Educagora©: disseminação do conhecimento científico no instagram®
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41338 |
Resumo: | This study investigated the application of a method scarcely explored in contemporary educational practice, specifically the explication of scientific content through the social network Instagram®. Grounded in the concepts of didactic transposition, cyberculture, and non-formal education, the EducAgora© project proposes an interdisciplinary approach to disseminating scientific knowledge in cybercultural society. Instagram® was chosen due to its popularity and effectiveness in reaching diverse audiences quickly. The study aims to integrate theory and practice, adapting academic concepts to an accessible and engaging format, with the goal of promoting a broader understanding of science. Preliminary results demonstrate positive audience engagement, indicating the platform's potential for dissemination scientific knowledge. |
id |
UFU_8c0ac7d4855c85bf39400d52f898e22d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/41338 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Educagora©: disseminação do conhecimento científico no instagram®EducAgora©: dissemination of scientific knowledge on instagram®EducAgora©: mobilizando a transposição didática na divulgação do conhecimento científico no instagram®EducAgora©: mobilizing didactic transposition in the dissemination of scientific knowledge on instagram®Método educacionalInstagramTransposição didáticaCiberculturaEducação não-formalEducational methodDidactic transpositionCybercultureNon-formal educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALThis study investigated the application of a method scarcely explored in contemporary educational practice, specifically the explication of scientific content through the social network Instagram®. Grounded in the concepts of didactic transposition, cyberculture, and non-formal education, the EducAgora© project proposes an interdisciplinary approach to disseminating scientific knowledge in cybercultural society. Instagram® was chosen due to its popularity and effectiveness in reaching diverse audiences quickly. The study aims to integrate theory and practice, adapting academic concepts to an accessible and engaging format, with the goal of promoting a broader understanding of science. Preliminary results demonstrate positive audience engagement, indicating the platform's potential for dissemination scientific knowledge.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este estudo investigou a aplicação de um método pouco explorado na prática educacional contemporânea, especificamente a explanação de conteúdos científicos por meio da rede social Instagram®. Embasado nos conceitos de transposição didática, cibercultura e educação não-formal, o projeto EducAgora© propõe uma abordagem interdisciplinar para disseminar conhecimento científico na sociedade cibercultural. O Instagram® foi escolhido devido à sua popularidade e eficácia em alcançar diversos públicos de maneira rápida. O estudo visa integrar teoria e prática, adaptando conceitos acadêmicos para um formato acessível e envolvente, com o objetivo de promover uma compreensão mais ampla da ciência. Os resultados preliminares demonstram um engajamento positivo do público, indicando o potencial da plataforma para a divulgação de conhecimento científico.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências BiológicasCarvalho, Daniela Francohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do;jsessionid=1F37705CAD6646DCAB073ABB72BBB290.buscatextual_0Rigue, Fernanda Monteirohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.doSales, Tiago Amaralhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.doCosta, Marianna Silva2024-03-07T13:40:30Z2024-03-07T13:40:30Z2024-03-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCOSTA, Marianna Silva. EducAgora©: disseminação do conhecimento científico no instagram®. 2023. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41338porhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2024-03-08T06:17:00Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/41338Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-03-08T06:17Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educagora©: disseminação do conhecimento científico no instagram® EducAgora©: dissemination of scientific knowledge on instagram® EducAgora©: mobilizando a transposição didática na divulgação do conhecimento científico no instagram® EducAgora©: mobilizing didactic transposition in the dissemination of scientific knowledge on instagram® |
title |
Educagora©: disseminação do conhecimento científico no instagram® |
spellingShingle |
Educagora©: disseminação do conhecimento científico no instagram® Costa, Marianna Silva Método educacional Transposição didática Cibercultura Educação não-formal Educational method Didactic transposition Cyberculture Non-formal education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Educagora©: disseminação do conhecimento científico no instagram® |
title_full |
Educagora©: disseminação do conhecimento científico no instagram® |
title_fullStr |
Educagora©: disseminação do conhecimento científico no instagram® |
title_full_unstemmed |
Educagora©: disseminação do conhecimento científico no instagram® |
title_sort |
Educagora©: disseminação do conhecimento científico no instagram® |
author |
Costa, Marianna Silva |
author_facet |
Costa, Marianna Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carvalho, Daniela Franco http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do;jsessionid=1F37705CAD6646DCAB073ABB72BBB290.buscatextual_0 Rigue, Fernanda Monteiro http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do Sales, Tiago Amaral http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Marianna Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Método educacional Transposição didática Cibercultura Educação não-formal Educational method Didactic transposition Cyberculture Non-formal education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
Método educacional Transposição didática Cibercultura Educação não-formal Educational method Didactic transposition Cyberculture Non-formal education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
This study investigated the application of a method scarcely explored in contemporary educational practice, specifically the explication of scientific content through the social network Instagram®. Grounded in the concepts of didactic transposition, cyberculture, and non-formal education, the EducAgora© project proposes an interdisciplinary approach to disseminating scientific knowledge in cybercultural society. Instagram® was chosen due to its popularity and effectiveness in reaching diverse audiences quickly. The study aims to integrate theory and practice, adapting academic concepts to an accessible and engaging format, with the goal of promoting a broader understanding of science. Preliminary results demonstrate positive audience engagement, indicating the platform's potential for dissemination scientific knowledge. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-07T13:40:30Z 2024-03-07T13:40:30Z 2024-03-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA, Marianna Silva. EducAgora©: disseminação do conhecimento científico no instagram®. 2023. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41338 |
identifier_str_mv |
COSTA, Marianna Silva. EducAgora©: disseminação do conhecimento científico no instagram®. 2023. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Ciências Biológicas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Ciências Biológicas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711336638513152 |