de Artista: Criações e Proposições de ensino. 2023. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37768http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-04-27T06:22:07Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/37768Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-04-27T06:22:07Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Livro de artista: criações e proposições de ensino
Artist's book: creations and teaching propositions
title Livro de artista: criações e proposições de ensino
spellingShingle Livro de artista: criações e proposições de ensino
Barcelos, Lana Issa dos Santos
Livro de artista
Processos de criação
Prática docente
Artist's book
Creation processes
Teaching practice
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Artes
title_short Livro de artista: criações e proposições de ensino
title_full Livro de artista: criações e proposições de ensino
title_fullStr Livro de artista: criações e proposições de ensino
title_full_unstemmed Livro de artista: criações e proposições de ensino
title_sort Livro de artista: criações e proposições de ensino
author Barcelos, Lana Issa dos Santos
author_facet Barcelos, Lana Issa dos Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Elsieni Coelho da
http://lattes.cnpq.br/8643978507041015
Agreli, João Henrique Lod
http://lattes.cnpq.br/8398441003974796
Silva, Hélio Aparecido Lima
http://lattes.cnpq.br/3627419898850567
dc.contributor.author.fl_str_mv Barcelos, Lana Issa dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Livro de artista
Processos de criação
Prática docente
Artist's book
Creation processes
Teaching practice
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Artes
topic Livro de artista
Processos de criação
Prática docente
Artist's book
Creation processes
Teaching practice
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Artes
description The research entitled “Artist's book: creations and teaching propositions”, has as the guiding question of the investigation to question: how to mediate the process of creating an artist's book with my students in the classroom? The general objective of the study is to comparatively outline methodologies of creation processes of artist's books, experimented with children of the fourth year of elementary school and by the teacher- researcher. And with the specific objective, reflectively describe the different practices and methodologies from three reference artists, Bruno Munari, Lygia Clark and Hélio de Lima. Regarding methodological issues, this research is based on the phenomenological method, based on the perspective of Merleau-Ponty (2018), through a qualitative approach and with emphasis on the studies of Ludke and André (1986). This work sought to contribute to teachers in the classroom, pointing out possibilities for working with the production of an artist's book, thinking of this book as a work of art, a playful object, a learning tool or a teaching strategy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-26T19:41:20Z
2023-04-26T19:41:20Z
2023-03-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARCELOS, Lana Issa dos Santos. Livro de Artista: Criações e Proposições de ensino. 2023. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37768
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180
identifier_str_mv BARCELOS, Lana Issa dos Santos. Livro de Artista: Criações e Proposições de ensino. 2023. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37768
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711433006841856