Comportamento de mástiques asfálticos a partir da adição de diferentes fíleres
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28208 |
Resumo: | The condition of a floor interferes with the comfort and safety of users. With this in mind, transport engineers are looking for new knowledge to improve the weather structure of the pavement and the loads it receives to bring more durability to the pavement. Thus, materials such as asphalt mastic, which consists of a petroleum asphalt cement composition with the addition of filler, have been commonly studied in order to observe the effect of the filler on the properties of the binder. The mastic has water resistance, it is a component that acts in the bond between the asphalt mix aggregates and, consequently in the asphalt content and mixing performance. The filler is used as filler for the voids of the mixture, changing characteristics such as workability and elasticity. For this work was used, in the formulation of asphalt mastic, the CAP 30/45 and, as filler, the basalt powder and metakaolin. From physical tests, the specific characteristics of the mastic were compared with the addition of different percentages of basalt powder and metakaolin. Addition of filler to the mixture was found to make CAP 30/45 more rigid and consistent. However, it made the mixture less workable, made less ductile and, if metakaolin used as filler material, made the mixture more susceptible to temperature variation. |
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Comportamento de mástiques asfálticos a partir da adição de diferentes fíleresBehavior of asphaltic mastics from adding different filersMástique asfálticoAsphalt masticCAP 30/45CAP 30/45FílerFellerPavimentaçãoPavingCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL::INFRA-ESTRUTURA DE TRANSPORTESThe condition of a floor interferes with the comfort and safety of users. With this in mind, transport engineers are looking for new knowledge to improve the weather structure of the pavement and the loads it receives to bring more durability to the pavement. Thus, materials such as asphalt mastic, which consists of a petroleum asphalt cement composition with the addition of filler, have been commonly studied in order to observe the effect of the filler on the properties of the binder. The mastic has water resistance, it is a component that acts in the bond between the asphalt mix aggregates and, consequently in the asphalt content and mixing performance. The filler is used as filler for the voids of the mixture, changing characteristics such as workability and elasticity. For this work was used, in the formulation of asphalt mastic, the CAP 30/45 and, as filler, the basalt powder and metakaolin. From physical tests, the specific characteristics of the mastic were compared with the addition of different percentages of basalt powder and metakaolin. Addition of filler to the mixture was found to make CAP 30/45 more rigid and consistent. However, it made the mixture less workable, made less ductile and, if metakaolin used as filler material, made the mixture more susceptible to temperature variation.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)A condição de um pavimento interfere no conforto e na segurança dos usuários. Tendo isso em vista, os engenheiros de transportes buscam novos conhecimentos para melhorar a estrutura do pavimento frente às intempéries e as cargas por ele recebidas, de modo a trazer maior durabilidade ao pavimento. Assim, materiais como o mástique asfáltico, que consiste em uma composição de cimento asfáltico de petróleo com adição de fíler, vem sendo comumente estudado, de modo a se observar o efeito do fíler nas propriedades do ligante. O mástique possui resistência à água, ele é um componente que age na ligação entre os agregados da mistura asfáltica e, consequentemente no teor de asfalto e desempenho da mistura. O fíler é utilizado como material de enchimento dos vazios da mistura, alterando características como trabalhabilidade e elasticidade. Para este trabalho foi utilizado, na formulação do mástique asfáltico, o CAP 30/45 e, como fíler, o pó de basalto e o metacaulim. A partir de ensaios físicos, comparou-se as características específicas do mástique com adição de diferentes porcentagens de pó de basalto e de metacaulim. Notou-se que a adição de fíler na mistura fez com que o CAP 30/45 tornasse mais rígido e consistente. Contudo, fez com que a mistura tivesse menor trabalhabilidade, se tornasse menos dúctil e, se utilizado o metacaulim, como material de fíler, tornasse a mistura mais susceptível a variação de temperatura.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEngenharia CivilAlves, Lorayne Cristina da Silvahttp://lattes.cnpq.br/2685736187149216Leandro, Rodrigo Pireshttp://lattes.cnpq.br/2122841792563527Nardez, Nassau de Nogueirahttp://lattes.cnpq.br/8725636858938325Amaral, Larissa Ramos de2020-01-08T15:35:28Z2020-01-08T15:35:28Z2019-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfAMARAL, Larissa Ramos de. Comportamento de mástiques asfálticos a partir da adição de diferentes fíleres. 2019. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Civil) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28208porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-01-09T06:11:09Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/28208Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-01-09T06:11:09Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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