Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Marcelo Batista
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12312
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.287
Resumo: This dissertation work the issue of types classic clown circus for the knowledge of the area on the subject, and the performance (practical and theoretical) of red nose in the theater, through the analysis of theories and practical examples analyzed (the Força hercúlea of "A.la.pi.pe.tuá!" and Abelha, abelhinha from" Reprisantes "). Relying mainly on studies of Mario Bolognesi and Luis Otavio Burnier, incorporating in this way, concepts that have meaning to the subtitle of this work, transformation and state . It also discusses the representativeness of the clown as a symbol of man on the scene, based on analyzes of the theories of Raymond Williams, Jean Chevalier, Mikhail Bakhtin, Junito de Souza Brandão, John Rudlin among others. Through the cuts applied, we study the interplay of relations of the clowns, and the formulation of "duplicity", white and august. For that, fundamental understandings of the theories and practices Ricardo Puccetti, Lily Curcio, Abel Saavedra, Paulo Merísio, Ermínia Silva, Joice Brondani, Alice Viveiros de Castro, Renato Ferracine, Juliana Jardin, Roberto Ruiz, Narciso Telles, Rose Battistella, Michael Chekhov, Humberto Marques Ribeiro and Ésio Magalhães; practice clowning and theater were the foundation of this work. Therefore, the understandings about culture, society and art guided the research. Seeking interdisciplinary areas of knowledge and fed by concepts such as transformation , state interpretation , Residual , Soul and personality , truth and clown logic applied to the work of clown, this paper promotes discussion practices and theories that reveal theater and circus.
id UFU_a9302bb7225402da0d319a86455cf232
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/12312
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação"TeatroCircoPalhaços na artePalhaçadaPalhaçoCirco-teatroRitualTheaterClownCircus theaterRitualCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThis dissertation work the issue of types classic clown circus for the knowledge of the area on the subject, and the performance (practical and theoretical) of red nose in the theater, through the analysis of theories and practical examples analyzed (the Força hercúlea of "A.la.pi.pe.tuá!" and Abelha, abelhinha from" Reprisantes "). Relying mainly on studies of Mario Bolognesi and Luis Otavio Burnier, incorporating in this way, concepts that have meaning to the subtitle of this work, transformation and state . It also discusses the representativeness of the clown as a symbol of man on the scene, based on analyzes of the theories of Raymond Williams, Jean Chevalier, Mikhail Bakhtin, Junito de Souza Brandão, John Rudlin among others. Through the cuts applied, we study the interplay of relations of the clowns, and the formulation of "duplicity", white and august. For that, fundamental understandings of the theories and practices Ricardo Puccetti, Lily Curcio, Abel Saavedra, Paulo Merísio, Ermínia Silva, Joice Brondani, Alice Viveiros de Castro, Renato Ferracine, Juliana Jardin, Roberto Ruiz, Narciso Telles, Rose Battistella, Michael Chekhov, Humberto Marques Ribeiro and Ésio Magalhães; practice clowning and theater were the foundation of this work. Therefore, the understandings about culture, society and art guided the research. Seeking interdisciplinary areas of knowledge and fed by concepts such as transformation , state interpretation , Residual , Soul and personality , truth and clown logic applied to the work of clown, this paper promotes discussion practices and theories that reveal theater and circus.Mestre em ArtesEsta dissertação de mestrado trabalha a questão dos tipos clássicos do palhaço pelos conhecimentos da área circense, e da atuação (prática e teórica) do nariz vermelho no teatro; através da análise de teorias e dos exemplos práticos analisados (a Força hercúlea de A.la.pi.pe.tuá!! e Abelha, abelhinha de Reprisantes ). Apoiando-se, principalmente, nos estudos de Mario Bolognesi e Luís Otávio Burnier; incorporando, desta maneira, palavras/conceitos que deram significado ao subtítulo deste trabalho: transformação e estado . Discute também, a representatividade do palhaço como símbolo do homem em cena; fundamentado em análises sobre as teorias de Raymond Williams, Jean Chevalier, Mikhail Bakhtin, Junito de Souza Brandão, John Rudlin entre outros. Através dos recortes aplicados, é estudado o jogo de relações do palhaço, e a formulação da duplicidade , branco e augusto. Para isso, foram fundamentais os entendimentos sobre as teorias e práticas de Ricardo Puccetti, Lily Curcio, Abel Saavedra, Paulo Merísio, Ermínia Silva, Joice Brondani, Alice Viveiros de Castro, Renato Ferracine, Juliana Jardim, Roberto Ruiz, Narciso Telles, Rose Battistella, Michael Chekhov, Humberto Marques Ribeiro e Ésio Magalhães; a prática clownesca e teatral formam a base fundamental deste trabalho. Por isso, os entendimentos sobre arte, cultura e sociedade nortearam a pesquisa. Buscando interdisciplinaridade entre as áreas de conhecimento e alimentado por conceitos como transformação , estado de interpretação , Residual , Alma e personalidade , verdade e lógica própria aplicados ao trabalho de clown, esta dissertação promove discussões que revelam práticas e teorias teatrais e circenses.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em ArtesLinguística, Letras e ArtesUFUMerisio, Paulo Ricardohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708256E6Alcure, Adriana Schneiderhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763766D3Silva, Narciso Larangeira Telles dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799572T6Gomes, Marcelo Batista2016-06-22T18:31:26Z2013-03-052016-06-22T18:31:26Z2012-06-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfGOMES, Marcelo Batista. Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação". 2012. 143 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.287https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12312https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.287porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-10-26T16:26:12Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/12312Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-10-26T16:26:12Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação"
title Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação"
spellingShingle Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação"
Gomes, Marcelo Batista
Teatro
Circo
Palhaços na arte
Palhaçada
Palhaço
Circo-teatro
Ritual
Theater
Clown
Circus theater
Ritual
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação"
title_full Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação"
title_fullStr Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação"
title_full_unstemmed Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação"
title_sort Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação"
author Gomes, Marcelo Batista
author_facet Gomes, Marcelo Batista
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Merisio, Paulo Ricardo
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708256E6
Alcure, Adriana Schneider
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763766D3
Silva, Narciso Larangeira Telles da
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799572T6
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Marcelo Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro
Circo
Palhaços na arte
Palhaçada
Palhaço
Circo-teatro
Ritual
Theater
Clown
Circus theater
Ritual
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
topic Teatro
Circo
Palhaços na arte
Palhaçada
Palhaço
Circo-teatro
Ritual
Theater
Clown
Circus theater
Ritual
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description This dissertation work the issue of types classic clown circus for the knowledge of the area on the subject, and the performance (practical and theoretical) of red nose in the theater, through the analysis of theories and practical examples analyzed (the Força hercúlea of "A.la.pi.pe.tuá!" and Abelha, abelhinha from" Reprisantes "). Relying mainly on studies of Mario Bolognesi and Luis Otavio Burnier, incorporating in this way, concepts that have meaning to the subtitle of this work, transformation and state . It also discusses the representativeness of the clown as a symbol of man on the scene, based on analyzes of the theories of Raymond Williams, Jean Chevalier, Mikhail Bakhtin, Junito de Souza Brandão, John Rudlin among others. Through the cuts applied, we study the interplay of relations of the clowns, and the formulation of "duplicity", white and august. For that, fundamental understandings of the theories and practices Ricardo Puccetti, Lily Curcio, Abel Saavedra, Paulo Merísio, Ermínia Silva, Joice Brondani, Alice Viveiros de Castro, Renato Ferracine, Juliana Jardin, Roberto Ruiz, Narciso Telles, Rose Battistella, Michael Chekhov, Humberto Marques Ribeiro and Ésio Magalhães; practice clowning and theater were the foundation of this work. Therefore, the understandings about culture, society and art guided the research. Seeking interdisciplinary areas of knowledge and fed by concepts such as transformation , state interpretation , Residual , Soul and personality , truth and clown logic applied to the work of clown, this paper promotes discussion practices and theories that reveal theater and circus.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-25
2013-03-05
2016-06-22T18:31:26Z
2016-06-22T18:31:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GOMES, Marcelo Batista. Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação". 2012. 143 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.287
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12312
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.287
identifier_str_mv GOMES, Marcelo Batista. Branco ou Augusto?: a duplicidade em cena: o palhaço em "estado" de "transformação". 2012. 143 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.287
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12312
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Artes
Linguística, Letras e Artes
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Artes
Linguística, Letras e Artes
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1823695295922307072