Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41017 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.629 |
Resumo: | Taking as a reference the need for critical environmental education in the training of pedagogues, the objective of this work was to develop a virtual educational product, a guide entitled “Socio environmental Education Guide for Early Childhood Education and Elementary Education - Early Years” with the aim of assisting these professionals in Early Childhood Education and the initial grades of elementary school. We use the Google Sites tool. The guide has 65 works distributed in the following categories: Experience report; Research Report; Teaching Activities and Products; Digital book; Software. Thirty-eight pedagogues, in-service teachers, evaluated the aforementioned product and their responses demonstrate interest in EA. The data also suggest that EA macrotrends should be addressed in initial teacher training, especially critical EA, as this aspect has not reached them, thus confirming our hypothesis. The digital tool was well evaluated by these participants, who also offered relevant suggestions for improving the guide. |
id |
UFU_89371d2f2e5b51a5eeb6d25aa18e901a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/41017 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professorEnvironmental Education in the Pedagogy course: Training teacher's socio-environmentalEducação Ambiental críticaCritical Environmental EducationPedagogiaPedagogyGuia didáticoTeaching guideSociedade de riscoRisk societyCiência - Estudo ensinoScience - Study teachingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.Taking as a reference the need for critical environmental education in the training of pedagogues, the objective of this work was to develop a virtual educational product, a guide entitled “Socio environmental Education Guide for Early Childhood Education and Elementary Education - Early Years” with the aim of assisting these professionals in Early Childhood Education and the initial grades of elementary school. We use the Google Sites tool. The guide has 65 works distributed in the following categories: Experience report; Research Report; Teaching Activities and Products; Digital book; Software. Thirty-eight pedagogues, in-service teachers, evaluated the aforementioned product and their responses demonstrate interest in EA. The data also suggest that EA macrotrends should be addressed in initial teacher training, especially critical EA, as this aspect has not reached them, thus confirming our hypothesis. The digital tool was well evaluated by these participants, who also offered relevant suggestions for improving the guide.Dissertação (Mestrado)Tendo como referência a necessidade de uma educação ambiental crítica na formação dos pedagogos, o objetivo deste trabalho foi elaborar um produto educacional virtual, um guia intitulado “Guia de Educação Socioambiental para a Educação Infantil e Ensino Fundamental - Anos Iniciais” com o intuito de auxiliar esses profissionais na Educação Infantil e séries iniciais do ensino fundamental. Utilizamos a ferramenta Google Sites. O guia possui 65 obras distribuídas nas seguintes categorias: Relato de experiência; Relato de Pesquisa; Atividades e Produtos Didáticos; Livro digital; Software. Trinta e oito pedagogos, professores em serviço, avaliaram o referido produto e suas respostas demonstram interesse pela EA. Os dados sugerem também que as macrotendências da EA devem ser abordadas na formação inicial do professor, em especial a EA crítica, pois esta vertente não os tem alcançado, confirmando assim a nossa hipótese. A ferramenta digital foi bem avaliada por esses participantes, os quais ofereceram ainda sugestões relevantes para melhoria do guia.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (Mestrado Profissional)Tavares Júnior, Melchior Joséhttp://lattes.cnpq.br/9852264647189506Auth, Milton Antoniohttp://lattes.cnpq.br/8703276139561729Teixeira, Catarinahttp://lattes.cnpq.br/6332363922707463Resende, Guilherme Dalla Mutta2024-01-22T16:21:02Z2024-01-22T16:21:02Z2023-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRESENDE, Guilherme Dalla Mutta. Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor. 2023. 44 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matamática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.629https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41017http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.629porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2024-01-23T06:18:00Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/41017Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-01-23T06:18Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor Environmental Education in the Pedagogy course: Training teacher's socio-environmental |
title |
Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor |
spellingShingle |
Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor Resende, Guilherme Dalla Mutta Educação Ambiental crítica Critical Environmental Education Pedagogia Pedagogy Guia didático Teaching guide Sociedade de risco Risk society Ciência - Estudo ensino Science - Study teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
title_short |
Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor |
title_full |
Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor |
title_fullStr |
Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor |
title_full_unstemmed |
Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor |
title_sort |
Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor |
author |
Resende, Guilherme Dalla Mutta |
author_facet |
Resende, Guilherme Dalla Mutta |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Tavares Júnior, Melchior José http://lattes.cnpq.br/9852264647189506 Auth, Milton Antonio http://lattes.cnpq.br/8703276139561729 Teixeira, Catarina http://lattes.cnpq.br/6332363922707463 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Resende, Guilherme Dalla Mutta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental crítica Critical Environmental Education Pedagogia Pedagogy Guia didático Teaching guide Sociedade de risco Risk society Ciência - Estudo ensino Science - Study teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
topic |
Educação Ambiental crítica Critical Environmental Education Pedagogia Pedagogy Guia didático Teaching guide Sociedade de risco Risk society Ciência - Estudo ensino Science - Study teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
description |
Taking as a reference the need for critical environmental education in the training of pedagogues, the objective of this work was to develop a virtual educational product, a guide entitled “Socio environmental Education Guide for Early Childhood Education and Elementary Education - Early Years” with the aim of assisting these professionals in Early Childhood Education and the initial grades of elementary school. We use the Google Sites tool. The guide has 65 works distributed in the following categories: Experience report; Research Report; Teaching Activities and Products; Digital book; Software. Thirty-eight pedagogues, in-service teachers, evaluated the aforementioned product and their responses demonstrate interest in EA. The data also suggest that EA macrotrends should be addressed in initial teacher training, especially critical EA, as this aspect has not reached them, thus confirming our hypothesis. The digital tool was well evaluated by these participants, who also offered relevant suggestions for improving the guide. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-05 2024-01-22T16:21:02Z 2024-01-22T16:21:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RESENDE, Guilherme Dalla Mutta. Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor. 2023. 44 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matamática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.629 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41017 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.629 |
identifier_str_mv |
RESENDE, Guilherme Dalla Mutta. Educação Ambiental no curso de Pedagogia: A formação socioambiental do professor. 2023. 44 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matamática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.629 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41017 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.629 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (Mestrado Profissional) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (Mestrado Profissional) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569627240005632 |