Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38138 |
Resumo: | This research aims to analyze the level of adherence of the questions asked in the accounting sufficiency exam to the technical competences foreseen in the international education standard International Education Standards 2 (IES 2). For that, descriptive research was carried out, with a q uantitative approach, which uses documental research procedures and content analysis. 300 questions taken from 6 editions of the sufficiency exam (2020/1 to 2022/2) were analyzed. This study offers contributions, both in the academic and practical scope, a lerting to a greater alignment of the pedagogical projects of the educational institutions and the certification of the accounting profession, respectively, to the international standards of accounting education, notably to the IES 2. It was verified that there is greater adherence to the exam about skills related to knowledge and application of international standards in accounting reports, in addition to reasonable adherence to skills related to decision making. Skills related to information and communica tion technologies, economics and strategy and business management are not required in the exam. It is emphasized that the research results are limited to the editions analyzed and the researcher's perception regarding the classification of questions by com petences and learning outcomes. |
id |
UFU_d0863acda2a5d5b4b93b7c1afa57d3c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/38138 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2Exame de suficiênciaProficiency examComepetências técnicasTechnical skillsInternational education standards (IES) 2International education standards (IES) 2CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASThis research aims to analyze the level of adherence of the questions asked in the accounting sufficiency exam to the technical competences foreseen in the international education standard International Education Standards 2 (IES 2). For that, descriptive research was carried out, with a q uantitative approach, which uses documental research procedures and content analysis. 300 questions taken from 6 editions of the sufficiency exam (2020/1 to 2022/2) were analyzed. This study offers contributions, both in the academic and practical scope, a lerting to a greater alignment of the pedagogical projects of the educational institutions and the certification of the accounting profession, respectively, to the international standards of accounting education, notably to the IES 2. It was verified that there is greater adherence to the exam about skills related to knowledge and application of international standards in accounting reports, in addition to reasonable adherence to skills related to decision making. Skills related to information and communica tion technologies, economics and strategy and business management are not required in the exam. It is emphasized that the research results are limited to the editions analyzed and the researcher's perception regarding the classification of questions by com petences and learning outcomes.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Esta pesquisa tem como objetivo analisar o nível de aderência das questões cobradas no exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de educação International Education Standards 2 (IES 2). Para tanto, realizou se uma pesquisa descritiva, com abordagem quantitativa, que se utiliza de procedimentos de pesquisa documental e análise de conteúdo. Foram analisadas 300 questões retiradas de 6 edições do exame de suficiência (2020/1 a 2022/2). Este estudo oferece contribuições, tanto no âmbito acadêmico quanto prático, alertando para um maior alinhamento dos projetos pedagógicos das instituições de ensino e da certificação da profissão de contador, respectivamente, aos padrões internacionais de educação contábil, notadamente a o IES 2. Verificou se que há maior aderência do exame no que se refere às competências relacionadas ao conhecimento e aplicação das normas internacionais nos relatórios de contabilidade, além da razoável aderência às competências relacionadas à tomada de decisão. Competências relacionadas a tecnologias de informação e comunicação, economia e estratégia e gestão empresarial não são requeridas no exame. Ressalta se que os resultados da pesquisa se limitam às edições analisadas e à percepção da pesquisadora quanto à classificação das questões por competências e resultados de aprendizagem.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências ContábeisSilva, Denise Mendes dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do;jsessionid=6C82ECD1F959C9D55A72A00E7BFBD375.buscatextual_0Blind, ReviewBlind ReviewBlind, ReviewBlind ReviewPereira, Ana Júlia Cândido2023-06-23T17:49:02Z2023-06-23T17:49:02Z2023-06-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPEREIRA, Ana Júlia Cândido. Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2. 2023. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38138porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-06-24T06:17:32Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/38138Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-06-24T06:17:32Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2 |
title |
Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2 |
spellingShingle |
Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2 Pereira, Ana Júlia Cândido Exame de suficiência Proficiency exam Comepetências técnicas Technical skills International education standards (IES) 2 International education standards (IES) 2 CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
title_short |
Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2 |
title_full |
Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2 |
title_fullStr |
Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2 |
title_full_unstemmed |
Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2 |
title_sort |
Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2 |
author |
Pereira, Ana Júlia Cândido |
author_facet |
Pereira, Ana Júlia Cândido |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Denise Mendes da http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do;jsessionid=6C82ECD1F959C9D55A72A00E7BFBD375.buscatextual_0 Blind, Review Blind Review Blind, Review Blind Review |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Ana Júlia Cândido |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Exame de suficiência Proficiency exam Comepetências técnicas Technical skills International education standards (IES) 2 International education standards (IES) 2 CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
topic |
Exame de suficiência Proficiency exam Comepetências técnicas Technical skills International education standards (IES) 2 International education standards (IES) 2 CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
description |
This research aims to analyze the level of adherence of the questions asked in the accounting sufficiency exam to the technical competences foreseen in the international education standard International Education Standards 2 (IES 2). For that, descriptive research was carried out, with a q uantitative approach, which uses documental research procedures and content analysis. 300 questions taken from 6 editions of the sufficiency exam (2020/1 to 2022/2) were analyzed. This study offers contributions, both in the academic and practical scope, a lerting to a greater alignment of the pedagogical projects of the educational institutions and the certification of the accounting profession, respectively, to the international standards of accounting education, notably to the IES 2. It was verified that there is greater adherence to the exam about skills related to knowledge and application of international standards in accounting reports, in addition to reasonable adherence to skills related to decision making. Skills related to information and communica tion technologies, economics and strategy and business management are not required in the exam. It is emphasized that the research results are limited to the editions analyzed and the researcher's perception regarding the classification of questions by com petences and learning outcomes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-23T17:49:02Z 2023-06-23T17:49:02Z 2023-06-04 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PEREIRA, Ana Júlia Cândido. Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2. 2023. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38138 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, Ana Júlia Cândido. Aderência do exame de suficiência contábil às competências técnicas previstas no padrão internacional de Educação IES 2. 2023. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38138 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Ciências Contábeis |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Ciências Contábeis |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711341434699776 |