“Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e suas reverberações na composição e cena.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Larissa Abelardo de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38024
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.601
Resumo: This dissertation aims to analyze how attention is worked by groups and collectives of Improvisers in dance and how this reverberates in the compositional processes and in the scene. For this purpose we will try to explain the idea of Improvisation in dance, mainly about the concepts and procedures linked to the field of Real-Time Composition and Choreographic Game, as well as to approach the historical and aesthetic perspectives, presenting the main names of Contact Improvisation and Improvisation in dance since the 1960s until nowadays. This discussion is based on a bibliographical study of the topic and on interviews with artistic groups that are active in the field of dance improvisation in Brazil by means of questionnaires. This research is justified by the fact that it aims to broaden the study of dance improvisation processes and to analyze the attentional work in training, in the creation process and in the improvised scene. It seeks to answer the following question: How is the attentional work in dance improvisation used to enhance the work of groups and collectives in their composition processes and on stage? In this direction, this paper will present some ideas on how the development of attention has been worked by these groups, in order to contribute with the work done in improvisational practices, such as Choreographic Game, Improvised Scene or Real- Time Composition.
id UFU_bbe1931edd12a417fbb428013f927656
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/38024
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e suas reverberações na composição e cena."Prestenção": the training of attention, in dance improvisation and its reverberations in composition and scene.ImprovisaçãoImprovisationDançaDanceAtençãoAttentionJogoGameComposiçãoCompositionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCATeatroImprovisação (Representação teatral)This dissertation aims to analyze how attention is worked by groups and collectives of Improvisers in dance and how this reverberates in the compositional processes and in the scene. For this purpose we will try to explain the idea of Improvisation in dance, mainly about the concepts and procedures linked to the field of Real-Time Composition and Choreographic Game, as well as to approach the historical and aesthetic perspectives, presenting the main names of Contact Improvisation and Improvisation in dance since the 1960s until nowadays. This discussion is based on a bibliographical study of the topic and on interviews with artistic groups that are active in the field of dance improvisation in Brazil by means of questionnaires. This research is justified by the fact that it aims to broaden the study of dance improvisation processes and to analyze the attentional work in training, in the creation process and in the improvised scene. It seeks to answer the following question: How is the attentional work in dance improvisation used to enhance the work of groups and collectives in their composition processes and on stage? In this direction, this paper will present some ideas on how the development of attention has been worked by these groups, in order to contribute with the work done in improvisational practices, such as Choreographic Game, Improvised Scene or Real- Time Composition.Dissertação (Mestrado)Essa dissertação tem como objetivo analisar como a atenção é trabalhada por grupos e coletivos de Improvisadores em dança e como isso reverbera nos processos compositivos e na cena. Para tanto, buscaremos explicar sobre a ideia de Improvisação em dança, principalmente acerca dos conceitos e procedimentos vinculados ao campo da Composição em Tempo Real e do Jogo Coreográfico, bem como abordar as perspectivas históricas e estéticas, apresentando os principais nomes do Contato Improvisação e da Improvisação em dança desde os anos de 1960 até os dias atuais. Essa discussão tem como base um estudo bibliográfico sobre o tema e a realização de entrevistas, por meio de questionários, aplicados a grupos artísticos que atuam no campo da Improvisação em dança no Brasil. Assim, essa pesquisa se justifica por propor a ampliação dos estudos acerca dos processos de Improvisação em dança, traçando uma análise reflexiva sobre o trabalho da atenção no treinamento, no processo de criação e na cena Improvisada, buscando responder a seguinte questão: Como a atenção é trabalhada na Improvisação em dança, a fim de potencializar o trabalho de grupos e coletivos nos seus processos de composição e em cena? Nessa direção, este texto apresentará algumas ideias sobre como se tem trabalhado o desenvolvimento da atenção por estes grupos, de modo a contribuir com o trabalho realizado nas práticas improvisacionais, como no Jogo Coreográfico, na cena Improvisada ou ainda na Composição em Tempo Real.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Artes CênicasRamos, Jarbas Siqueirahttp://lattes.cnpq.br/8633520438663625Paula, José Eduardo dehttp://lattes.cnpq.br/3627117545793761Albuquerque, Iara Cerqueira Linhares dehttp://lattes.cnpq.br/7913529993809727Oliveira, Larissa Abelardo de2023-06-14T19:03:33Z2023-06-14T19:03:33Z2022-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Larissa Abelardo de. “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e sua reverberações na composição e cena. 2022. 114 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI:http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.601https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38024http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.601porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-07-05T17:19:01Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/38024Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-07-05T17:19:01Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e suas reverberações na composição e cena.
"Prestenção": the training of attention, in dance improvisation and its reverberations in composition and scene.
title “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e suas reverberações na composição e cena.
spellingShingle “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e suas reverberações na composição e cena.
Oliveira, Larissa Abelardo de
Improvisação
Improvisation
Dança
Dance
Atenção
Attention
Jogo
Game
Composição
Composition
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
Teatro
Improvisação (Representação teatral)
title_short “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e suas reverberações na composição e cena.
title_full “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e suas reverberações na composição e cena.
title_fullStr “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e suas reverberações na composição e cena.
title_full_unstemmed “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e suas reverberações na composição e cena.
title_sort “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e suas reverberações na composição e cena.
author Oliveira, Larissa Abelardo de
author_facet Oliveira, Larissa Abelardo de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramos, Jarbas Siqueira
http://lattes.cnpq.br/8633520438663625
Paula, José Eduardo de
http://lattes.cnpq.br/3627117545793761
Albuquerque, Iara Cerqueira Linhares de
http://lattes.cnpq.br/7913529993809727
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Larissa Abelardo de
dc.subject.por.fl_str_mv Improvisação
Improvisation
Dança
Dance
Atenção
Attention
Jogo
Game
Composição
Composition
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
Teatro
Improvisação (Representação teatral)
topic Improvisação
Improvisation
Dança
Dance
Atenção
Attention
Jogo
Game
Composição
Composition
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
Teatro
Improvisação (Representação teatral)
description This dissertation aims to analyze how attention is worked by groups and collectives of Improvisers in dance and how this reverberates in the compositional processes and in the scene. For this purpose we will try to explain the idea of Improvisation in dance, mainly about the concepts and procedures linked to the field of Real-Time Composition and Choreographic Game, as well as to approach the historical and aesthetic perspectives, presenting the main names of Contact Improvisation and Improvisation in dance since the 1960s until nowadays. This discussion is based on a bibliographical study of the topic and on interviews with artistic groups that are active in the field of dance improvisation in Brazil by means of questionnaires. This research is justified by the fact that it aims to broaden the study of dance improvisation processes and to analyze the attentional work in training, in the creation process and in the improvised scene. It seeks to answer the following question: How is the attentional work in dance improvisation used to enhance the work of groups and collectives in their composition processes and on stage? In this direction, this paper will present some ideas on how the development of attention has been worked by these groups, in order to contribute with the work done in improvisational practices, such as Choreographic Game, Improvised Scene or Real- Time Composition.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
2023-06-14T19:03:33Z
2023-06-14T19:03:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Larissa Abelardo de. “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e sua reverberações na composição e cena. 2022. 114 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI:http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.601
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38024
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.601
identifier_str_mv OLIVEIRA, Larissa Abelardo de. “Prestenção”: o treinamento da atenção, na improvisação em dança e sua reverberações na composição e cena. 2022. 114 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI:http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.601
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38024
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.601
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569614214594560