As correspondências de Clarice Lispector: cartografias de um processo criativo
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31636 https://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.210 |
Resumo: | The exchange of letters between writers is an important object of study for those who are committed to understanding literary practice. The epistolary texts reveal information that goes beyond biographical data and even intimate information of renowned authors. By both Literary Criticism and Literary Historiography, those texts are organized and analyzed in order to answer questions about literary works and authors. They also function as mirrors that reflect different shades of the process of literary conception and creation. In this perspective, the letter is a privileged space, a locus for the construction of thoughts and ideas. This research study highlights Clarice Lispector's letters by considering them as a “laboratory” or na “archive” of literary creation and an important support for the understanding of her fictional work and their aesthetic conceptions. In this study, we found in these manuscripts a detailed work related to the genesis and criticism of fictional texts, we had access to the intricacies of analysis and interpretation, we identified the external motivations that originated Clarice Lispector’s first novels, which are Perto do Coração Selvagem (Near to the Wild Heart) (1943), O Lustre (The Chandelier) (1946), A Cidade Sitiada (The Besieged City) (1949) and A Maçã no Escuro (The Apple in the Dark) (1961). |
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As correspondências de Clarice Lispector: cartografias de um processo criativoLetters of Clarice Lispector: cartographies of a creative processCartasProcesso de criação literáriaLettersClarice LispectorProcess of literary creationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRACNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIAThe exchange of letters between writers is an important object of study for those who are committed to understanding literary practice. The epistolary texts reveal information that goes beyond biographical data and even intimate information of renowned authors. By both Literary Criticism and Literary Historiography, those texts are organized and analyzed in order to answer questions about literary works and authors. They also function as mirrors that reflect different shades of the process of literary conception and creation. In this perspective, the letter is a privileged space, a locus for the construction of thoughts and ideas. This research study highlights Clarice Lispector's letters by considering them as a “laboratory” or na “archive” of literary creation and an important support for the understanding of her fictional work and their aesthetic conceptions. In this study, we found in these manuscripts a detailed work related to the genesis and criticism of fictional texts, we had access to the intricacies of analysis and interpretation, we identified the external motivations that originated Clarice Lispector’s first novels, which are Perto do Coração Selvagem (Near to the Wild Heart) (1943), O Lustre (The Chandelier) (1946), A Cidade Sitiada (The Besieged City) (1949) and A Maçã no Escuro (The Apple in the Dark) (1961).Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTese (Doutorado)As correspondências trocadas entre escritores são um importante objeto de estudo para aqueles que se dedicam a compreender o fazer literário. Os textos epistolares descortinam informações que ultrapassam dados biográficos e até mesmo íntimos de autores consagrados, permitindo à Crítica e à Historiografia Literária organizar e analisar esse acervo com o intuito de iluminar algumas dúvidas a respeito de obras e autores. As cartas servem, ainda, como uma espécie de espelho, a refletir determinadas nuances do próprio processo de gestação e criação da obra e, nessa perspectiva, tornam- se um espaço privilegiado, um locus para a construção de pensamentos e ideias. A partir de tais considerações, o intuito da presente tese foi o de colocar em destaque a correspondência de Clarice Lispector, considerando-a como um “laboratório” ou “arquivo” de criação literária, além de um importante suporte para a compreensão de sua obra ficcional e de suas concepções estéticas. Em nossa pesquisa, acompanhamos, nestes manuscritos, um trabalho miúdo ligado à gênese e à crítica do texto ficcional, acessamos os meandros da análise e da interpretação, identificamos as motivações externas e também as circunstâncias que originaram os primeiros romances de Clarice Lispector Perto do Coração Selvagem (1943), O Lustre (1946), A Cidade Sitiada (1949) e A Maçã no Escuro (1961).Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Estudos LiteráriosNunes, Aparecida Mariahttp://lattes.cnpq.br/0364555396799465Cunha, Betina Ribeiro Rodrigues dahttp://lattes.cnpq.br/0504371515180190Silva, Carlos Augusto Moraes2021-04-27T19:34:15Z2021-04-27T19:34:15Z2021-03-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSILVA, Carlos Augusto Moraes. As correspondências de Clarice Lispector: cartografias de um processo criativo . 2021. 227f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.210 .https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31636https://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.210porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-04-28T06:16:46Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/31636Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-04-28T06:16:46Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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