Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17173 |
Resumo: | The aim of this study was investigate the relationship between the Training Impact at Work, the dependent variable, and the set of individual variables, Motivation to Learn, Motivation and Value Transfer Instructional Training (divided into Relevance and Utility) and the contextual variable Perceived Organizational Support in 95 participants. |Results of Pearson\'s r indicated that the impact correlates with the Motivation to Learn, with Utility and Importance. Already a stepwise multiple regression analyzes indicated that the Importance and Motivation Learning together explain 14% of the variance of Impact, and the Motivation to Transfer, Utility and Perceived Organizational Support were not predictive. Two groups were divided based in Engagement Initiative in Training: 1) engaged by their own initiative, and 2) engaged by company\'s request. Comparing the averages of group‟s with t student, group 1 realized greater Utility, and lower Importance and Perceived Organizational Support than second group. Therefore planned trainings must be conducted considering predictor variables, providing specific support for training. New studies about the characteristic Engagement Initiative in Training are suggested because it seems to be an important explanation for the results of Importance and Usefulness of Training in this sample. |
id |
UFU_bc85d79df8ff58b3255596beec29360b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/17173 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-06-22T18:48:01Z2013-02-192016-06-22T18:48:01Z2012-10-25SANTOS, Tiago Regis Cardoso. Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento. 2012. 117 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17173The aim of this study was investigate the relationship between the Training Impact at Work, the dependent variable, and the set of individual variables, Motivation to Learn, Motivation and Value Transfer Instructional Training (divided into Relevance and Utility) and the contextual variable Perceived Organizational Support in 95 participants. |Results of Pearson\'s r indicated that the impact correlates with the Motivation to Learn, with Utility and Importance. Already a stepwise multiple regression analyzes indicated that the Importance and Motivation Learning together explain 14% of the variance of Impact, and the Motivation to Transfer, Utility and Perceived Organizational Support were not predictive. Two groups were divided based in Engagement Initiative in Training: 1) engaged by their own initiative, and 2) engaged by company\'s request. Comparing the averages of group‟s with t student, group 1 realized greater Utility, and lower Importance and Perceived Organizational Support than second group. Therefore planned trainings must be conducted considering predictor variables, providing specific support for training. New studies about the characteristic Engagement Initiative in Training are suggested because it seems to be an important explanation for the results of Importance and Usefulness of Training in this sample.O objetivo deste estudo foi investigar a relação entre o Impacto do Treinamento no Trabalho, a variável dependente, e um conjunto de variáveis individuais, Motivação para Aprender, Motivação para Transferir e Valor Instrucional do Treinamento (cujas dimensões são Importância e Utilidade) e uma variável contextual, Percepção de Suporte Organizacional, em 95 participantes. Os resultados de r de Pearson indicaram que o Impacto correlaciona-se com a Motivação para Aprender, com a Utilidade e com a Importância. Já a regressão múltipla stepwise indicou que a Importância e a Motivação para Aprender explicam juntas 14% da variância do Impacto, sendo que a Motivação para Transferir, Utilidade e a Percepção de Suporte Organizacional não foram preditoras. Foram separados dois grupos a partir da característica Iniciativa para o Engajamento no Treinamento: 1) engajados por iniciativa própria, e 2) engajados a pedido da empresa. Comparando as médias dos grupos com t student, verifica-se que o grupo 1 percebeu Utilidade maior, e Percepção de Suporte Organizacional e Importância menores do que o grupo 2. Portanto, deve-se realizar treinamentos planejados considerando variáveis preditoras e oferecer suportes específicos para treinamentos. Novos estudos sobre a característica Iniciativa para o Engajamento no Treinamento são sugeridos, pois ela parece ser uma importante explicação para os resultados de Importância e Utilidade do Treinamento nesta amostra.Mestre em Psicologiaapplication/pdfporUniversidade Federal de UberlândiaPrograma de Pós-graduação em PsicologiaUFUBRCiências HumanasEfetividade de treinamentoTransferênciaSuporte organizacionalMotivaçãoValor instrumentalTreinamentoMotivação (Psicologia)Aprendizagem - Aspéctos psicológicosEffectiveness of trainingTransferPerceived organizational supportMotivationInstrumental valueCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAMotivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamentoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisGomide Junior, Sinesiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786920J6http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4131980Y8Santos, Tiago Regis Cardoso81766556info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUTHUMBNAILd.pdf.jpgd.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1408https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17173/3/d.pdf.jpg36eb62f90bfcfb334a6a7d60c87f7ff4MD53ORIGINALd.pdfapplication/pdf1996385https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17173/1/d.pdf4b4703e077f494155269898598dbf50aMD51TEXTd.pdf.txtd.pdf.txtExtracted texttext/plain210091https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17173/2/d.pdf.txt651eb37357b40a6b17e9804def4a5086MD52123456789/171732021-09-20 14:48:10.057oai:repositorio.ufu.br:123456789/17173Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-09-20T17:48:10Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento |
title |
Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento |
spellingShingle |
Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento Santos, Tiago Regis Cardoso Efetividade de treinamento Transferência Suporte organizacional Motivação Valor instrumental Treinamento Motivação (Psicologia) Aprendizagem - Aspéctos psicológicos Effectiveness of training Transfer Perceived organizational support Motivation Instrumental value CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento |
title_full |
Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento |
title_fullStr |
Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento |
title_full_unstemmed |
Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento |
title_sort |
Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento |
author |
Santos, Tiago Regis Cardoso |
author_facet |
Santos, Tiago Regis Cardoso |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gomide Junior, Sinesio |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786920J6 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4131980Y8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Tiago Regis Cardoso |
contributor_str_mv |
Gomide Junior, Sinesio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Efetividade de treinamento Transferência Suporte organizacional Motivação Valor instrumental Treinamento Motivação (Psicologia) Aprendizagem - Aspéctos psicológicos |
topic |
Efetividade de treinamento Transferência Suporte organizacional Motivação Valor instrumental Treinamento Motivação (Psicologia) Aprendizagem - Aspéctos psicológicos Effectiveness of training Transfer Perceived organizational support Motivation Instrumental value CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Effectiveness of training Transfer Perceived organizational support Motivation Instrumental value |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
The aim of this study was investigate the relationship between the Training Impact at Work, the dependent variable, and the set of individual variables, Motivation to Learn, Motivation and Value Transfer Instructional Training (divided into Relevance and Utility) and the contextual variable Perceived Organizational Support in 95 participants. |Results of Pearson\'s r indicated that the impact correlates with the Motivation to Learn, with Utility and Importance. Already a stepwise multiple regression analyzes indicated that the Importance and Motivation Learning together explain 14% of the variance of Impact, and the Motivation to Transfer, Utility and Perceived Organizational Support were not predictive. Two groups were divided based in Engagement Initiative in Training: 1) engaged by their own initiative, and 2) engaged by company\'s request. Comparing the averages of group‟s with t student, group 1 realized greater Utility, and lower Importance and Perceived Organizational Support than second group. Therefore planned trainings must be conducted considering predictor variables, providing specific support for training. New studies about the characteristic Engagement Initiative in Training are suggested because it seems to be an important explanation for the results of Importance and Usefulness of Training in this sample. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-10-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-02-19 2016-06-22T18:48:01Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-22T18:48:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Tiago Regis Cardoso. Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento. 2012. 117 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17173 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Tiago Regis Cardoso. Motivação, valor instrumental e percepção de suporte: um modelo preditor de impacto do treinamento. 2012. 117 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17173 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Psicologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFU |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17173/3/d.pdf.jpg https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17173/1/d.pdf https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17173/2/d.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
36eb62f90bfcfb334a6a7d60c87f7ff4 4b4703e077f494155269898598dbf50a 651eb37357b40a6b17e9804def4a5086 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1802110420984528896 |