Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14551 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.307 |
Resumo: | The researches about gestural interfaces have been grown significantly. In particular, after the development of sensors that can accurately capture bodily movements. Consequently, several fields arise for the application of these technologies. Among them stands the 3D modeling industry, which is characterized by having robust software. However, these software often lack a facilitator human-computer interface. This happens since the interaction is usually enabled by 2 degrees of freedom mouse. Due to these limitations, common tasks such as rotate the scene viewpoint or move an object are hardly assimilated by users. This discomfort with the usual and complex 3D modeling software interface is one of the reasons that lead to quit its use. In this context, Natural User Interfaces stand out by exploring the natural human gestures in a better way, in order to promote a more intuitive interface. This work presents a system that allows the user to perform 3D modeling using poses and hand gestures, providing an interface with 3 degrees of freedom. An evaluation was conducted with 10 people, to validate the strategy and application proposed. In this evaluation the participants reported that the system has potential to become an innovative interface, despite its limitations. Overall, the hand tracking approach to 3D modeling seems to be promising and deserves further investigation. |
id |
UFU_9c351f47b254f7662859514498df41df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/14551 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuaisInterface naturalComputação ubíquaSensor de profundidadeModelagem 3DInterfaces (Computador)Natural user interfaceUbiquitous computingDepth sensor3D ModelingCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICAThe researches about gestural interfaces have been grown significantly. In particular, after the development of sensors that can accurately capture bodily movements. Consequently, several fields arise for the application of these technologies. Among them stands the 3D modeling industry, which is characterized by having robust software. However, these software often lack a facilitator human-computer interface. This happens since the interaction is usually enabled by 2 degrees of freedom mouse. Due to these limitations, common tasks such as rotate the scene viewpoint or move an object are hardly assimilated by users. This discomfort with the usual and complex 3D modeling software interface is one of the reasons that lead to quit its use. In this context, Natural User Interfaces stand out by exploring the natural human gestures in a better way, in order to promote a more intuitive interface. This work presents a system that allows the user to perform 3D modeling using poses and hand gestures, providing an interface with 3 degrees of freedom. An evaluation was conducted with 10 people, to validate the strategy and application proposed. In this evaluation the participants reported that the system has potential to become an innovative interface, despite its limitations. Overall, the hand tracking approach to 3D modeling seems to be promising and deserves further investigation.Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de Minas GeraisMestre em CiênciasAs pesquisas na área de interfaces gestuais vêm crescendo significativamente. Em especial, após o desenvolvimento de sensores que podem capturar movimentos corporais com precisão. Como consequência, surgem diversos campos para a aplicação destas tecnologias. Dentre eles, destaca-se o setor de modelagem 3D, o qual é marcado por possuir programas robustos. Entretanto, estes são muitas vezes ausentes de uma interface homem-computador facilitadora. Isto porque a interação, normalmente, é viabilizada pelo mouse com 2 graus de liberdade. Devido a estas limitações, tarefas frequentes como rotacionar o ponto de vista da cena e transladar um objeto são assimiladas pelo usuário com dificuldade. Este desconforto perante a usual e complexa interface dos programas para modelagem 3D é um dos fatores que culminam na desistência de seu uso. Neste contexto, Natural User Interfaces se destacam, por melhor explorar os gestos naturais humanos, a fim de promover uma interface mais intuitiva. Neste trabalho é apresentado um sistema que permite ao usuário realizar a modelagem 3D por meio de poses e gestos com as mãos provendo uma interface com 3 graus de liberdade. Uma avaliação foi conduzida com 10 pessoas, a fim de validar a estratégia e a aplicação proposta. Nesta avaliação os participantes reportaram que o sistema tem potencial para se tornar uma interface inovadora, a despeito de suas limitações. Em geral, a abordagem de rastreamento das mãos para modelagem 3D parece ser promissora e merece uma investigação mais aprofundada.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em Engenharia ElétricaEngenhariasUFULamounier Júnior, Edgard Afonsohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797895D6Cardoso, Alexandrehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701222P0Patrocínio, Ana Claudiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707794U3Kirner, Claudiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787278Z3Oliveira, Fábio Henrique Monteiro2016-06-22T18:38:56Z2013-10-242016-06-22T18:38:56Z2013-08-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfOLIVEIRA, Fábio Henrique Monteiro. Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.307https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14551https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.307porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-09-14T16:34:58Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/14551Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-09-14T16:34:58Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais |
title |
Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais |
spellingShingle |
Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais Oliveira, Fábio Henrique Monteiro Interface natural Computação ubíqua Sensor de profundidade Modelagem 3D Interfaces (Computador) Natural user interface Ubiquitous computing Depth sensor 3D Modeling CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
title_short |
Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais |
title_full |
Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais |
title_fullStr |
Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais |
title_full_unstemmed |
Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais |
title_sort |
Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais |
author |
Oliveira, Fábio Henrique Monteiro |
author_facet |
Oliveira, Fábio Henrique Monteiro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lamounier Júnior, Edgard Afonso http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797895D6 Cardoso, Alexandre http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701222P0 Patrocínio, Ana Claudia http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707794U3 Kirner, Claudio http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787278Z3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Fábio Henrique Monteiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interface natural Computação ubíqua Sensor de profundidade Modelagem 3D Interfaces (Computador) Natural user interface Ubiquitous computing Depth sensor 3D Modeling CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
topic |
Interface natural Computação ubíqua Sensor de profundidade Modelagem 3D Interfaces (Computador) Natural user interface Ubiquitous computing Depth sensor 3D Modeling CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
description |
The researches about gestural interfaces have been grown significantly. In particular, after the development of sensors that can accurately capture bodily movements. Consequently, several fields arise for the application of these technologies. Among them stands the 3D modeling industry, which is characterized by having robust software. However, these software often lack a facilitator human-computer interface. This happens since the interaction is usually enabled by 2 degrees of freedom mouse. Due to these limitations, common tasks such as rotate the scene viewpoint or move an object are hardly assimilated by users. This discomfort with the usual and complex 3D modeling software interface is one of the reasons that lead to quit its use. In this context, Natural User Interfaces stand out by exploring the natural human gestures in a better way, in order to promote a more intuitive interface. This work presents a system that allows the user to perform 3D modeling using poses and hand gestures, providing an interface with 3 degrees of freedom. An evaluation was conducted with 10 people, to validate the strategy and application proposed. In this evaluation the participants reported that the system has potential to become an innovative interface, despite its limitations. Overall, the hand tracking approach to 3D modeling seems to be promising and deserves further investigation. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-24 2013-08-05 2016-06-22T18:38:56Z 2016-06-22T18:38:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Fábio Henrique Monteiro. Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.307 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14551 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.307 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Fábio Henrique Monteiro. Uso de interfaces naturais na modelagem de objetos virtuais. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.307 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14551 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.307 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica Engenharias UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica Engenharias UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711369523953664 |