Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flores, Maria Marta Lopes
Data de Publicação: 2000
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28536
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23
Resumo: The present work has as concem to present the historical and perspectives of the existent Rural Nucleadas Schools in the municipal district of Catalão, as well as problems that involve the rural schools in a general way discussing as: means of transportation, the municipalização of the teaching, the need to create curricula that come to assist the rural population and the need of respecting the culture farmer in the located schools in the rural environment. The Rural Nucleadas Schools constitute a differentiated model of rural school once it breaks up with the model of isolated school, providing for the rural clientele best physical and human conditions. However, it is veiy important the discussion of the rural schools as well as the challenges to create a rural school, that comes to assist the specificities of the field. This work approaches these subjects in a perspective of raising the discussion regarding the rural schools in a general way and of the Rural Nucleadas schools in matter not with the pretension of starting from this study to point Solutions to these schools, but in the perspective of documenting the reality of this study object.
id UFU_f91d0ae71154f71a4de131f20a4c0662
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/28536
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)Nucleated rural school: history and perspectives Catalão-GO (1988-2000)Escola Nucleada RuralEscolas ruraisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present work has as concem to present the historical and perspectives of the existent Rural Nucleadas Schools in the municipal district of Catalão, as well as problems that involve the rural schools in a general way discussing as: means of transportation, the municipalização of the teaching, the need to create curricula that come to assist the rural population and the need of respecting the culture farmer in the located schools in the rural environment. The Rural Nucleadas Schools constitute a differentiated model of rural school once it breaks up with the model of isolated school, providing for the rural clientele best physical and human conditions. However, it is veiy important the discussion of the rural schools as well as the challenges to create a rural school, that comes to assist the specificities of the field. This work approaches these subjects in a perspective of raising the discussion regarding the rural schools in a general way and of the Rural Nucleadas schools in matter not with the pretension of starting from this study to point Solutions to these schools, but in the perspective of documenting the reality of this study object.Dissertação (Mestrado)O presente trabalho tem como preocupação apresentar o histórico e perspectiva da Escola Nucleada Rural existente no município de Catalão, assim como discutir problemas que envolvem as Escolas Rurais de um modo geral como: meios de transportes, a municipalização do ensino, a necessidade de se criar currículos que venham a atender a população rural e a necessidade de se respeitar a cultura camponesa. As Escolas Nucleadas Rurais se constituem um modelo diferenciado de escola rural uma vez que rompe com o modelo de escola isolada, proporcionando para a clientela rural melhores condições físicas e humanas. Porém, é muito importante que se discuta essa instituição bem como os desafios para se criar uma escola, que venha a atender as especifícidades do campo. Este trabalho aborda estas questões em uma perspectiva de suscitar a discussão a respeito dessas escolas e as Escolas Rurais Nucleadas em particular, na perspectiva de documentar a realidade deste objeto de estudo. É preciso refletir acerca do currículo e da cultura camponesa, assim como é urgente que o aluno rural seja tratado enquanto sujeito do processo ensino aprendizagem levando-o a criticar a realidade existente no campo e se tomar um ser social capaz de transformar a sua realidade.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoGonçalves Neto, Wenceslauhttp://lattes.cnpq.br/6258906373771462Flores, Maria Marta Lopes2020-01-27T17:56:36Z2020-01-27T17:56:36Z2000info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFLORES, Maria Marta Lopes. Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000). 2000. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28536http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-12-13T14:33:13Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/28536Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-12-13T14:33:13Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)
Nucleated rural school: history and perspectives Catalão-GO (1988-2000)
title Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)
spellingShingle Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)
Flores, Maria Marta Lopes
Escola Nucleada Rural
Escolas rurais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)
title_full Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)
title_fullStr Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)
title_full_unstemmed Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)
title_sort Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000)
author Flores, Maria Marta Lopes
author_facet Flores, Maria Marta Lopes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gonçalves Neto, Wenceslau
http://lattes.cnpq.br/6258906373771462
dc.contributor.author.fl_str_mv Flores, Maria Marta Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Escola Nucleada Rural
Escolas rurais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Escola Nucleada Rural
Escolas rurais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work has as concem to present the historical and perspectives of the existent Rural Nucleadas Schools in the municipal district of Catalão, as well as problems that involve the rural schools in a general way discussing as: means of transportation, the municipalização of the teaching, the need to create curricula that come to assist the rural population and the need of respecting the culture farmer in the located schools in the rural environment. The Rural Nucleadas Schools constitute a differentiated model of rural school once it breaks up with the model of isolated school, providing for the rural clientele best physical and human conditions. However, it is veiy important the discussion of the rural schools as well as the challenges to create a rural school, that comes to assist the specificities of the field. This work approaches these subjects in a perspective of raising the discussion regarding the rural schools in a general way and of the Rural Nucleadas schools in matter not with the pretension of starting from this study to point Solutions to these schools, but in the perspective of documenting the reality of this study object.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000
2020-01-27T17:56:36Z
2020-01-27T17:56:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FLORES, Maria Marta Lopes. Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000). 2000. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28536
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23
identifier_str_mv FLORES, Maria Marta Lopes. Escola nucleada rural: histórico e perspectivas Catalão-GO (1988-2000). 2000. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28536
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.23
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569674835918848