Sustainable Development Goals in Marabá, Pará: A study on Praça da Criança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Andréa Nazaré Barata de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Antonio Carlos Santos do Nascimento Passos de, Monteiro, Marcela Marçal Maciel, Costa, Mateus Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Engenharia Química e Química
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/jcec/article/view/16451
Resumo: The United Nations published in 2015 the 2030 Agenda, an action plan that includes 17 Sustainable Development Goals, detailed in 169 targets. In SDG11, which deals with “Making cities inclusive, safe, resilient and sustainable”, one of the approaches corresponds to improvements in the quality of life in cities through sustainable urbanization with universal access to safe, accessible and green public spaces, particularly for women, children, elderly and people with disabilities. Therefore, this article presents an analysis of a square located inside a roundabout, a Praça da Criança, in the city of Marabá-Pará, to exemplify some of the reasons that lead the city to have a low Sustainable Development Index of Brazilian Cities (IDSC-BR): Marabá had an IDSC-BR of 35.54, occupying the 5,461st place in the general classification, among the 5,570 Brazilian cities. For the preparation of this article, there were two distinct stages: Literature review, where theories, concepts and methodologies were investigated in a bibliographic survey based on established theorists; and Field data collection, in order to identify the contradictions of the public space with what the SDG11 requests.
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spelling Sustainable Development Goals in Marabá, Pará: A study on Praça da CriançaObjetivos de Desenvolvimento Sustentável em Marabá, Pará: Um estudo sobre a Praça da CriançaAgenda 2030Objetivos de Desenvolvimento SustentávelÍndice de Desenvolvimento SustentávelPraça da Criança2030 Agenda. Sustainable Development Goals. Sustainable Development Index. Praça da Criança.The United Nations published in 2015 the 2030 Agenda, an action plan that includes 17 Sustainable Development Goals, detailed in 169 targets. In SDG11, which deals with “Making cities inclusive, safe, resilient and sustainable”, one of the approaches corresponds to improvements in the quality of life in cities through sustainable urbanization with universal access to safe, accessible and green public spaces, particularly for women, children, elderly and people with disabilities. Therefore, this article presents an analysis of a square located inside a roundabout, a Praça da Criança, in the city of Marabá-Pará, to exemplify some of the reasons that lead the city to have a low Sustainable Development Index of Brazilian Cities (IDSC-BR): Marabá had an IDSC-BR of 35.54, occupying the 5,461st place in the general classification, among the 5,570 Brazilian cities. For the preparation of this article, there were two distinct stages: Literature review, where theories, concepts and methodologies were investigated in a bibliographic survey based on established theorists; and Field data collection, in order to identify the contradictions of the public space with what the SDG11 requests.A Organização das Nações Unidas publicou em 2015 a Agenda 2030, um plano de ação onde constam 17 Objetivos de Desenvolvimento Sustentável, discriminados em 169 metas. No ODS11, que trata sobre “Tornar as cidades inclusivas, seguras, resilientes e sustentáveis”, uma das abordagens corresponde às melhorias da qualidade de vida nas cidades através da urbanização sustentável com acesso universal a espaços públicos seguros, acessíveis e verdes, particularmente para mulheres, crianças, idosos e pessoas com deficiência. Sendo assim, este artigo traz uma análise sobre uma praça locada dentro de uma rotatória, a Praça da Criança, na cidade de Marabá-Pará, a fim de exemplificar alguns dos motivos que levam a cidade a ter o Índice de Desenvolvimento Sustentável das Cidades Brasileiras (IDSC-BR), tão baixo: Marabá apresentou o IDSC-BR de 35,54, ocupando o lugar de número 5.461 na classificação geral, dentre as 5.570 cidades brasileiras. Para a confecção deste artigo foram distintas duas etapas, que são: Revisão da literatura, onde foram investigados teorias, conceitos e metodologias em levantamento bibliográfico com base em teóricos consagrados; e Coleta de dados de campo, a fim de identificar as contradições do espaço público com o que solicita o ODS11.Universidade Federal de Viçosa - UFV2023-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/jcec/article/view/1645110.18540/jcecvl9iss7pp16451-01eThe Journal of Engineering and Exact Sciences; Vol. 9 No. 7 (2023); 16451-01eThe Journal of Engineering and Exact Sciences; Vol. 9 Núm. 7 (2023); 16451-01eThe Journal of Engineering and Exact Sciences; v. 9 n. 7 (2023); 16451-01e2527-1075reponame:Revista de Engenharia Química e Químicainstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/jcec/article/view/16451/8201Copyright (c) 2023 The Journal of Engineering and Exact Scienceshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Andréa Nazaré Barata deOliveira, Antonio Carlos Santos do Nascimento Passos deMonteiro, Marcela Marçal MacielCosta, Mateus Araújo2023-09-22T19:34:35Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/16451Revistahttp://www.seer.ufv.br/seer/rbeq2/index.php/req2/indexONGhttps://periodicos.ufv.br/jcec/oaijcec.journal@ufv.br||req2@ufv.br2446-94162446-9416opendoar:2023-09-22T19:34:35Revista de Engenharia Química e Química - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
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