Instalações sonoras contemporâneas: espaço e sensorialidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Cristiane dos Guimarães Alvim
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27530
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2236
Resumo: Within contemporary artistic productions, Sound Art is the art that uses sound as a fundamental element. It has a varied repertoire, covering areas such as Architecture and Music, among others. This research is dedicated to the investigation of the specificities of this contemporary artistic production. The methodological path comprised, first, a theoretical investigation on the transformations of space issues in 20th Century Art. The research also involved a theoretical deepening on essential aspects of Sound Art; among them: spatiality, sensoriality, interactivity, sound, visuality. Based on these aspects, the work also included the analysis of the following sound installations: Lines (2016) by Anders Lind, Oasi (2014) by Licia Galizia and Michelangelo Lupone and 329 Prepared Dc-Motors, Cotton Balls, Toluene Tank (2013) by Zimoun. The analysis revealed the spatial character of the sound works that bring them closer to architecture. In addition, it highlighted the sensoriality that is strongly present in most sound productions. Some issues such as audience participation, visual aspect, the sound, among others, were also clear during the analysis. Finally, this research identified that Sound Art presents a rich and diverse repertoire, composed of sensitive and thought-provoking works, and stands out as a vast and valuable field to be explored.
id UFU_dd2da7259fcd3ef874e01c938b79a168
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/27530
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Instalações sonoras contemporâneas: espaço e sensorialidadeContemporary sound installations: space and sensorialityArte SonoraInstalação SonoraSensorialidade na ArteEspacialidade na ArteArte e interatividadeSound ArtSound installationSensoriality in ArtSpatiality in ArtArt and interactivityCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMOWithin contemporary artistic productions, Sound Art is the art that uses sound as a fundamental element. It has a varied repertoire, covering areas such as Architecture and Music, among others. This research is dedicated to the investigation of the specificities of this contemporary artistic production. The methodological path comprised, first, a theoretical investigation on the transformations of space issues in 20th Century Art. The research also involved a theoretical deepening on essential aspects of Sound Art; among them: spatiality, sensoriality, interactivity, sound, visuality. Based on these aspects, the work also included the analysis of the following sound installations: Lines (2016) by Anders Lind, Oasi (2014) by Licia Galizia and Michelangelo Lupone and 329 Prepared Dc-Motors, Cotton Balls, Toluene Tank (2013) by Zimoun. The analysis revealed the spatial character of the sound works that bring them closer to architecture. In addition, it highlighted the sensoriality that is strongly present in most sound productions. Some issues such as audience participation, visual aspect, the sound, among others, were also clear during the analysis. Finally, this research identified that Sound Art presents a rich and diverse repertoire, composed of sensitive and thought-provoking works, and stands out as a vast and valuable field to be explored.Dissertação (Mestrado)Dentro das produções artísticas contemporâneas, a Arte Sonora se configura como a arte que utiliza o som como elemento fundamental. Apresenta um repertório variado, que abrange áreas como Arquitetura e Música, entre outras. A presente pesquisa dedica-se à investigação das especificidades dessa produção artística da contemporaneidade. O percurso metodológico compreendeu, primeiramente, uma investigação teórica sobre as transformações das questões espaciais na Arte do século XX. A pesquisa envolveu também um aprofundamento teórico sobre aspectos essenciais da Arte Sonora; entre eles: a espacialidade, a sensorialidade, a interatividade, a sonoridade, a visualidade. Com base nestes aspectos, o trabalho contemplou ainda a análise das seguintes instalações sonoras: Lines (2016) de Anders Lind, Oasi (2014) de Licia Galizia e Michelangelo Lupone e 329 Prepared Dc-Motors, Cotton Balls, Toluene Tank (2013) de Zimoun. A análise revelou o caráter espacial das obras sonoras que as aproximam da Arquitetura. Além disso, evidenciou a sensorialidade fortemente presente em grande parte das produções sonoras. Algumas questões como a participação do público, o aspecto visual, a sonoridade, entre outras, também ficaram claras durante a análise. Por fim, esta pesquisa identificou que a Arte Sonora apresenta um repertório rico e diversificado, composto por obras sensíveis e instigantes, e se destaca como um vasto e valioso campo a ser explorado.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Arquitetura e UrbanismoBorda, Luis Eduardo dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0399528257126133Requião, Renata Azevedohttp://lattes.cnpq.br/2666148508585644Barreiro, Daniel Luíshttp://lattes.cnpq.br/9231522389312679Nunes, Cristiane dos Guimarães Alvim2019-12-09T19:53:04Z2019-12-09T19:53:04Z2019-09-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfNUNES, Cristiane dos Guimarães Alvim. Instalações Sonoras Contemporâneas: espaço e sensorialidade. 2019. 170 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2236.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27530http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2236porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-12-10T06:11:09Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/27530Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-12-10T06:11:09Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Instalações sonoras contemporâneas: espaço e sensorialidade
Contemporary sound installations: space and sensoriality
title Instalações sonoras contemporâneas: espaço e sensorialidade
spellingShingle Instalações sonoras contemporâneas: espaço e sensorialidade
Nunes, Cristiane dos Guimarães Alvim
Arte Sonora
Instalação Sonora
Sensorialidade na Arte
Espacialidade na Arte
Arte e interatividade
Sound Art
Sound installation
Sensoriality in Art
Spatiality in Art
Art and interactivity
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
title_short Instalações sonoras contemporâneas: espaço e sensorialidade
title_full Instalações sonoras contemporâneas: espaço e sensorialidade
title_fullStr Instalações sonoras contemporâneas: espaço e sensorialidade
title_full_unstemmed Instalações sonoras contemporâneas: espaço e sensorialidade
title_sort Instalações sonoras contemporâneas: espaço e sensorialidade
author Nunes, Cristiane dos Guimarães Alvim
author_facet Nunes, Cristiane dos Guimarães Alvim
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Borda, Luis Eduardo dos Santos
http://lattes.cnpq.br/0399528257126133
Requião, Renata Azevedo
http://lattes.cnpq.br/2666148508585644
Barreiro, Daniel Luís
http://lattes.cnpq.br/9231522389312679
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Cristiane dos Guimarães Alvim
dc.subject.por.fl_str_mv Arte Sonora
Instalação Sonora
Sensorialidade na Arte
Espacialidade na Arte
Arte e interatividade
Sound Art
Sound installation
Sensoriality in Art
Spatiality in Art
Art and interactivity
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
topic Arte Sonora
Instalação Sonora
Sensorialidade na Arte
Espacialidade na Arte
Arte e interatividade
Sound Art
Sound installation
Sensoriality in Art
Spatiality in Art
Art and interactivity
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
description Within contemporary artistic productions, Sound Art is the art that uses sound as a fundamental element. It has a varied repertoire, covering areas such as Architecture and Music, among others. This research is dedicated to the investigation of the specificities of this contemporary artistic production. The methodological path comprised, first, a theoretical investigation on the transformations of space issues in 20th Century Art. The research also involved a theoretical deepening on essential aspects of Sound Art; among them: spatiality, sensoriality, interactivity, sound, visuality. Based on these aspects, the work also included the analysis of the following sound installations: Lines (2016) by Anders Lind, Oasi (2014) by Licia Galizia and Michelangelo Lupone and 329 Prepared Dc-Motors, Cotton Balls, Toluene Tank (2013) by Zimoun. The analysis revealed the spatial character of the sound works that bring them closer to architecture. In addition, it highlighted the sensoriality that is strongly present in most sound productions. Some issues such as audience participation, visual aspect, the sound, among others, were also clear during the analysis. Finally, this research identified that Sound Art presents a rich and diverse repertoire, composed of sensitive and thought-provoking works, and stands out as a vast and valuable field to be explored.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-09T19:53:04Z
2019-12-09T19:53:04Z
2019-09-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NUNES, Cristiane dos Guimarães Alvim. Instalações Sonoras Contemporâneas: espaço e sensorialidade. 2019. 170 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2236.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27530
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2236
identifier_str_mv NUNES, Cristiane dos Guimarães Alvim. Instalações Sonoras Contemporâneas: espaço e sensorialidade. 2019. 170 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2236.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27530
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711413732966400