Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Anna Carolina de Souza
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: PORTUGAL, Ester de Mattos Lorentz, MARQUES, Izabel Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/13371
Resumo: Environmental Education seeks to establish a positive relationship between people and the environment thereby, it encourages students to rethink their attitudes and provides the necessary tools for understanding nature. Thus, this article aims to evaluate ecological awareness before and after the action of the Vagão Sustentável Project at a school in Teófilo Otoni-MG. The strategy used was through a set of activities applied in a dynamic, creative and playful way, in addition to applying questionnaires before and after the intervention. With the results, it was possible to process the data and conclude that most students have a certain knowledge of the subject, and when it comes to knowing what nature is, 91.94% said they knew, 91.53% said they liked it and 80.95% answered that they talked to their parents about it. Therefore, actions like this one are extremely important, as they seek to validate the environmental education process.
id UFV-9_a578a94e26268c0ee215d1512ec594a1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/13371
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MGVagão sustentável: educación ambiental en la Escuela Municipal Doralice Arruda em Teófilo Otoni - MGVagão sustentável: educação ambiental na Escola Municipal Doralice Arruda em Teófilo Otoni - MGEducación ambientalMedio ambienteNaturalezaSustentabilidadEducação ambientalMeio ambienteNaturezaSustentabilidadeEnvironmental educationEnvironmentNatureSustainabilityEnvironmental Education seeks to establish a positive relationship between people and the environment thereby, it encourages students to rethink their attitudes and provides the necessary tools for understanding nature. Thus, this article aims to evaluate ecological awareness before and after the action of the Vagão Sustentável Project at a school in Teófilo Otoni-MG. The strategy used was through a set of activities applied in a dynamic, creative and playful way, in addition to applying questionnaires before and after the intervention. With the results, it was possible to process the data and conclude that most students have a certain knowledge of the subject, and when it comes to knowing what nature is, 91.94% said they knew, 91.53% said they liked it and 80.95% answered that they talked to their parents about it. Therefore, actions like this one are extremely important, as they seek to validate the environmental education process.La Educación Ambiental busca establecer una relación positiva entre las personas y el medio ambiente, animando así a los alumnos a repensar sus actitudes y proporciona las herramientas necesarias para la comprensión de la naturaleza. En este sentido, este artículo tiene como objetivo realizar la conciencia ecológica antes y después de la acción del Proyecto Vagón Sostenible en una escuela en Teófilo Otoni-MG. La estrategia utilizada consistía en un conjunto de actividades aplicadas de forma dinámica, creativa y lúdica, además de la aplicación de cuestionarios antes y después de la intervención. Con los resultados, se pudieron tratar los datos y concluir que la mayoría de los alumnos tiene conocimiento sobre el tema, y cuanto a saber qué es la naturaleza, el 91,94% dijo conocerla, el 91,53% dijo que le gustaba y el 80,95% % respondió que hablaba con sus padres al respecto. Así, acciones como la realizada son sumamente importantes, ya que buscan validar el proceso de educación ambiental.A educação ambiental busca estabelecer uma relação positiva entre as pessoas e o meio ambiente, dessa forma, ela estimula os alunos a repensarem suas atitudes e proporciona ferramentas necessárias para que haja compreensão acerca da natureza. Nesse sentido, este artigo tem por objetivo realizar a conscientização ecológica antes e após a ação do Projeto Vagão Sustentável em uma escola em Teófilo Otoni-MG. A estratégia utilizada foi por meio de um conjunto de atividades aplicadas de forma dinâmica, criativa e lúdica, além da aplicação de questionários antes e após a intervenção. Com os resultados, foi possível tratar os dados e concluir que a maioria dos alunos tem domínio sobre o tema, e se tratando de saber o que é natureza 91,94% responderam que sabiam, 91,53% responderam que gostavam dela e 80,95% responderam que falavam com os pais sobre a mesma. Nesse sentido, ações como a realizada são de extrema importância, pois buscam validar o processo de educação ambiental.Universidade Federal de Viçosa2022-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1337110.21284/elo.v11i.13371Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 11 (2022): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 11 (2022): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 11 (2022): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v11ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/13371/7219Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Anna Carolina de SouzaPORTUGAL, Ester de Mattos LorentzMARQUES, Izabel Cristina2022-03-14T13:02:59Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/13371Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2022-03-14T13:02:59Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG
Vagão sustentável: educación ambiental en la Escuela Municipal Doralice Arruda em Teófilo Otoni - MG
Vagão sustentável: educação ambiental na Escola Municipal Doralice Arruda em Teófilo Otoni - MG
title Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG
spellingShingle Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG
SANTOS, Anna Carolina de Souza
Educación ambiental
Medio ambiente
Naturaleza
Sustentabilidad
Educação ambiental
Meio ambiente
Natureza
Sustentabilidade
Environmental education
Environment
Nature
Sustainability
title_short Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG
title_full Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG
title_fullStr Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG
title_full_unstemmed Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG
title_sort Vagão sustentável: environmental education at the Doralice Arruda Municipal School in Teófilo Otoni - MG
author SANTOS, Anna Carolina de Souza
author_facet SANTOS, Anna Carolina de Souza
PORTUGAL, Ester de Mattos Lorentz
MARQUES, Izabel Cristina
author_role author
author2 PORTUGAL, Ester de Mattos Lorentz
MARQUES, Izabel Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv SANTOS, Anna Carolina de Souza
PORTUGAL, Ester de Mattos Lorentz
MARQUES, Izabel Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Educación ambiental
Medio ambiente
Naturaleza
Sustentabilidad
Educação ambiental
Meio ambiente
Natureza
Sustentabilidade
Environmental education
Environment
Nature
Sustainability
topic Educación ambiental
Medio ambiente
Naturaleza
Sustentabilidad
Educação ambiental
Meio ambiente
Natureza
Sustentabilidade
Environmental education
Environment
Nature
Sustainability
description Environmental Education seeks to establish a positive relationship between people and the environment thereby, it encourages students to rethink their attitudes and provides the necessary tools for understanding nature. Thus, this article aims to evaluate ecological awareness before and after the action of the Vagão Sustentável Project at a school in Teófilo Otoni-MG. The strategy used was through a set of activities applied in a dynamic, creative and playful way, in addition to applying questionnaires before and after the intervention. With the results, it was possible to process the data and conclude that most students have a certain knowledge of the subject, and when it comes to knowing what nature is, 91.94% said they knew, 91.53% said they liked it and 80.95% answered that they talked to their parents about it. Therefore, actions like this one are extremely important, as they seek to validate the environmental education process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/13371
10.21284/elo.v11i.13371
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/13371
identifier_str_mv 10.21284/elo.v11i.13371
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/13371/7219
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 11 (2022): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 11 (2022): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 11 (2022): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v11i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499364483072