A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rebecca, Tiago
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/20904
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.465
Resumo: With the rapid diffusion of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) within the classroom, there was a need for new approaches and teaching methodologies to emerge. This dissertation aims to contribute to studies on the teaching-learning relationship of an additional language, mediated by technologies, more specifically in the use of the Flipped Classroom (SAI) methodology, for teaching English for Academic Purposes (EAP) . A research was carried out in a mini-course for candidates to a postgraduate program at the Federal University of Uberlândia. The data were collected through electronic forms answered by student-participants in which they were able to reflect on the use of the Flipped Classroom methodology and how they could perceive barriers or opportunities, besides weekly evaluations in relation to the knowledge about the Language and the ability of reading in English, with reference to the Canadian Language Benchmarks (CLB). It is a qualitative perspective of research of an ethnographic nature, guided by the assumptions of Ecological Linguistics and the model of Andragogy education. The collected data were analyzed from the Content Analysis (CA) and show that the students perceived that the Flipped Classroom methodology can provide opportunities for the learning of an additional language, even without the physical presence of the teacher. In addition, there was an evolution in the self evaluation of knowledge about a language skills.
id UFU_efb0f5ec09b15645199e255975385b3f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/20904
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicosThe "inverted classroom" in the context of English for academic purposesLinguísticaLíngua inglesaInovações tecnológicasSala de Aula InvertidaPropiciamentoAndragogiaInglês para Fins AcadêmicosFlipped ClassroomAffordancesAndragogyEnglish for Academic PurposesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAWith the rapid diffusion of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) within the classroom, there was a need for new approaches and teaching methodologies to emerge. This dissertation aims to contribute to studies on the teaching-learning relationship of an additional language, mediated by technologies, more specifically in the use of the Flipped Classroom (SAI) methodology, for teaching English for Academic Purposes (EAP) . A research was carried out in a mini-course for candidates to a postgraduate program at the Federal University of Uberlândia. The data were collected through electronic forms answered by student-participants in which they were able to reflect on the use of the Flipped Classroom methodology and how they could perceive barriers or opportunities, besides weekly evaluations in relation to the knowledge about the Language and the ability of reading in English, with reference to the Canadian Language Benchmarks (CLB). It is a qualitative perspective of research of an ethnographic nature, guided by the assumptions of Ecological Linguistics and the model of Andragogy education. The collected data were analyzed from the Content Analysis (CA) and show that the students perceived that the Flipped Classroom methodology can provide opportunities for the learning of an additional language, even without the physical presence of the teacher. In addition, there was an evolution in the self evaluation of knowledge about a language skills.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Com a rápida difusão das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDICs) dentro da sala de aula, houve a necessidade de que surgissem novas abordagens e metodologias de ensino. Essa dissertação tem como objetivo contribuir para os estudos sobre a relação de ensino-aprendizagem de uma língua adicional mediada por tecnologias, mais especificamente na utilização da metodologia de Sala de Aula Invertida (SAI), no contexto do ensino de Inglês para Fins Acadêmicos (EAP). A pesquisa foi realizada a partir de um minicurso para candidatos a um programa de pós-graduação da Universidade Federal de Uberlândia. Os dados foram coletados por meio de formulários eletrônicos respondidos pelos alunos-participantes nos quais puderam refletir sobre a utilização da metodologia de SAI e como eles puderam perceber nela barreiras ou oportunidades para seu aprendizado, além de avaliações semanais de sua evolução em relação ao conhecimento sobre a língua e sua habilidade de leitura em Inglês, tendo como referência e Quadro Canadense de Referência para Línguas (CLB). Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de cunho etnográfico, orientada pelos pressupostos da Linguística Ecológica e pelo modelo de educação de Andragogia. Os dados coletados foram analisados a partir da teoria da Análise de Conteúdo (AC) e mostraram que os alunos perceberam que a metodologia de SAI pode propiciar oportunidades para o aprendizado de uma língua adicional, mesmo sem a presença física do professor. Além disso, houve uma evolução nana auto-avaliação do conhecimento dos aprendizes sobre a língua.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Estudos LinguísticosMoraes Filho, Waldenor Barroshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763101E6Vivacqua, Maria Victória GuinleMurta, Claudia Almeida RodriguesRebecca, Tiago2018-03-15T13:04:36Z2018-03-15T13:04:36Z2017-07-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfREBECA, Tiago. A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos, 2017. 248 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.465https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/20904http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.465porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-08-18T22:51:12Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/20904Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-08-18T22:51:12Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos
The "inverted classroom" in the context of English for academic purposes
title A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos
spellingShingle A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos
Rebecca, Tiago
Linguística
Língua inglesa
Inovações tecnológicas
Sala de Aula Invertida
Propiciamento
Andragogia
Inglês para Fins Acadêmicos
Flipped Classroom
Affordances
Andragogy
English for Academic Purposes
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos
title_full A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos
title_fullStr A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos
title_full_unstemmed A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos
title_sort A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos
author Rebecca, Tiago
author_facet Rebecca, Tiago
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Moraes Filho, Waldenor Barros
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763101E6
Vivacqua, Maria Victória Guinle
Murta, Claudia Almeida Rodrigues
dc.contributor.author.fl_str_mv Rebecca, Tiago
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística
Língua inglesa
Inovações tecnológicas
Sala de Aula Invertida
Propiciamento
Andragogia
Inglês para Fins Acadêmicos
Flipped Classroom
Affordances
Andragogy
English for Academic Purposes
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Linguística
Língua inglesa
Inovações tecnológicas
Sala de Aula Invertida
Propiciamento
Andragogia
Inglês para Fins Acadêmicos
Flipped Classroom
Affordances
Andragogy
English for Academic Purposes
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description With the rapid diffusion of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) within the classroom, there was a need for new approaches and teaching methodologies to emerge. This dissertation aims to contribute to studies on the teaching-learning relationship of an additional language, mediated by technologies, more specifically in the use of the Flipped Classroom (SAI) methodology, for teaching English for Academic Purposes (EAP) . A research was carried out in a mini-course for candidates to a postgraduate program at the Federal University of Uberlândia. The data were collected through electronic forms answered by student-participants in which they were able to reflect on the use of the Flipped Classroom methodology and how they could perceive barriers or opportunities, besides weekly evaluations in relation to the knowledge about the Language and the ability of reading in English, with reference to the Canadian Language Benchmarks (CLB). It is a qualitative perspective of research of an ethnographic nature, guided by the assumptions of Ecological Linguistics and the model of Andragogy education. The collected data were analyzed from the Content Analysis (CA) and show that the students perceived that the Flipped Classroom methodology can provide opportunities for the learning of an additional language, even without the physical presence of the teacher. In addition, there was an evolution in the self evaluation of knowledge about a language skills.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-31
2018-03-15T13:04:36Z
2018-03-15T13:04:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv REBECA, Tiago. A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos, 2017. 248 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.465
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/20904
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.465
identifier_str_mv REBECA, Tiago. A "sala de aula invertida" no contexto de inglês para fins acadêmicos, 2017. 248 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.465
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/20904
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.465
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569618608128000