Livro de artista: criações e proposições de ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37768 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180 |
Resumo: | The research entitled “Artist's book: creations and teaching propositions”, has as the guiding question of the investigation to question: how to mediate the process of creating an artist's book with my students in the classroom? The general objective of the study is to comparatively outline methodologies of creation processes of artist's books, experimented with children of the fourth year of elementary school and by the teacher- researcher. And with the specific objective, reflectively describe the different practices and methodologies from three reference artists, Bruno Munari, Lygia Clark and Hélio de Lima. Regarding methodological issues, this research is based on the phenomenological method, based on the perspective of Merleau-Ponty (2018), through a qualitative approach and with emphasis on the studies of Ludke and André (1986). This work sought to contribute to teachers in the classroom, pointing out possibilities for working with the production of an artist's book, thinking of this book as a work of art, a playful object, a learning tool or a teaching strategy. |
id |
UFU_835b2f6c4ed7ddcb540832f90ee9af51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/37768 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Livro de artista: criações e proposições de ensinoArtist's book: creations and teaching propositionsLivro de artistaProcessos de criaçãoPrática docenteArtist's bookCreation processesTeaching practiceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESArtesThe research entitled “Artist's book: creations and teaching propositions”, has as the guiding question of the investigation to question: how to mediate the process of creating an artist's book with my students in the classroom? The general objective of the study is to comparatively outline methodologies of creation processes of artist's books, experimented with children of the fourth year of elementary school and by the teacher- researcher. And with the specific objective, reflectively describe the different practices and methodologies from three reference artists, Bruno Munari, Lygia Clark and Hélio de Lima. Regarding methodological issues, this research is based on the phenomenological method, based on the perspective of Merleau-Ponty (2018), through a qualitative approach and with emphasis on the studies of Ludke and André (1986). This work sought to contribute to teachers in the classroom, pointing out possibilities for working with the production of an artist's book, thinking of this book as a work of art, a playful object, a learning tool or a teaching strategy.Dissertação (Mestrado)A pesquisa intitulada “Livro de artista: criações e proposições de ensino”, tem como questão norteadora da investigação questionar: como mediar o processo de criação de livro de artista com alunos em sala de aula? O objetivo geral do estudo é traçar, comparativamente, metodologias de processos de criação de livros de artista, experimentados com crianças do quarto ano do ensino fundamental e pela professora- pesquisadora. E com o objetivo específico, descrever, reflexivamente, as diferentes práticas e metodologias a partir de três artistas de referência, Bruno Munari, Lygia Clark e Hélio de Lima. Em relação às questões metodológicas, esta pesquisa baseia-se no método fenomenológico, fundada na perspectiva de Merleau-Ponty (2018), por meio de uma abordagem qualitativa com ênfase nos estudos de Ludke e André (1986). Buscou-se, com este trabalho, contribuir com professores e professoras em sala de aula, apontando possibilidades para se trabalhar com a produção de livro de artista, pensando esse livro como obra de arte, objeto lúdico, ferramenta de aprendizagem ou como estratégia de ensino.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional)Silva, Elsieni Coelho dahttp://lattes.cnpq.br/8643978507041015Agreli, João Henrique Lodhttp://lattes.cnpq.br/8398441003974796Silva, Hélio Aparecido Limahttp://lattes.cnpq.br/3627419898850567Barcelos, Lana Issa dos Santos2023-04-26T19:41:20Z2023-04-26T19:41:20Z2023-03-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBARCELOS, Lana Issa dos Santos. Livro de Artista: Criações e Proposições de ensino. 2023. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37768http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-04-27T06:22:07Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/37768Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-04-27T06:22:07Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Livro de artista: criações e proposições de ensino Artist's book: creations and teaching propositions |
title |
Livro de artista: criações e proposições de ensino |
spellingShingle |
Livro de artista: criações e proposições de ensino Barcelos, Lana Issa dos Santos Livro de artista Processos de criação Prática docente Artist's book Creation processes Teaching practice CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Artes |
title_short |
Livro de artista: criações e proposições de ensino |
title_full |
Livro de artista: criações e proposições de ensino |
title_fullStr |
Livro de artista: criações e proposições de ensino |
title_full_unstemmed |
Livro de artista: criações e proposições de ensino |
title_sort |
Livro de artista: criações e proposições de ensino |
author |
Barcelos, Lana Issa dos Santos |
author_facet |
Barcelos, Lana Issa dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Elsieni Coelho da http://lattes.cnpq.br/8643978507041015 Agreli, João Henrique Lod http://lattes.cnpq.br/8398441003974796 Silva, Hélio Aparecido Lima http://lattes.cnpq.br/3627419898850567 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barcelos, Lana Issa dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro de artista Processos de criação Prática docente Artist's book Creation processes Teaching practice CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Artes |
topic |
Livro de artista Processos de criação Prática docente Artist's book Creation processes Teaching practice CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Artes |
description |
The research entitled “Artist's book: creations and teaching propositions”, has as the guiding question of the investigation to question: how to mediate the process of creating an artist's book with my students in the classroom? The general objective of the study is to comparatively outline methodologies of creation processes of artist's books, experimented with children of the fourth year of elementary school and by the teacher- researcher. And with the specific objective, reflectively describe the different practices and methodologies from three reference artists, Bruno Munari, Lygia Clark and Hélio de Lima. Regarding methodological issues, this research is based on the phenomenological method, based on the perspective of Merleau-Ponty (2018), through a qualitative approach and with emphasis on the studies of Ludke and André (1986). This work sought to contribute to teachers in the classroom, pointing out possibilities for working with the production of an artist's book, thinking of this book as a work of art, a playful object, a learning tool or a teaching strategy. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-26T19:41:20Z 2023-04-26T19:41:20Z 2023-03-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARCELOS, Lana Issa dos Santos. Livro de Artista: Criações e Proposições de ensino. 2023. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37768 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180 |
identifier_str_mv |
BARCELOS, Lana Issa dos Santos. Livro de Artista: Criações e Proposições de ensino. 2023. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37768 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.180 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711433006841856 |