Análise estatística das ocorrências de acidentes ferroviários na região Centro-sudeste paulista, causas e consequências
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22233 |
Resumo: | The present study aimed to cross information collected during eight years of occurrences and their causes in the central-southeast region, to find possible causes of these occurrences and to estimate the percentage of repetition of these causes in the occurrences. This research is justified by its contribution in terms of greater efficiency in transport by the networks, reducing losses, increasing exports and reducing the economic impact in order to integrate the railroad to the means of transportation. Data was collected on all railway occurrences in the Central-southeast region of São Paulo between 2010 and 2018 (1156 cases). The statistical significance of the associations verified by the non-parametric test of χ2 (chi-square) was obtained. The results showed the locations of Uberlândia, Valefértil and Jardim do Ingá as the places where accidents occur more frequently and that have the largest number of derailments; the Permanent Way is responsible for most of the accidents, which mostly result in derailment in the Uberlândia, Valefértil and Jardim do Ingá sites; business security is linked directly to accidents caused by third parties (collision and trampling); and collisions occur more frequently on trains with empty wagons, unlike derailment, which occurs mostly with trains with loaded wagons. |
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Análise estatística das ocorrências de acidentes ferroviários na região Centro-sudeste paulista, causas e consequênciasAnálise estatísticaOcorrência ferroviáriaCentro-sudeste paulistaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA::ESTATISTICA::ANALISE DE DADOSThe present study aimed to cross information collected during eight years of occurrences and their causes in the central-southeast region, to find possible causes of these occurrences and to estimate the percentage of repetition of these causes in the occurrences. This research is justified by its contribution in terms of greater efficiency in transport by the networks, reducing losses, increasing exports and reducing the economic impact in order to integrate the railroad to the means of transportation. Data was collected on all railway occurrences in the Central-southeast region of São Paulo between 2010 and 2018 (1156 cases). The statistical significance of the associations verified by the non-parametric test of χ2 (chi-square) was obtained. The results showed the locations of Uberlândia, Valefértil and Jardim do Ingá as the places where accidents occur more frequently and that have the largest number of derailments; the Permanent Way is responsible for most of the accidents, which mostly result in derailment in the Uberlândia, Valefértil and Jardim do Ingá sites; business security is linked directly to accidents caused by third parties (collision and trampling); and collisions occur more frequently on trains with empty wagons, unlike derailment, which occurs mostly with trains with loaded wagons.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O presente estudo teve como intuito cruzar informações coletadas durante oito anos de ocorrências e suas causas na região Centro-sudeste, para encontrar possíveis causas de ocorrências e estimar os percentuais de repetição dessas causas nas ocorrências. Esta pesquisa justifica-se por sua contribuição no que diz respeito a uma maior eficiência no transporte pelas malhas, diminuindo-se as perdas, aumentando-se a exportação e diminuindo-se o impacto econômico, de modo a integrar a ferrovia aos meios. Levantaram-se os dados de todas as ocorrências ferroviárias da região Centro-sudeste paulista dos anos de 2010 a 2018. Obteve-se a significância estatística das associações verificadas pela aplicação do teste não paramétrico do χ2 (qui-quadrado). Os resultados apontaram os locais Uberlândia, Valefértil e Jardim do Ingá como sendo os locais onde ocorrem acidentes com maior frequência e que possuem o maior número de descarrilamentos; a Via Permanente é responsável pela maior parte dos acidentes, que em sua maioria resulta em descarrilamento nos locais Uberlândia, Valefértil e Jardim do Ingá; a segurança empresarial está ligada diretamente a acidentes causados por terceiros (abalroamento e atropelamento); e o abalroamento acontece com maior frequência em trens com vagões vazios, ao contrário do descarrilamento, que ocorre em sua maioria com trens de vagões carregados.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEstatísticaTavares, Marcelohttp://lattes.cnpq.br/4142478901587907Franzão, Alexandre Antônio2018-08-08T14:10:08Z2018-08-08T14:10:08Z2018-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFRANZÃO, Alexandre Antônio. Análise estatística das ocorrências de acidentes ferroviários na região Centro-sudeste paulista, causas e consequências. 2018. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Estatística) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22233porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-10-26T17:00:12Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/22233Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-10-26T17:00:12Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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