Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32128 |
Resumo: | Although historically, Psychology as a science and profession is guided by plurality, traditionally, its teaching and practice are marked by clinical and individualistic bias. This context has a direct impact on efforts to expand learning methods and spaces within Higher Education Institutions (HEIs), especially public ones. The Junior Enterprise (JE) has as a striking feature to be a space that allows the students to develop skills in practice, but there is strong resistance in its implementation in the Psychology field. The objective of this work is to report the experience of implementation of a JE in a Psychology course of a public HEI. The creation process of Consulpsi, which is the JE covered in this report, took about a year and a half. Considering the institutional guidelines, in the case of this JE, three stages were followed for its implementation: elaboration of the project, foundation, and regulation. The results of this study converge with the literature, showing Psychology tends to suppress learning initiatives that are not aimed at its clinical bias, which makes it difficult to implement projects such as the JE. For a positive outcome, it is of utmost importance that the initiative comes from the students, as well as the participation of a tutor teacher from the conception of the project. It is hoped this experience report will be useful in the sense of presenting the bases for the creation of JEs, to enable and encourage its adoption in other institutions and programs. |
id |
UFU_cf8bd42927f417006e3d8fba9c7a002d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/32128 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologiaEmpresa juniorAprendizagem práticaCompetência profissionalPsicologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAAlthough historically, Psychology as a science and profession is guided by plurality, traditionally, its teaching and practice are marked by clinical and individualistic bias. This context has a direct impact on efforts to expand learning methods and spaces within Higher Education Institutions (HEIs), especially public ones. The Junior Enterprise (JE) has as a striking feature to be a space that allows the students to develop skills in practice, but there is strong resistance in its implementation in the Psychology field. The objective of this work is to report the experience of implementation of a JE in a Psychology course of a public HEI. The creation process of Consulpsi, which is the JE covered in this report, took about a year and a half. Considering the institutional guidelines, in the case of this JE, three stages were followed for its implementation: elaboration of the project, foundation, and regulation. The results of this study converge with the literature, showing Psychology tends to suppress learning initiatives that are not aimed at its clinical bias, which makes it difficult to implement projects such as the JE. For a positive outcome, it is of utmost importance that the initiative comes from the students, as well as the participation of a tutor teacher from the conception of the project. It is hoped this experience report will be useful in the sense of presenting the bases for the creation of JEs, to enable and encourage its adoption in other institutions and programs.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Embora historicamente a Psicologia enquanto ciência e profissão seja pautada na pluralidade, tradicionalmente o ensino e a prática são marcados pelo viés clínico e individualista. Esse contexto tem impactado diretamente nos esforços em ampliar os métodos e espaços de aprendizagem dentro das Instituições de Ensino Superior (IES), sobretudo as públicas. A Empresa Junior (EJ) tem como característica marcante ser um espaço que possibilita aos discentes envolvidos o desenvolvimento de competências na prática, mas percebe-se uma forte resistência em implantação na Psicologia. O objetivo do trabalho consiste em relatar a experiência de implantação de uma EJ no curso de Psicologia de uma IES pública. O processo de criação da Consulpsi, EJ abordada neste relato, durou cerca de um ano e meio. Considerando as diretrizes institucionais, no caso desta EJ, foram seguidas três etapas para sua implantação: elaboração do projeto, fundação e regulamentação. Os resultados deste estudo convergem com a literatura, evidenciando que a Psicologia tende a suprimir iniciativas de aprendizagem que não são voltadas ao viés clínico, o que dificulta a implantação de projetos como a EJ. Para um desfecho positivo, é de suma importância que a iniciativa tenha origem nos discentes, bem como haja a participação de um professor tutor desde a concepção do projeto. Espera-se que esse relato de experiência seja útil no sentido de apresentar as bases para a criação de EJs, de modo a possibilitar e fomentar sua adoção em outras instituições e cursos.2021-06-07Universidade Federal de UberlândiaBrasilPsicologiaZarife, Pricila de Sousahttp://lattes.cnpq.br/0969514118875251Oliveira, Áurea de Fátimahttp://lattes.cnpq.br/6810179033600929Silva, Lígia Carolina Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8025093926934189Santos, Melissa Teles2021-06-22T15:15:23Z2021-06-22T15:15:23Z2021-06-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Melissa Teles. Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia. 2021. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32128porhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-06-23T06:31:32Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/32128Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-06-23T06:31:32Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia |
title |
Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia |
spellingShingle |
Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia Santos, Melissa Teles Empresa junior Aprendizagem prática Competência profissional Psicologia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia |
title_full |
Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia |
title_fullStr |
Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia |
title_full_unstemmed |
Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia |
title_sort |
Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia |
author |
Santos, Melissa Teles |
author_facet |
Santos, Melissa Teles |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Zarife, Pricila de Sousa http://lattes.cnpq.br/0969514118875251 Oliveira, Áurea de Fátima http://lattes.cnpq.br/6810179033600929 Silva, Lígia Carolina Oliveira http://lattes.cnpq.br/8025093926934189 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Melissa Teles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Empresa junior Aprendizagem prática Competência profissional Psicologia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
topic |
Empresa junior Aprendizagem prática Competência profissional Psicologia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
Although historically, Psychology as a science and profession is guided by plurality, traditionally, its teaching and practice are marked by clinical and individualistic bias. This context has a direct impact on efforts to expand learning methods and spaces within Higher Education Institutions (HEIs), especially public ones. The Junior Enterprise (JE) has as a striking feature to be a space that allows the students to develop skills in practice, but there is strong resistance in its implementation in the Psychology field. The objective of this work is to report the experience of implementation of a JE in a Psychology course of a public HEI. The creation process of Consulpsi, which is the JE covered in this report, took about a year and a half. Considering the institutional guidelines, in the case of this JE, three stages were followed for its implementation: elaboration of the project, foundation, and regulation. The results of this study converge with the literature, showing Psychology tends to suppress learning initiatives that are not aimed at its clinical bias, which makes it difficult to implement projects such as the JE. For a positive outcome, it is of utmost importance that the initiative comes from the students, as well as the participation of a tutor teacher from the conception of the project. It is hoped this experience report will be useful in the sense of presenting the bases for the creation of JEs, to enable and encourage its adoption in other institutions and programs. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-22T15:15:23Z 2021-06-22T15:15:23Z 2021-06-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Melissa Teles. Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia. 2021. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32128 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Melissa Teles. Consulpsi: relato de experiência da implantação de uma empresa júnior de psicologia. 2021. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32128 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711547056259072 |