Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gimenes, Juliana França Gonçalves
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/43127
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2024.508
Resumo: Clarice Lispector is one of the most revered names in Brazilian Literature and part of her work was dedicated to writing for children. The objective of this study is to promote an analysis of the author's children's narratives, focusing on the perspective of the play that emerges in the act reading, involving author, text and reader. Furthermore, it seeks to show how play theory is linked to the text and, finally, forms of play adopted by Clarice, especially mask play. In order to, it seeks to value children's literature by promoting a dialogue between childrens’s literature and adult narratives aiming to understand Clarice's stylistic traits used in both forms. In this way, it attempts to place Lispector's children's literature in its rightful place: on the same literary level, since due to the scarcity of studies about this literary form, the need for studies that contemplate it is clear. This thesis, therefore, aims to contribute to studies on Clarice Lispector's children's literature and its relationship with plays, highlighting traces her writing as well as showing that her texts can be engaged with playfully, achieving diverse meanings and results. To support the discussions, we turned to scholars as Huizinga (1938), Caillois (1958), Iser (1979) and Bakhtin (1919).
id UFU_eff93045a16e0ee857a07b0d4002217a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/43127
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leituraClarice Lispector and her play texts: The child and the reading gameClarice LispectorLiteratura InfantilChildren's literatureLeituraReadingJogoPlayMáscarasMasksCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASLiteraturaODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.Clarice Lispector is one of the most revered names in Brazilian Literature and part of her work was dedicated to writing for children. The objective of this study is to promote an analysis of the author's children's narratives, focusing on the perspective of the play that emerges in the act reading, involving author, text and reader. Furthermore, it seeks to show how play theory is linked to the text and, finally, forms of play adopted by Clarice, especially mask play. In order to, it seeks to value children's literature by promoting a dialogue between childrens’s literature and adult narratives aiming to understand Clarice's stylistic traits used in both forms. In this way, it attempts to place Lispector's children's literature in its rightful place: on the same literary level, since due to the scarcity of studies about this literary form, the need for studies that contemplate it is clear. This thesis, therefore, aims to contribute to studies on Clarice Lispector's children's literature and its relationship with plays, highlighting traces her writing as well as showing that her texts can be engaged with playfully, achieving diverse meanings and results. To support the discussions, we turned to scholars as Huizinga (1938), Caillois (1958), Iser (1979) and Bakhtin (1919).Tese (Doutorado)Clarice Lispector é um dos nomes mais reverenciados na Literatura Brasileira e parte de sua produção foi dedicada à escrita para crianças. O objetivo desse estudo é promover uma análise das narrativas infantis da autora, voltada para a perspectiva do jogo que se instaura no contato da leitura, que se dá por meio de autor, texto e leitor. Ademais, intenta mostrar como a teoria do jogo se vincula ao texto e, por fim, formas de jogo adotadas por Clarice, especialmente o jogo de máscaras. Para isso, busca valorizar a literatura infantil promovendo um diálogo entre a mesma e narrativas de cunho adulto no sentido de perceber os traços estilísticos de Clarice utilizados em ambas as formas. Dessa forma, intenta colocar a literatura infantil de Lispector no seu devido lugar: no mesmo patamar literário, já que pela escassez de estudos acerca dessa forma literária, percebe-se a necessidade de estudos que a contemplem. Esta tese, portanto, pretende contribuir com os estudos a respeito da literatura infantil de Clarice Lispector e sua relação com o jogo, ressaltando traços da escrita da escritora bem como mostrar que seus textos podem ser brincados, alcançando sentidos e resultados diversificados. Para embasamento das discussões, recorremos a estudiosos como Huizinga (1938), Caillois (1958), Iser (1979) e Bakhtin (1919).Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Estudos LiteráriosRibeiro, Elzimar Fernanda Nuneshttp://lattes.cnpq.br/2361018161551387Volobuef, Karinhttp://lattes.cnpq.br/4419893059731337Carrijo, Silvana Augusta Barbosahttp://lattes.cnpq.br/5194565631446090Barth, Pedro Afonsohttp://lattes.cnpq.br/4280905518699574Denubila, Rodrigo Valverdehttp://lattes.cnpq.br/0496535160399358Gimenes, Juliana França Gonçalves2024-08-26T14:47:46Z2024-08-26T14:47:46Z2024-07-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfGIMENES, Juliana França Gonçalves. Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura. 2024. 157 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2024.508.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/43127http://doi.org/10.14393/ufu.te.2024.508porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2024-08-27T06:25:55Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/43127Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-08-27T06:25:55Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura
Clarice Lispector and her play texts: The child and the reading game
title Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura
spellingShingle Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura
Gimenes, Juliana França Gonçalves
Clarice Lispector
Literatura Infantil
Children's literature
Leitura
Reading
Jogo
Play
Máscaras
Masks
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Literatura
ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.
title_short Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura
title_full Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura
title_fullStr Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura
title_full_unstemmed Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura
title_sort Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura
author Gimenes, Juliana França Gonçalves
author_facet Gimenes, Juliana França Gonçalves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ribeiro, Elzimar Fernanda Nunes
http://lattes.cnpq.br/2361018161551387
Volobuef, Karin
http://lattes.cnpq.br/4419893059731337
Carrijo, Silvana Augusta Barbosa
http://lattes.cnpq.br/5194565631446090
Barth, Pedro Afonso
http://lattes.cnpq.br/4280905518699574
Denubila, Rodrigo Valverde
http://lattes.cnpq.br/0496535160399358
dc.contributor.author.fl_str_mv Gimenes, Juliana França Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Clarice Lispector
Literatura Infantil
Children's literature
Leitura
Reading
Jogo
Play
Máscaras
Masks
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Literatura
ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.
topic Clarice Lispector
Literatura Infantil
Children's literature
Leitura
Reading
Jogo
Play
Máscaras
Masks
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Literatura
ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.
description Clarice Lispector is one of the most revered names in Brazilian Literature and part of her work was dedicated to writing for children. The objective of this study is to promote an analysis of the author's children's narratives, focusing on the perspective of the play that emerges in the act reading, involving author, text and reader. Furthermore, it seeks to show how play theory is linked to the text and, finally, forms of play adopted by Clarice, especially mask play. In order to, it seeks to value children's literature by promoting a dialogue between childrens’s literature and adult narratives aiming to understand Clarice's stylistic traits used in both forms. In this way, it attempts to place Lispector's children's literature in its rightful place: on the same literary level, since due to the scarcity of studies about this literary form, the need for studies that contemplate it is clear. This thesis, therefore, aims to contribute to studies on Clarice Lispector's children's literature and its relationship with plays, highlighting traces her writing as well as showing that her texts can be engaged with playfully, achieving diverse meanings and results. To support the discussions, we turned to scholars as Huizinga (1938), Caillois (1958), Iser (1979) and Bakhtin (1919).
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-08-26T14:47:46Z
2024-08-26T14:47:46Z
2024-07-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GIMENES, Juliana França Gonçalves. Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura. 2024. 157 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2024.508.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/43127
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2024.508
identifier_str_mv GIMENES, Juliana França Gonçalves. Clarice Lispector e seus textos de brincar: A criança e o jogo da leitura. 2024. 157 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2024.508.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/43127
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2024.508
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Estudos Literários
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Estudos Literários
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711297868464128