Public Management Reform in a Local Context: a Comparative Study Between the Municipalities of Osasco and Niterói
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração Pública e Gestão Social |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5090 |
Resumo: | The Brazilian public management reform initiated in the 1990s is a solid legacy with proven representations in federal and sub-national levels. After two decades of this movement, the municipal experiences are more recent - and almost residual, if we disregard the capital cities. There has been few academic addition on the results obtained in municipal cases. The research of Abrucio and Gaetani (2006) identified as factors for the formation of alliances and coalitions that influence the management reform in states: a) the effect of the tax issue; b) administrative innovations that generated path dependence; c) the weight of the "policies entrepreneurs"; and d) the "window of opportunity" opened. Based on this categorization, we propose an empirical and theoretical research that takes as reference the study of two cases that set recent experiences of management reforms in a municipal level, in the cities of Osasco and Niterói, in order to verify these elements of categorization and expand the discussion to contemporary cases. |
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Public Management Reform in a Local Context: a Comparative Study Between the Municipalities of Osasco and NiteróiReforma Gerencial em Contexto Local: Estudo Comparado dos Municípios de Osasco e NiteróiMunicípiosPlanejamento MunicipalReforma do Aparato EstatalAdministração Pública e Gestão SocialThe Brazilian public management reform initiated in the 1990s is a solid legacy with proven representations in federal and sub-national levels. After two decades of this movement, the municipal experiences are more recent - and almost residual, if we disregard the capital cities. There has been few academic addition on the results obtained in municipal cases. The research of Abrucio and Gaetani (2006) identified as factors for the formation of alliances and coalitions that influence the management reform in states: a) the effect of the tax issue; b) administrative innovations that generated path dependence; c) the weight of the "policies entrepreneurs"; and d) the "window of opportunity" opened. Based on this categorization, we propose an empirical and theoretical research that takes as reference the study of two cases that set recent experiences of management reforms in a municipal level, in the cities of Osasco and Niterói, in order to verify these elements of categorization and expand the discussion to contemporary cases.No contexto brasileiro as reformas gerenciais iniciadas na década de 1990 são legados sólidos com experiências em âmbito federal e também subnacional. Passadas quase duas décadas deste movimento de reforma, as experiências municipais são mais recentes - e quase residuais se desconsiderarmos as capitais, havendo pouco acúmulo sobre os resultados obtidos nestes casos. O trabalho de Abrucio e Gaetani (2006) identificou como fatores para a formação de alianças e coalizões que influenciam a reforma gerencial em estados: a) o efeito da questão fiscal; b) inovações administrativas que geraram path dependence; c) o peso dos “policies entrepreneurs”; e d) a “janela de oportunidade” aberta. Partindo desta categorização, propõe-se uma pesquisa empírico-teórica que toma como referência o estudo comparado de dois casos que configuram experiências recentes de reformas gerenciais no âmbito municipal, quais sejam: Osasco e Niterói, a fim de verificar os elementos da categorização e ampliar a discussão para casos contemporâneos. Como contribuições do trabalho defende-se a necessidade de compreender a melhoria da gestão pública como escolha política ressalvando-se a pertinência e relevância desse legado para os municípios brasileiros.Universidade Federal de Viçosa2017-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/509010.21118/apgs.v1i3.5090Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 227-236Administração Pública e Gestão Social; july-september 2017: 9(3)135-242; 227-236Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julio-septiembre 2017: 9(3) 135-242; 227-236Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 227-236Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 227-236Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 227-236Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 227-2362175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5090/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5090/htmlCopyright (c) 2017 Administração Pública e Gestão Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessOrtiz, Marilia Sorrini PeresMedeiros, Anny Karine2019-06-25T19:51:41Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/5090Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-06-25T19:51:41Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
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