O pão que o artista amassou: Happenings e fermentações entre arte e vida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Keila Machado da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28059
Resumo: The present work intends to report the artist / aesthetic object / society, starting from the alterity as a way to reach the subjectivity. For this purpose, between 2017 and 2018, I make a sequence of happenings named O pão que o Artista Amassou (The Bread that the Artist Kneaded), from which I explore my ways and conditions as an artist, which is presented in daily life, in the ordinary, in my experiences and aspirations. With this, I present how my father's yearnings permeate my existence and how I perpetuate these affections in my knowledge construction. In my creation process I make a dough, bake and package it. Then, dressed as a baker, I talk to the passers-by from different spaces and give them the package. Through the questions 'What bread offers - and feeds - the artist?', 'Is bread and the subject that produces it a fiction or invention of possible worlds?', I dialogue with the authors Bourriaud, Rancière, Versiani, Deleuze and Guattari, with the collective Fillet of Fish and artists like Paul Bruscky, Claire Bishop, Wolney Fernandes de Oliveira and Ricardo Basbaum to weave routes this action through what we are commonplace to shake our obvious truths and work in the real cracks in your possibilities. Thus, I reflect on my own social, historical and identity insertion.
id UFU_e4f598c464151a290c1344efee568257
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/28059
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling O pão que o artista amassou: Happenings e fermentações entre arte e vidaAutoetnografiaArte relacionalHappeningAlimentoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThe present work intends to report the artist / aesthetic object / society, starting from the alterity as a way to reach the subjectivity. For this purpose, between 2017 and 2018, I make a sequence of happenings named O pão que o Artista Amassou (The Bread that the Artist Kneaded), from which I explore my ways and conditions as an artist, which is presented in daily life, in the ordinary, in my experiences and aspirations. With this, I present how my father's yearnings permeate my existence and how I perpetuate these affections in my knowledge construction. In my creation process I make a dough, bake and package it. Then, dressed as a baker, I talk to the passers-by from different spaces and give them the package. Through the questions 'What bread offers - and feeds - the artist?', 'Is bread and the subject that produces it a fiction or invention of possible worlds?', I dialogue with the authors Bourriaud, Rancière, Versiani, Deleuze and Guattari, with the collective Fillet of Fish and artists like Paul Bruscky, Claire Bishop, Wolney Fernandes de Oliveira and Ricardo Basbaum to weave routes this action through what we are commonplace to shake our obvious truths and work in the real cracks in your possibilities. Thus, I reflect on my own social, historical and identity insertion.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O presente trabalho pretende relatar as relações artista/objeto estético/sociedade, partindo da alteridade como meio de atingir a subjetividade. Para tanto realizo, entre 2017 e 2018, uma sequência de happenings nomeados O Pão que o Artista Amassou, a partir dos quais exploro meus caminhos e condições enquanto artista, o que se apresenta do cotidiano, do comum, de minhas vivências e aspirações. Apresento, com isso, como os anseios de meu pai perpassam minha existência e como eu perpasso esses afetos em minha construção de conhecimento. Em meu processo de criação faço uma massa de pão, asso e o empacoto. Depois, vestida de padeira, dialogo com transeuntes de diferentes espaços, oferecendo-llhes o pacote. Através dos questionamentos 'Que pão oferece – e alimenta – o artista?’, 'Seria o pão e o sujeito que o produz uma ficção ou uma invenção de mundos possíveis?’, dialogo com os autores Bourriaud, Bishop, Rancière, Versiani, Deleuze e Guattari, com o coletivo Filé de Peixe e artistas como Paulo Bruscky e Ricardo Basbaum para tecer os percursos dessa ação que atravessa o que nos é corriqueiro para sacudir nossas verdades óbvias e trabalhar nas fissuras do real, em suas possibilidades. Reflito assim sobre minha própria inserção social, histórica e identitária.Universidade Federal de UberlândiaBrasilArtes VisuaisVaz, Tamirishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4413618P6Arslan, Luciana Mourãohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735617P2Estevinho, Lúcia de Fátima Dinellihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713374D4Silva, Keila Machado da2019-12-27T16:53:07Z2019-12-27T16:53:07Z2019-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Keila Machado da. O pão que o artista amassou: happenings e fermentações entre arte e vida. 2019. 49 f. Trarbalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28059porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-12-28T06:16:53Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/28059Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-12-28T06:16:53Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O pão que o artista amassou: Happenings e fermentações entre arte e vida
title O pão que o artista amassou: Happenings e fermentações entre arte e vida
spellingShingle O pão que o artista amassou: Happenings e fermentações entre arte e vida
Silva, Keila Machado da
Autoetnografia
Arte relacional
Happening
Alimento
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
title_short O pão que o artista amassou: Happenings e fermentações entre arte e vida
title_full O pão que o artista amassou: Happenings e fermentações entre arte e vida
title_fullStr O pão que o artista amassou: Happenings e fermentações entre arte e vida
title_full_unstemmed O pão que o artista amassou: Happenings e fermentações entre arte e vida
title_sort O pão que o artista amassou: Happenings e fermentações entre arte e vida
author Silva, Keila Machado da
author_facet Silva, Keila Machado da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vaz, Tamiris
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4413618P6
Arslan, Luciana Mourão
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735617P2
Estevinho, Lúcia de Fátima Dinelli
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713374D4
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Keila Machado da
dc.subject.por.fl_str_mv Autoetnografia
Arte relacional
Happening
Alimento
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
topic Autoetnografia
Arte relacional
Happening
Alimento
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description The present work intends to report the artist / aesthetic object / society, starting from the alterity as a way to reach the subjectivity. For this purpose, between 2017 and 2018, I make a sequence of happenings named O pão que o Artista Amassou (The Bread that the Artist Kneaded), from which I explore my ways and conditions as an artist, which is presented in daily life, in the ordinary, in my experiences and aspirations. With this, I present how my father's yearnings permeate my existence and how I perpetuate these affections in my knowledge construction. In my creation process I make a dough, bake and package it. Then, dressed as a baker, I talk to the passers-by from different spaces and give them the package. Through the questions 'What bread offers - and feeds - the artist?', 'Is bread and the subject that produces it a fiction or invention of possible worlds?', I dialogue with the authors Bourriaud, Rancière, Versiani, Deleuze and Guattari, with the collective Fillet of Fish and artists like Paul Bruscky, Claire Bishop, Wolney Fernandes de Oliveira and Ricardo Basbaum to weave routes this action through what we are commonplace to shake our obvious truths and work in the real cracks in your possibilities. Thus, I reflect on my own social, historical and identity insertion.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-27T16:53:07Z
2019-12-27T16:53:07Z
2019-12-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Keila Machado da. O pão que o artista amassou: happenings e fermentações entre arte e vida. 2019. 49 f. Trarbalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28059
identifier_str_mv SILVA, Keila Machado da. O pão que o artista amassou: happenings e fermentações entre arte e vida. 2019. 49 f. Trarbalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28059
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Artes Visuais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Artes Visuais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569621351202816