Efeitos de diferentes focos de atenção no desempenho de um teste de agilidade em adolescentes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39751 |
Resumo: | The aim of the study was to investigate the effects of directing attention on the performance of an agility test in adolescents. In addition, we sought to measure the participants' adoption of the prescribed instructions on the focus of attention. The sample consisted of 19 participants (9 boys and 10 girls), of both sexes, with a mean age of 14.04 ± .06 years, who performed an "L" agility test in three diferente conditions: external focus, internal focus and no determined focus. Each of the participants practiced each experimental condition five times on diferente days and had their movement times recorded. After each trial, all participants answered a questionnaire regarding the focus of attention used. An inferential analysis was carried out using the one-factor analysis of variance test to check for possible differences in the focus of attention instructions and a descriptive analysis for the focus use questionnaires. The results showed no differences in agility test performance between the diferente focus of attention conditions (p = .380). On the other hand, it was found that the majority of participants focused their attention externally (63.3%), internally (57.7%) and without a specific focus (74.4%). The results allow us to conclude that directing attention did not influence the performance of an agility test in adolescents. |
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Efeitos de diferentes focos de atenção no desempenho de um teste de agilidade em adolescentesEffects of different focuses of attention on the performance of an agility test in adolescentsComportamento motorMotor Behavior;; ;Foco internoInternal focusFoco externoExternal focusSprintSprintCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASThe aim of the study was to investigate the effects of directing attention on the performance of an agility test in adolescents. In addition, we sought to measure the participants' adoption of the prescribed instructions on the focus of attention. The sample consisted of 19 participants (9 boys and 10 girls), of both sexes, with a mean age of 14.04 ± .06 years, who performed an "L" agility test in three diferente conditions: external focus, internal focus and no determined focus. Each of the participants practiced each experimental condition five times on diferente days and had their movement times recorded. After each trial, all participants answered a questionnaire regarding the focus of attention used. An inferential analysis was carried out using the one-factor analysis of variance test to check for possible differences in the focus of attention instructions and a descriptive analysis for the focus use questionnaires. The results showed no differences in agility test performance between the diferente focus of attention conditions (p = .380). On the other hand, it was found that the majority of participants focused their attention externally (63.3%), internally (57.7%) and without a specific focus (74.4%). The results allow us to conclude that directing attention did not influence the performance of an agility test in adolescents.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O objetivo do estudo foi investigar os efeitos do direcionamento de atenção no desempenho de um teste de agilidade em adolescentes. Adicionalmente, buscou-se mensurar a adoção das instruções prescritas sobre o foco de atenção pelos participantes. A amostra, constituída de 19 participantes (9 meninos e 10 meninas) com idade média de 14,04 ±0,06 anos, realizou um teste de agilidade em “L” em três condições diferentes: foco externo, foco interno e sem foco determinado. Cada um dos participantes realizou cinco tentativas de prática de cada condição experimental em dias distintos e tiveram seus tempos de movimento registrados. Após cada tentativa, todos os participantes responderam a um questionário em relação ao foco de atenção utilizado. Foi realizada uma análise inferencial, a partir do teste de Análise de Variância de um fator, para verificar possíveis diferenças no desempenho a partir das instruções de foco de atenção e também uma análise descritiva do foco da atenção utilizado. Os resultados não revelaram diferenças no desempenho do teste de agilidade a partir das diferentes condições de foco de atenção (p = 0,380). Por sua vez, foi encontrado que os participantes focaram externamente, em sua maioria, nas condições de foco externo (63,3%), foco interno (57,7%) e sem foco determinado (74,4%). Os resultados permitem concluir o que direcionamento de atenção não influenciou o desempenho de um teste de agilidade em adolescentes.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEducação FísicaDrews, Ricardohttp://lattes.cnpq.br/2036471977494922Nunes, João Elias Diashttp://lattes.cnpq.br/3813905133203137Mariano, Igor Moraeshttp://lattes.cnpq.br/7014877207971752Santos, Daniel Augusto Oliveira dos2023-12-07T13:00:58Z2023-12-07T13:00:58Z2023-11-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Daniel Augusto Oliveira dos. Efeitos de diferentes focos de atenção no desempenho de um teste de agilidade em adolescentes. 2023. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39751porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-12-08T06:39:47Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/39751Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-12-08T06:39:47Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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The aim of the study was to investigate the effects of directing attention on the performance of an agility test in adolescents. In addition, we sought to measure the participants' adoption of the prescribed instructions on the focus of attention. The sample consisted of 19 participants (9 boys and 10 girls), of both sexes, with a mean age of 14.04 ± .06 years, who performed an "L" agility test in three diferente conditions: external focus, internal focus and no determined focus. Each of the participants practiced each experimental condition five times on diferente days and had their movement times recorded. After each trial, all participants answered a questionnaire regarding the focus of attention used. An inferential analysis was carried out using the one-factor analysis of variance test to check for possible differences in the focus of attention instructions and a descriptive analysis for the focus use questionnaires. The results showed no differences in agility test performance between the diferente focus of attention conditions (p = .380). On the other hand, it was found that the majority of participants focused their attention externally (63.3%), internally (57.7%) and without a specific focus (74.4%). The results allow us to conclude that directing attention did not influence the performance of an agility test in adolescents. |
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