Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Laura Lanna
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30335
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2004.89
Resumo: The study intends to cover the changes that happened on the environmental speech pronounced by the society and companies in the last years. On the present time we still believe in the dichotomy between the environment and capitalism, this way the concepts become excludeiy and bringing a situation that is difficult to solve. Neverthless, there is a new perception that considers these two concepts as complements, searching for a balance between their interests. Keeping that in mind, it's necessary to comprehend when the environmental variable changed to be considered as a market variable, not being faced as an extra cost anymore to become a new business opportunity. Besides that, it's necessary to investigate what influenced and estimulated the business sector to search for new environmental proposals, in other words, if the companies are really searching for new proposals or they are just divulging shallow projects. Analising the results that carne through the analyse of the environment projects, we can perceive that the economical variable is an important factor that motivated the companies to look for the environmental subject path, transforming it in a market variable, a differential showed by some vanguard companies.
id UFU_8ab05c56c6ba57e185d65c7330806bd4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/30335
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológicaEnvironmental marketing: economic awareness vs. ecological awarenessMeio ambienteEcologia empresarialDesenvolvimento sustentávelConsumerismo ambientalEnvironmentEnterprise ecologySustainable developmentSustainable performanceEnvironmental consumerismCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAMeio AmbienteMarketingConservação da naturezaDesenvolvimento sustentávelThe study intends to cover the changes that happened on the environmental speech pronounced by the society and companies in the last years. On the present time we still believe in the dichotomy between the environment and capitalism, this way the concepts become excludeiy and bringing a situation that is difficult to solve. Neverthless, there is a new perception that considers these two concepts as complements, searching for a balance between their interests. Keeping that in mind, it's necessary to comprehend when the environmental variable changed to be considered as a market variable, not being faced as an extra cost anymore to become a new business opportunity. Besides that, it's necessary to investigate what influenced and estimulated the business sector to search for new environmental proposals, in other words, if the companies are really searching for new proposals or they are just divulging shallow projects. Analising the results that carne through the analyse of the environment projects, we can perceive that the economical variable is an important factor that motivated the companies to look for the environmental subject path, transforming it in a market variable, a differential showed by some vanguard companies.Dissertação (Mestrado)O estudo faz uma abordagem sobre as mudanças ocorridas no discurso ambiental proferido pela sociedade e pelas empresas nos últimos anos. Atualmente ainda acredita-se na dicotomia existente entre o meio ambiente e capitalismo, tornando os dois conceitos excludentes entre si e criando uma situação de difícil resolução. No entanto, já existe uma nova percepção que considera os dois conceitos como complementares, buscando um equilíbrio entre seus interesses. Torna-se necessário, desta forma, compreender quando a variável ambiental passou a ser considerada como uma variável de mercado, deixando de ser encarada como um custo extra para se transformar em uma nova oportunidade de negócio. Além disto, é necessário investigar o que influenciou e incentivou o setor empresarial a buscar alternativas ambientais, ou seja, se as companhias estão realmente buscando novas propostas ou encontram-se apenas divulgando projetos superficiais. Analisando os resultados obtidos através da análise de projetos ambientais de várias companhias, podemos perceber que a variável econômica é um importante fator que levou as empresas a procurar os caminhos da questão ambiental, transformando-a em uma variável de mercado, um diferencial apresentado por algumas empresas vanguardistas.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em GeografiaColesanti, Marlene Teresinha de Munohttp://lattes.cnpq.br/8646428883709643Andrade, Laura Lanna2020-11-11T17:15:32Z2020-11-11T17:15:32Z2004info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfANDRADE, Laura Lanna. Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica. 2004. 108 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2004.89https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30335http://doi.org/10.14393/ufu.di.2004.89porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-11-12T06:19:10Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30335Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-11-12T06:19:10Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica
Environmental marketing: economic awareness vs. ecological awareness
title Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica
spellingShingle Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica
Andrade, Laura Lanna
Meio ambiente
Ecologia empresarial
Desenvolvimento sustentável
Consumerismo ambiental
Environment
Enterprise ecology
Sustainable development
Sustainable performance
Environmental consumerism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
Meio Ambiente
Marketing
Conservação da natureza
Desenvolvimento sustentável
title_short Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica
title_full Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica
title_fullStr Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica
title_full_unstemmed Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica
title_sort Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica
author Andrade, Laura Lanna
author_facet Andrade, Laura Lanna
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Colesanti, Marlene Teresinha de Muno
http://lattes.cnpq.br/8646428883709643
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Laura Lanna
dc.subject.por.fl_str_mv Meio ambiente
Ecologia empresarial
Desenvolvimento sustentável
Consumerismo ambiental
Environment
Enterprise ecology
Sustainable development
Sustainable performance
Environmental consumerism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
Meio Ambiente
Marketing
Conservação da natureza
Desenvolvimento sustentável
topic Meio ambiente
Ecologia empresarial
Desenvolvimento sustentável
Consumerismo ambiental
Environment
Enterprise ecology
Sustainable development
Sustainable performance
Environmental consumerism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
Meio Ambiente
Marketing
Conservação da natureza
Desenvolvimento sustentável
description The study intends to cover the changes that happened on the environmental speech pronounced by the society and companies in the last years. On the present time we still believe in the dichotomy between the environment and capitalism, this way the concepts become excludeiy and bringing a situation that is difficult to solve. Neverthless, there is a new perception that considers these two concepts as complements, searching for a balance between their interests. Keeping that in mind, it's necessary to comprehend when the environmental variable changed to be considered as a market variable, not being faced as an extra cost anymore to become a new business opportunity. Besides that, it's necessary to investigate what influenced and estimulated the business sector to search for new environmental proposals, in other words, if the companies are really searching for new proposals or they are just divulging shallow projects. Analising the results that carne through the analyse of the environment projects, we can perceive that the economical variable is an important factor that motivated the companies to look for the environmental subject path, transforming it in a market variable, a differential showed by some vanguard companies.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004
2020-11-11T17:15:32Z
2020-11-11T17:15:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANDRADE, Laura Lanna. Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica. 2004. 108 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2004.89
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30335
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2004.89
identifier_str_mv ANDRADE, Laura Lanna. Marketing ambiental: consciência econômica x consciência ecológica. 2004. 108 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2004.89
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30335
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2004.89
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Geografia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Geografia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711407878766592