Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Melissa Teles
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32128
Resumo: Although historically, Psychology as a science and profession is guided by plurality, traditionally, its teaching and practice are marked by clinical and individualistic bias. This context has a direct impact on efforts to expand learning methods and spaces within Higher Education Institutions (HEIs), especially public ones. The Junior Enterprise (JE) has as a striking feature to be a space that allows the students to develop skills in practice, but there is strong resistance in its implementation in the Psychology field. The objective of this work is to report the experience of implementation of a JE in a Psychology course of a public HEI. The creation process of Consulpsi, which is the JE covered in this report, took about a year and a half. Considering the institutional guidelines, in the case of this JE, three stages were followed for its implementation: elaboration of the project, foundation, and regulation. The results of this study converge with the literature, showing Psychology tends to suppress learning initiatives that are not aimed at its clinical bias, which makes it difficult to implement projects such as the JE. For a positive outcome, it is of utmost importance that the initiative comes from the students, as well as the participation of a tutor teacher from the conception of the project. It is hoped this experience report will be useful in the sense of presenting the bases for the creation of JEs, to enable and encourage its adoption in other institutions and programs.
id UFU_cf8bd42927f417006e3d8fba9c7a002d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/32128
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologiaEmpresa juniorAprendizagem práticaCompetência profissionalPsicologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAAlthough historically, Psychology as a science and profession is guided by plurality, traditionally, its teaching and practice are marked by clinical and individualistic bias. This context has a direct impact on efforts to expand learning methods and spaces within Higher Education Institutions (HEIs), especially public ones. The Junior Enterprise (JE) has as a striking feature to be a space that allows the students to develop skills in practice, but there is strong resistance in its implementation in the Psychology field. The objective of this work is to report the experience of implementation of a JE in a Psychology course of a public HEI. The creation process of Consulpsi, which is the JE covered in this report, took about a year and a half. Considering the institutional guidelines, in the case of this JE, three stages were followed for its implementation: elaboration of the project, foundation, and regulation. The results of this study converge with the literature, showing Psychology tends to suppress learning initiatives that are not aimed at its clinical bias, which makes it difficult to implement projects such as the JE. For a positive outcome, it is of utmost importance that the initiative comes from the students, as well as the participation of a tutor teacher from the conception of the project. It is hoped this experience report will be useful in the sense of presenting the bases for the creation of JEs, to enable and encourage its adoption in other institutions and programs.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Embora historicamente a Psicologia enquanto ciência e profissão seja pautada na pluralidade, tradicionalmente o ensino e a prática são marcados pelo viés clínico e individualista. Esse contexto tem impactado diretamente nos esforços em ampliar os métodos e espaços de aprendizagem dentro das Instituições de Ensino Superior (IES), sobretudo as públicas. A Empresa Junior (EJ) tem como característica marcante ser um espaço que possibilita aos discentes envolvidos o desenvolvimento de competências na prática, mas percebe-se uma forte resistência em implantação na Psicologia. O objetivo do trabalho consiste em relatar a experiência de implantação de uma EJ no curso de Psicologia de uma IES pública. O processo de criação da Consulpsi, EJ abordada neste relato, durou cerca de um ano e meio. Considerando as diretrizes institucionais, no caso desta EJ, foram seguidas três etapas para sua implantação: elaboração do projeto, fundação e regulamentação. Os resultados deste estudo convergem com a literatura, evidenciando que a Psicologia tende a suprimir iniciativas de aprendizagem que não são voltadas ao viés clínico, o que dificulta a implantação de projetos como a EJ. Para um desfecho positivo, é de suma importância que a iniciativa tenha origem nos discentes, bem como haja a participação de um professor tutor desde a concepção do projeto. Espera-se que esse relato de experiência seja útil no sentido de apresentar as bases para a criação de EJs, de modo a possibilitar e fomentar sua adoção em outras instituições e cursos.2021-06-07Universidade Federal de UberlândiaBrasilPsicologiaZarife, Pricila de Sousahttp://lattes.cnpq.br/0969514118875251Oliveira, Áurea de Fátimahttp://lattes.cnpq.br/6810179033600929Silva, Lígia Carolina Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8025093926934189Santos, Melissa Teles2021-06-22T15:15:23Z2021-06-22T15:15:23Z2021-06-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Melissa Teles. Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia. 2021. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32128porhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-06-23T06:31:32Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/32128Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-06-23T06:31:32Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia
title Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia
spellingShingle Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia
Santos, Melissa Teles
Empresa junior
Aprendizagem prática
Competência profissional
Psicologia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia
title_full Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia
title_fullStr Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia
title_full_unstemmed Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia
title_sort Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia
author Santos, Melissa Teles
author_facet Santos, Melissa Teles
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Zarife, Pricila de Sousa
http://lattes.cnpq.br/0969514118875251
Oliveira, Áurea de Fátima
http://lattes.cnpq.br/6810179033600929
Silva, Lígia Carolina Oliveira
http://lattes.cnpq.br/8025093926934189
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Melissa Teles
dc.subject.por.fl_str_mv Empresa junior
Aprendizagem prática
Competência profissional
Psicologia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
topic Empresa junior
Aprendizagem prática
Competência profissional
Psicologia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description Although historically, Psychology as a science and profession is guided by plurality, traditionally, its teaching and practice are marked by clinical and individualistic bias. This context has a direct impact on efforts to expand learning methods and spaces within Higher Education Institutions (HEIs), especially public ones. The Junior Enterprise (JE) has as a striking feature to be a space that allows the students to develop skills in practice, but there is strong resistance in its implementation in the Psychology field. The objective of this work is to report the experience of implementation of a JE in a Psychology course of a public HEI. The creation process of Consulpsi, which is the JE covered in this report, took about a year and a half. Considering the institutional guidelines, in the case of this JE, three stages were followed for its implementation: elaboration of the project, foundation, and regulation. The results of this study converge with the literature, showing Psychology tends to suppress learning initiatives that are not aimed at its clinical bias, which makes it difficult to implement projects such as the JE. For a positive outcome, it is of utmost importance that the initiative comes from the students, as well as the participation of a tutor teacher from the conception of the project. It is hoped this experience report will be useful in the sense of presenting the bases for the creation of JEs, to enable and encourage its adoption in other institutions and programs.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-22T15:15:23Z
2021-06-22T15:15:23Z
2021-06-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Melissa Teles. Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia. 2021. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32128
identifier_str_mv SANTOS, Melissa Teles. Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia. 2021. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32128
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711547056259072