O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13935 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263 |
Resumo: | Between the late 19th century and the first decades of the 20th century, under the influence of the positivist ideas, Brazil was facing an accelerated process of urbanization and industrialization. In educational field, the city was a place to the expansion of the school system, which was formed by different types of schools: public, private, laical, religious, technical, of homemaking. It was in this context that emerged several schools for specific groups, among which those intended for the \"people of color\". Two educational experiences organized by the Brazilian Black Front-BBF and Black s Experimental Theater- BET figure as successful experiences between the years 1930-1960. This research examines the educational thought of the Professor from the Literacy Course of the Black Front, Francisco Lucrécio and Professor of the Literacy Course of Black s Experimental Theater, Ironides Rodrigues who dedicated their lives to education and issues related to the black population. |
id |
UFU_9c68108120d621ed3203bc5f2f246f54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/13935 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides RodriguesHistória da educaçãoMovimento negroRelações raciaisEducação HistóriaNegros - Aspectos sociaisHistory of educationBlack movementRace relationsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOBetween the late 19th century and the first decades of the 20th century, under the influence of the positivist ideas, Brazil was facing an accelerated process of urbanization and industrialization. In educational field, the city was a place to the expansion of the school system, which was formed by different types of schools: public, private, laical, religious, technical, of homemaking. It was in this context that emerged several schools for specific groups, among which those intended for the \"people of color\". Two educational experiences organized by the Brazilian Black Front-BBF and Black s Experimental Theater- BET figure as successful experiences between the years 1930-1960. This research examines the educational thought of the Professor from the Literacy Course of the Black Front, Francisco Lucrécio and Professor of the Literacy Course of Black s Experimental Theater, Ironides Rodrigues who dedicated their lives to education and issues related to the black population.Mestre em EducaçãoEntre o final do século XIX e as primeiras décadas do XX, sob a influência das idéias positivistas, o Brasil foi palco de um processo acelerado de urbanização e industrialização. No terreno educacional, a cidade abrigava a expansão da rede de ensino, a qual era formada por diferentes tipos de escolas: pública, particular, leiga, religiosa, profissionalizante, de prendas domésticas. Foi nesse contexto que emergiram escolas para diversos grupos específicos, dentre as quais aquelas destinadas à população de cor . Duas experiências educativas organizadas pela Frente Negra Brasileira-FNB e o Teatro Experimental do Negro TEN figuram como experiências exitosas, entre os anos de 1930 a 1960. A presente investigação analisa o pensamento educacional do professor do Curso de Alfabetização da Frente Negra, Francisco Lucrécio e do professor do Curso de Alfabetização do Teatro Experimental do Negro, Ironides Rodrigues que dedicaram suas vidas à educação e questões relacionadas à população negra.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUQuillici Neto, Armindohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911Z9Santos, Gilca Ribeiro2016-06-22T18:36:30Z2013-10-312016-06-22T18:36:30Z2013-05-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSANTOS, Gilca Ribeiro. O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues. 2013. 121 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13935https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-09-13T17:41:18Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13935Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-09-13T17:41:18Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues |
title |
O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues |
spellingShingle |
O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues Santos, Gilca Ribeiro História da educação Movimento negro Relações raciais Educação História Negros - Aspectos sociais History of education Black movement Race relations CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues |
title_full |
O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues |
title_fullStr |
O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues |
title_full_unstemmed |
O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues |
title_sort |
O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues |
author |
Santos, Gilca Ribeiro |
author_facet |
Santos, Gilca Ribeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Quillici Neto, Armindo http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911Z9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Gilca Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da educação Movimento negro Relações raciais Educação História Negros - Aspectos sociais History of education Black movement Race relations CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
História da educação Movimento negro Relações raciais Educação História Negros - Aspectos sociais History of education Black movement Race relations CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Between the late 19th century and the first decades of the 20th century, under the influence of the positivist ideas, Brazil was facing an accelerated process of urbanization and industrialization. In educational field, the city was a place to the expansion of the school system, which was formed by different types of schools: public, private, laical, religious, technical, of homemaking. It was in this context that emerged several schools for specific groups, among which those intended for the \"people of color\". Two educational experiences organized by the Brazilian Black Front-BBF and Black s Experimental Theater- BET figure as successful experiences between the years 1930-1960. This research examines the educational thought of the Professor from the Literacy Course of the Black Front, Francisco Lucrécio and Professor of the Literacy Course of Black s Experimental Theater, Ironides Rodrigues who dedicated their lives to education and issues related to the black population. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-31 2013-05-29 2016-06-22T18:36:30Z 2016-06-22T18:36:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Gilca Ribeiro. O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues. 2013. 121 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13935 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Gilca Ribeiro. O pensamento educacional de Francisco Lucrécio e Ironides Rodrigues. 2013. 121 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13935 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711305535651840 |