Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28536 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23 |
Resumo: | The present work has as concem to present the historical and perspectives of the existent Rural Nucleadas Schools in the municipal district of Catalão, as well as problems that involve the rural schools in a general way discussing as: means of transportation, the municipalização of the teaching, the need to create curricula that come to assist the rural population and the need of respecting the culture farmer in the located schools in the rural environment. The Rural Nucleadas Schools constitute a differentiated model of rural school once it breaks up with the model of isolated school, providing for the rural clientele best physical and human conditions. However, it is veiy important the discussion of the rural schools as well as the challenges to create a rural school, that comes to assist the specificities of the field. This work approaches these subjects in a perspective of raising the discussion regarding the rural schools in a general way and of the Rural Nucleadas schools in matter not with the pretension of starting from this study to point Solutions to these schools, but in the perspective of documenting the reality of this study object. |
id |
UFU_f91d0ae71154f71a4de131f20a4c0662 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/28536 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)Nucleated rural school: history and perspectives Catalão-GO (1988-2000)Escola Nucleada RuralEscolas ruraisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present work has as concem to present the historical and perspectives of the existent Rural Nucleadas Schools in the municipal district of Catalão, as well as problems that involve the rural schools in a general way discussing as: means of transportation, the municipalização of the teaching, the need to create curricula that come to assist the rural population and the need of respecting the culture farmer in the located schools in the rural environment. The Rural Nucleadas Schools constitute a differentiated model of rural school once it breaks up with the model of isolated school, providing for the rural clientele best physical and human conditions. However, it is veiy important the discussion of the rural schools as well as the challenges to create a rural school, that comes to assist the specificities of the field. This work approaches these subjects in a perspective of raising the discussion regarding the rural schools in a general way and of the Rural Nucleadas schools in matter not with the pretension of starting from this study to point Solutions to these schools, but in the perspective of documenting the reality of this study object.Dissertação (Mestrado)O presente trabalho tem como preocupação apresentar o histórico e perspectiva da Escola Nucleada Rural existente no município de Catalão, assim como discutir problemas que envolvem as Escolas Rurais de um modo geral como: meios de transportes, a municipalização do ensino, a necessidade de se criar currículos que venham a atender a população rural e a necessidade de se respeitar a cultura camponesa. As Escolas Nucleadas Rurais se constituem um modelo diferenciado de escola rural uma vez que rompe com o modelo de escola isolada, proporcionando para a clientela rural melhores condições físicas e humanas. Porém, é muito importante que se discuta essa instituição bem como os desafios para se criar uma escola, que venha a atender as especifícidades do campo. Este trabalho aborda estas questões em uma perspectiva de suscitar a discussão a respeito dessas escolas e as Escolas Rurais Nucleadas em particular, na perspectiva de documentar a realidade deste objeto de estudo. É preciso refletir acerca do currículo e da cultura camponesa, assim como é urgente que o aluno rural seja tratado enquanto sujeito do processo ensino aprendizagem levando-o a criticar a realidade existente no campo e se tomar um ser social capaz de transformar a sua realidade.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoGonçalves Neto, Wenceslauhttp://lattes.cnpq.br/6258906373771462Flores, Maria Marta Lopes2020-01-27T17:56:36Z2020-01-27T17:56:36Z2000info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFLORES, Maria Marta Lopes. Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000). 2000. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28536http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-12-13T14:33:13Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/28536Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-12-13T14:33:13Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000) Nucleated rural school: history and perspectives Catalão-GO (1988-2000) |
title |
Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000) |
spellingShingle |
Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000) Flores, Maria Marta Lopes Escola Nucleada Rural Escolas rurais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000) |
title_full |
Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000) |
title_fullStr |
Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000) |
title_full_unstemmed |
Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000) |
title_sort |
Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000) |
author |
Flores, Maria Marta Lopes |
author_facet |
Flores, Maria Marta Lopes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Gonçalves Neto, Wenceslau http://lattes.cnpq.br/6258906373771462 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Flores, Maria Marta Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola Nucleada Rural Escolas rurais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Escola Nucleada Rural Escolas rurais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present work has as concem to present the historical and perspectives of the existent Rural Nucleadas Schools in the municipal district of Catalão, as well as problems that involve the rural schools in a general way discussing as: means of transportation, the municipalização of the teaching, the need to create curricula that come to assist the rural population and the need of respecting the culture farmer in the located schools in the rural environment. The Rural Nucleadas Schools constitute a differentiated model of rural school once it breaks up with the model of isolated school, providing for the rural clientele best physical and human conditions. However, it is veiy important the discussion of the rural schools as well as the challenges to create a rural school, that comes to assist the specificities of the field. This work approaches these subjects in a perspective of raising the discussion regarding the rural schools in a general way and of the Rural Nucleadas schools in matter not with the pretension of starting from this study to point Solutions to these schools, but in the perspective of documenting the reality of this study object. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000 2020-01-27T17:56:36Z 2020-01-27T17:56:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FLORES, Maria Marta Lopes. Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000). 2000. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28536 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23 |
identifier_str_mv |
FLORES, Maria Marta Lopes. Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000). 2000. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28536 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569674835918848 |