Análise da reutilização de abrasivo no ensaio de desgaste roda de borracha

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Arthur Monteiro Barbosa de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24239
Resumo: Abrasion is the material loss due the interaction between two surfaces or between two surfaces and its particles. For abrasion to occur, some parameters such as surface roughness, particle shape, particle size and hardness must be considered. These parameters are important for the identification of the type of abrasion that is occurring. Any wear abrasion is an evolutionary process. Beginning with interaction between elements causing small furrows and small detachments of material, then evolving to the interaction between those furrows and increasing the rate of removal of the material due to these interactions. Throughout the abrasion process some parameters can vary, like angularity and size of the particles. There are several types of abrasion tests, among them, the pin on disc, rubber wheel and reciprocation test. This paper performs the test of abrasion to three bodies, know as the test rubber wheel test, which has the ASTM G65 standard as bases. In order to improve the use of research’s supplies, this work presents the reuse of abrasive sand in rubber wheel test, as this sand is one of the most used material for abrasion representation in laboratory. According to ASTM G65 norm, rubber wheel test should be performed with new sand and two more reuses of the same sand, totaling 3 cycles of this supply’s use. As per the results accomplished in this work, it was observed that would be possible to increase the number of abrasive sand reuse giving us 6 cycles of test rubber wheel and still maintain the same good results of the tests carried out following the norm. By increasing the number of abrasive material reuse, there is a yield gain per sandbag of 100%, causing a drop of 50% in the test’s cost, since we can perform more cycles of tests with the same material. Such results open space for abrasive material reuse analysis in other types of abrasion essays.
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There are several types of abrasion tests, among them, the pin on disc, rubber wheel and reciprocation test. This paper performs the test of abrasion to three bodies, know as the test rubber wheel test, which has the ASTM G65 standard as bases. In order to improve the use of research’s supplies, this work presents the reuse of abrasive sand in rubber wheel test, as this sand is one of the most used material for abrasion representation in laboratory. According to ASTM G65 norm, rubber wheel test should be performed with new sand and two more reuses of the same sand, totaling 3 cycles of this supply’s use. As per the results accomplished in this work, it was observed that would be possible to increase the number of abrasive sand reuse giving us 6 cycles of test rubber wheel and still maintain the same good results of the tests carried out following the norm. By increasing the number of abrasive material reuse, there is a yield gain per sandbag of 100%, causing a drop of 50% in the test’s cost, since we can perform more cycles of tests with the same material. Such results open space for abrasive material reuse analysis in other types of abrasion essays.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Abrasão é a perda de material devido à interação entre duas superfícies ou entre duas superfícies e partículas entre elas. Para que ocorra abrasão devem ser considerados alguns parâmetros como rugosidade da superfície, a forma das partículas, o tamanho das partículas e a dureza, estes parâmetros são importantes para a identificação de qual tipo de abrasão está ocorrendo. Todo processo de desgaste abrasivo é um processo evolutivo, iniciando-se pela interação entre os corpos causando pequenos sulcos e pequenos destacamentos de material e então evoluindo para a interação entre os sulcos e aumentando a taxa de remoção do material devido à estas interações. Ao longo do processo de abrasão, os parâmetros dos abrasivos podem variar como, a angulosidade e o tamanho das partículas. Existem vários tipos de testes de abrasão, entre eles, o pino sobre disco, roda de borracha e teste abrasivo alternativo. Este trabalho foi realizado em cima do teste de abrasão a três corpos, roda de borracha que tem por sua norma base a norma ASTM G65. Com o intuito de melhorar o aproveitamento de insumos de pesquisa, este vem apresentar a reutilização da areia abrasiva utilizada no teste roda de borracha, um dos testes mais utilizados para a representação de abrasão em laboratório. A norma ASTM G65, dentre outras definições, descreve que o teste roda de borracha deve ser realizado com areia nova e mais duas reutilizações da mesma, totalizando 3 ciclos de uso. Conforme os resultados obtidos neste trabalho, foi observada a possibilidade de aumentar a reutilização da areia em até 6 ciclos de uso sem alteração na taxa de desgaste. Atendendo assim os parâmetros da norma. Ao aumentar o número de reutilização do material abrasivo, tem-se um ganho de rendimento por saco de areia de 100%, causando assim uma queda no custo de 50%, uma vez que conseguimos realizar mais ciclos de testes com o mesmo material. Estes resultados abrem espaço para análise de reutilização de abrasivos em outros tipos de ensaios de desgaste abrasivo.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEngenharia MecânicaSilva Junior, Washington Martins dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769549P2Teles, Vinícius Carvalhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4482284T4Santos, Regina Paula Garcia Santoshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4274752J4Carvalho, Arthur Monteiro Barbosa de2019-02-08T15:37:54Z2019-02-08T15:37:54Z2018-11-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCARVALHO, Arthur Monteiro Barbosa de. Análise da Reutilização de Abrasivo no Ensaio de Desgaste Roda de Borracha. 2018. 68 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24239porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-02-08T15:37:54Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/24239Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-02-08T15:37:54Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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