O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Gilca Ribeiro
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13935
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263
Resumo: Between the late 19th century and the first decades of the 20th century, under the influence of the positivist ideas, Brazil was facing an accelerated process of urbanization and industrialization. In educational field, the city was a place to the expansion of the school system, which was formed by different types of schools: public, private, laical, religious, technical, of homemaking. It was in this context that emerged several schools for specific groups, among which those intended for the \"people of color\". Two educational experiences organized by the Brazilian Black Front-BBF and Black s Experimental Theater- BET figure as successful experiences between the years 1930-1960. This research examines the educational thought of the Professor from the Literacy Course of the Black Front, Francisco Lucrécio and Professor of the Literacy Course of Black s Experimental Theater, Ironides Rodrigues who dedicated their lives to education and issues related to the black population.
id UFU_9c68108120d621ed3203bc5f2f246f54
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13935
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides RodriguesHistória da educaçãoMovimento negroRelações raciaisEducação HistóriaNegros - Aspectos sociaisHistory of educationBlack movementRace relationsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOBetween the late 19th century and the first decades of the 20th century, under the influence of the positivist ideas, Brazil was facing an accelerated process of urbanization and industrialization. In educational field, the city was a place to the expansion of the school system, which was formed by different types of schools: public, private, laical, religious, technical, of homemaking. It was in this context that emerged several schools for specific groups, among which those intended for the \"people of color\". Two educational experiences organized by the Brazilian Black Front-BBF and Black s Experimental Theater- BET figure as successful experiences between the years 1930-1960. This research examines the educational thought of the Professor from the Literacy Course of the Black Front, Francisco Lucrécio and Professor of the Literacy Course of Black s Experimental Theater, Ironides Rodrigues who dedicated their lives to education and issues related to the black population.Mestre em EducaçãoEntre o final do século XIX e as primeiras décadas do XX, sob a influência das idéias positivistas, o Brasil foi palco de um processo acelerado de urbanização e industrialização. No terreno educacional, a cidade abrigava a expansão da rede de ensino, a qual era formada por diferentes tipos de escolas: pública, particular, leiga, religiosa, profissionalizante, de prendas domésticas. Foi nesse contexto que emergiram escolas para diversos grupos específicos, dentre as quais aquelas destinadas à população de cor . Duas experiências educativas organizadas pela Frente Negra Brasileira-FNB e o Teatro Experimental do Negro TEN figuram como experiências exitosas, entre os anos de 1930 a 1960. A presente investigação analisa o pensamento educacional do professor do Curso de Alfabetização da Frente Negra, Francisco Lucrécio e do professor do Curso de Alfabetização do Teatro Experimental do Negro, Ironides Rodrigues que dedicaram suas vidas à educação e questões relacionadas à população negra.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUQuillici Neto, Armindohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911Z9Santos, Gilca Ribeiro2016-06-22T18:36:30Z2013-10-312016-06-22T18:36:30Z2013-05-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSANTOS, Gilca Ribeiro. O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues. 2013. 121 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13935https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-09-13T17:41:18Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13935Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-09-13T17:41:18Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues
title O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues
spellingShingle O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues
Santos, Gilca Ribeiro
História da educação
Movimento negro
Relações raciais
Educação História
Negros - Aspectos sociais
History of education
Black movement
Race relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues
title_full O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues
title_fullStr O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues
title_full_unstemmed O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues
title_sort O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues
author Santos, Gilca Ribeiro
author_facet Santos, Gilca Ribeiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Quillici Neto, Armindo
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911Z9
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Gilca Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv História da educação
Movimento negro
Relações raciais
Educação História
Negros - Aspectos sociais
History of education
Black movement
Race relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic História da educação
Movimento negro
Relações raciais
Educação História
Negros - Aspectos sociais
History of education
Black movement
Race relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Between the late 19th century and the first decades of the 20th century, under the influence of the positivist ideas, Brazil was facing an accelerated process of urbanization and industrialization. In educational field, the city was a place to the expansion of the school system, which was formed by different types of schools: public, private, laical, religious, technical, of homemaking. It was in this context that emerged several schools for specific groups, among which those intended for the \"people of color\". Two educational experiences organized by the Brazilian Black Front-BBF and Black s Experimental Theater- BET figure as successful experiences between the years 1930-1960. This research examines the educational thought of the Professor from the Literacy Course of the Black Front, Francisco Lucrécio and Professor of the Literacy Course of Black s Experimental Theater, Ironides Rodrigues who dedicated their lives to education and issues related to the black population.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-31
2013-05-29
2016-06-22T18:36:30Z
2016-06-22T18:36:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Gilca Ribeiro. O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues. 2013. 121 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13935
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263
identifier_str_mv SANTOS, Gilca Ribeiro. O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues. 2013. 121 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13935
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711305535651840