Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, João Barbosa
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41487
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.298
Resumo: Cinema 4D is 3D creation software that encludes modeling, animation, texturing, and rendering of objects. The objective is to provide a brief introduction to 3D modeling with Cinema 4D and to utilize this tool for modeling Archimedean Polyhedra. These polyhedra belong to a special class of convex three-dimensional solids, named after the Greek mathematician Archimedes. The faces of these polyhedra consist of regular polygons of more than one type, and there are only thirteen of them. To model these polyhedra, it is first necessary to conduct a study on their geometric properties and construction methods based on other regular polyhedra, and then adapt these measurements to the software tools. Cinema 4D offers a versatile and flexible approach to exploring interesting geometric mathematical shapes with its advanced polygonal modeling tools.
id UFU_cc9cb5431b584135b6a5e07d2ed388e8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/41487
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4DModeling Archimedes Polyhedra Via Cinema 4DGeometria euclidianaEuclidean geometrySólidos de PlatãoPlato’s SolidsSólidos de ArquimedesArchimedes’ SolidsCinema 4DModelagem 3D3D ModelingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMatemáticaODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.Cinema 4D is 3D creation software that encludes modeling, animation, texturing, and rendering of objects. The objective is to provide a brief introduction to 3D modeling with Cinema 4D and to utilize this tool for modeling Archimedean Polyhedra. These polyhedra belong to a special class of convex three-dimensional solids, named after the Greek mathematician Archimedes. The faces of these polyhedra consist of regular polygons of more than one type, and there are only thirteen of them. To model these polyhedra, it is first necessary to conduct a study on their geometric properties and construction methods based on other regular polyhedra, and then adapt these measurements to the software tools. Cinema 4D offers a versatile and flexible approach to exploring interesting geometric mathematical shapes with its advanced polygonal modeling tools.Dissertação (Mestrado)O Cinema 4D é um software de criação 3D que abrange a modelagem, animação, texturização e renderização de objetos. O objetivo é apresentar uma breve introdução de modelagem 3D com o Cinema 4D e usar essa ferramenta para modelar Poliedros de Arquimedes. Esses poliedros pertencem a uma classe especial de sólidos tridimensionais convexos, nomeados em homenagem ao matemático grego Arquimedes. As faces desses poliedros são polígonos regulares de mais de um tipo e existem apenas treze deles. Para modelar esses poliedros, primeiro é preciso fazer um estudo sobre suas propriedades geométricas e métodos de construções a partir de outros poliedros regulares e adaptar essas medidas às ferramentas do software. O Cinema 4D oferece uma abordagem versátil e flexível para explorar formas matemáticas geométricas interessantes, pois possui ferramentas avançadas de modelagem poligonal.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Matemática (Mestrado Profissional)Miranda, Aldicio Joséhttp://lattes.cnpq.br/4304896488909642Rezende, Germano Abud dehttp://lattes.cnpq.br/4057045968849847Santana, Hellen Monção de Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/2454731997889446Ramos, João Barbosa2024-05-25T14:36:28Z2024-05-25T14:36:28Z2024-04-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRAMOS, João Barbosa. Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D. 2024. 109 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.298.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41487http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.298porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2024-05-26T06:20:44Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/41487Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-05-26T06:20:44Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D
Modeling Archimedes Polyhedra Via Cinema 4D
title Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D
spellingShingle Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D
Ramos, João Barbosa
Geometria euclidiana
Euclidean geometry
Sólidos de Platão
Plato’s Solids
Sólidos de Arquimedes
Archimedes’ Solids
Cinema 4D
Modelagem 3D
3D Modeling
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Matemática
ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.
title_short Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D
title_full Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D
title_fullStr Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D
title_full_unstemmed Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D
title_sort Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D
author Ramos, João Barbosa
author_facet Ramos, João Barbosa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Miranda, Aldicio José
http://lattes.cnpq.br/4304896488909642
Rezende, Germano Abud de
http://lattes.cnpq.br/4057045968849847
Santana, Hellen Monção de Carvalho
http://lattes.cnpq.br/2454731997889446
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, João Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria euclidiana
Euclidean geometry
Sólidos de Platão
Plato’s Solids
Sólidos de Arquimedes
Archimedes’ Solids
Cinema 4D
Modelagem 3D
3D Modeling
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Matemática
ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.
topic Geometria euclidiana
Euclidean geometry
Sólidos de Platão
Plato’s Solids
Sólidos de Arquimedes
Archimedes’ Solids
Cinema 4D
Modelagem 3D
3D Modeling
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Matemática
ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.
description Cinema 4D is 3D creation software that encludes modeling, animation, texturing, and rendering of objects. The objective is to provide a brief introduction to 3D modeling with Cinema 4D and to utilize this tool for modeling Archimedean Polyhedra. These polyhedra belong to a special class of convex three-dimensional solids, named after the Greek mathematician Archimedes. The faces of these polyhedra consist of regular polygons of more than one type, and there are only thirteen of them. To model these polyhedra, it is first necessary to conduct a study on their geometric properties and construction methods based on other regular polyhedra, and then adapt these measurements to the software tools. Cinema 4D offers a versatile and flexible approach to exploring interesting geometric mathematical shapes with its advanced polygonal modeling tools.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-25T14:36:28Z
2024-05-25T14:36:28Z
2024-04-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RAMOS, João Barbosa. Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D. 2024. 109 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.298.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41487
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.298
identifier_str_mv RAMOS, João Barbosa. Modelagem de Poliedros de Arquimedes Via Cinema 4D. 2024. 109 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.298.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41487
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.298
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Matemática (Mestrado Profissional)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Matemática (Mestrado Profissional)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711591268417536