Implementação de telemetria no veículo da equipe cerrado Baja Sae
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31717 |
Resumo: | This work involves the implementation of a sensing and telemetry system in the vehicle built by the Cerrado BAJA SAE team at the Federal University of Uberlândia. Initially, two available communication modules are analyzed. More specifically, the Xbee S2 and LoRa Ra-02 modules are compared to carry out communication between the vehicle and the box. The tests carried out involved the measurement of the maximum communication distance, reliability and data integrity, and the cost. As a result of this comparative study, the LoRa RA-02 was adopted to perform telemetry. Sensors are used to measure engine temperature and CVT (Continuously Variable Transmission), speed, fuel level, and vehicle inclination. Electronic circuits and codes for reading these sensors were developed throughout the present work. The collected information is treated and transmitted in an interface developed in the LabView software. The interface has a screen for presenting information in real-time, which allows the recording of a text file containing the received data. The interface also has a screen for graphical analysis of the vehicle's performance from the text file. Experimental results show the functioning of the developed telemetry system. |
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Implementação de telemetria no veículo da equipe cerrado Baja SaeImplementation of telemetry in the vehicle of Team Cerrado BAJA SAETelemetriaEletrônicaLoRaProtocolo CRCArduinoLabViewTelemetryElectronicsCRC protocolCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICAThis work involves the implementation of a sensing and telemetry system in the vehicle built by the Cerrado BAJA SAE team at the Federal University of Uberlândia. Initially, two available communication modules are analyzed. More specifically, the Xbee S2 and LoRa Ra-02 modules are compared to carry out communication between the vehicle and the box. The tests carried out involved the measurement of the maximum communication distance, reliability and data integrity, and the cost. As a result of this comparative study, the LoRa RA-02 was adopted to perform telemetry. Sensors are used to measure engine temperature and CVT (Continuously Variable Transmission), speed, fuel level, and vehicle inclination. Electronic circuits and codes for reading these sensors were developed throughout the present work. The collected information is treated and transmitted in an interface developed in the LabView software. The interface has a screen for presenting information in real-time, which allows the recording of a text file containing the received data. The interface also has a screen for graphical analysis of the vehicle's performance from the text file. Experimental results show the functioning of the developed telemetry system.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho envolve a implementação de um sistema de sensoriamento e telemetria no veículo construído pela equipe Cerrado BAJA SAE da Universidade Federal de Uberlândia. Inicialmente são analisados dois módulos de comunicação disponíveis. Mais especificamente, comparam-se os módulos Xbee S2 e LoRa Ra-02 para realização da comunicação entre o veículo e o box. Os testes realizados envolveram a aferição da distância máxima de comunicação, confiabilidade e integridade dos dados, e o custo. Como resultado desse estudo comparativo, adotou-se o LoRa RA-02 para realização da telemetria. Consideram-se sensores para aferição de temperatura do motor e CVT (Continuously Variable Transmission), velocidade, nível de combustível e inclinação do veículo. Os circuitos eletrônicos e os códigos para leitura desses sensores foram desenvolvidos ao longo do presente trabalho. As informações coletadas são tratadas e transmitidas em uma interface desenvolvida no software LabView. A interface possui uma tela de apresentação das informações em tempo real e que possibilita a gravação de um arquivo de texto contendo os dados recebidos. A interface também conta com uma tela para análise gráfica do desempenho do veículo a partir do arquivo de texto. Resultados experimentais mostram o funcionamento do sistema de telemetria desenvolvido.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEngenharia MecatrônicaAssis, Pedro Augusto Queiroz dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4463081J5&tokenCaptchar=03AGdBq26-uYs8biHvyW7FtWnDuNVCsJKAAlkl6FajBN2BUKyG49_X5dUrXVK-Dh8gMPiNLb2wMJqI01RWYnbG4ZmzQ6YYZH_4IUBYOBsYiOHDJkt02aHrwbFE3lOo9hiOu7EkHSdYIvvUgtNBp0ht_z3_MY3MGCryatqlrv946aoqSA1Yxf91rWncL6u8JOP0oxdves60jacaBfX6rHH6qEvkNQmtPYSjwHWqnBVPOyJP5kiT53tblQI1LwtcaA05yPbg6_R8d0OJIRIK4i0SrzwDr0DN9FgbpguRmh2mBZfl1vNlw_Pa0gHmLFCxc0BA3Kfmko6dTxPIvYpfjWxrAg1nEehtjlTXokeOCnwdUxx2NZPgQsUmsEKpqDl-dnS764hDvxIJWn88ahHY4uJ3GvXzaM1_RtArCL9vzYRTEQMRW7LmljU8hugZQGNNwrrvl1Y2VFcAbOpPXyyopyf_EqZ1t8TheZXIHQSantos, Daniel Dall'Onder doshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4255013Z6&tokenCaptchar=03AGdBq24RFZGtcIav4o7arGEHWUxSiHipuPMzUCTIbAZDF1XI3i-4gnU63TyGeMnINwEKrPgXP1tMqUXJc4I7Zcxz9SrulaZXNicxNcZNMcqlt3b37VH1jLF1KgxfD_U09MQ2NwEkKs8paiVjKyg6FfWYHVP1fkMlpRZqFF_dXaL3u8aREL3w06nsDreUwfZ7TBG0y4rjbsC9tRaU7mZpEGw_MyZNjPF1WSSPOFmnoF_EcPOn3CVaRT9CxZ2Pvv8-PZDHFtlMIMPY_Oh4OEcEVipZ2r3sCSpZnWCjT4lVDZGmqlchIJhb1A-gDSJWTmcbTYtPswbj3OT7Rp4GwNURQHGr9m0Qbc72tCNURNNxH67huMPB545-CIXmk7yEtCKjt_5VpSIc0ywOnz8yBrYB8QXsCEqHRMYAS60QPYTKj6p3k8oKPqL098uNTQ5EMS4CxQDR5fQoZN9OtzsEekqtatJhQufI3ufm1wTavares, José Jean-Paul Zanlucchi de Souzahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779570U3&tokenCaptchar=03AGdBq27OCuGgdGORa1VKXPi5RQTpDQQMrDS1el1lWR0NLh5lWPO87hWrrTyiPx2DPZZVo_GdC3E0uKBiJNysXvOa2aZy3Gadc6L1r_hLtxmGE_S1WcSt4TCn6S_CZ2UwsPfGxN_3pBKuKjtS9oTbqMP34QyXYxJ1hCv3Bh8HHQbiMxkm7u7wkDCkRIjSMqMZZ9MLcoJp06Vau1EBUPOjpQaF4y22NyfIbPMVik9nMKqjOzCXKtJ2ONuCfuYy3pwcxJjskIWtqc3fSwgHpjWvdKVeSG8Iyox2Kadd-2FWyvsj7oTiY0Wi3KrxEnIe5XMe4JHtKJA9FJOjaVdd55AkVV66RTAyua582CeI2dWnEJSn_ra2zofNHo3VhRi2gu6HnlCZM6LmeAITF4MYvyHZjVc1SE5RMJUMKTlJogSf_kOtvuM7sMHCDJoxoKrXtmmrFwMm8Hi-SlG68FofBvt0Q8fH--CW9i268ASantiago Neto, Arthur2021-05-06T15:45:47Z2021-05-06T15:45:47Z2021-05-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTIAGO NETO, Arthur. Implementação de telemetria no veículo da equipe cerrado Baja Sae. 2021. 68 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecatrônica) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31717porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-05-07T06:17:58Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/31717Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-05-07T06:17:58Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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