Avaliação da eficiência técnica e da produtividade da Indústria Automobilística Brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | LOCUS Repositório Institucional da UFV |
Texto Completo: | http://locus.ufv.br/handle/123456789/3263 |
Resumo: | The automobile industry is considered one of the most important sectors for the global economy. The importance of this sector is even greater when aggregated to technological innovation and productive broadcast from their development, thus representing an economic linkages in the production chain that generates more income, employment and industrial investment. As one of the segments that most depend on loans and financing, the auto sector was among the first to suffer the impacts of the credit crash occurred in 2008. Thus, this thesis aims at evaluating the technical efficiency of a set of 10 automakers in Brazilian automotive industry during the period 2004-2008 through the Window Analysis. The other objective of this research is to analyze the influence of the technical efficiency and technology change in the productivity of automakers through Malmquist index. The method that is characteristic of this research is DEA - Data Envelopment Analysis. The results are consistent with the hypothesis, when detected significant increases in technical efficiency and productivity, mainly due to technological progress. However, due to the increase in idle capacity, the automakers have inefficiency on the scale of production. |
id |
UFV_b222c5aedf6132fdf2667bc91a3c8c22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:locus.ufv.br:123456789/3263 |
network_acronym_str |
UFV |
network_name_str |
LOCUS Repositório Institucional da UFV |
repository_id_str |
2145 |
spelling |
Moreira, Lilian Fragahttp://lattes.cnpq.br/6521486376564979Silva, Orlando Monteiro dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781281D9Abrantes, Luiz Antôniohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762361A7Gomes, Adriano Provezanohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798666H9Fernandes, Elaine Aparecidahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762376Z1Cassuce, Francisco Carlos da CunhaSilva, Evaldo Henrique dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785521A72015-03-26T13:18:03Z2012-03-142015-03-26T13:18:03Z2010-08-13MOREIRA, Lilian Fraga. Evaluation of technical efficiency and productivity of the Brazilian Automotive Industry. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento econômico e Políticas públicas) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2010.http://locus.ufv.br/handle/123456789/3263The automobile industry is considered one of the most important sectors for the global economy. The importance of this sector is even greater when aggregated to technological innovation and productive broadcast from their development, thus representing an economic linkages in the production chain that generates more income, employment and industrial investment. As one of the segments that most depend on loans and financing, the auto sector was among the first to suffer the impacts of the credit crash occurred in 2008. Thus, this thesis aims at evaluating the technical efficiency of a set of 10 automakers in Brazilian automotive industry during the period 2004-2008 through the Window Analysis. The other objective of this research is to analyze the influence of the technical efficiency and technology change in the productivity of automakers through Malmquist index. The method that is characteristic of this research is DEA - Data Envelopment Analysis. The results are consistent with the hypothesis, when detected significant increases in technical efficiency and productivity, mainly due to technological progress. However, due to the increase in idle capacity, the automakers have inefficiency on the scale of production.O setor automobilístico é considerado um dos setores mais importantes para a economia mundial. A importância desse setor é ainda maior quando agregada às inovações tecnológicas e produtivas difundidas a partir do seu desenvolvimento, representando, assim, um dos elos econômicos da cadeia produtiva que mais gera renda, emprego e investimentos industriais. Sendo um dos segmentos que mais depende de empréstimos e financiamentos, o setor automobilístico foi um dos primeiros a sofrer os impactos do travamento do crédito ocorrido em 2008. Assim, esta dissertação tem como finalidade principal avaliar a eficiência técnica de um conjunto de 10 montadoras da indústria automobilística brasileira durante o período de 2004 a 2008 através da Análise de Janela. O outro objetivo desta pesquisa é analisar a influência da variação da eficiência técnica e da mudança de tecnologia na produtividade dos produtores através do índice de Malmquist. O método que caracteriza o desenvolvimento da presente pesquisa é DEA Data Envelopment Analysis. Os resultados obtidos são condizentes com a hipótese levantada, ao serem detectados aumentos significativos de eficiência técnica e produtividade, principalmente devido ao progresso tecnológico. Porém, devido ao aumento na capacidade ociosa, as montadoras apresentam ineficiência quanto à escala de produção.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de ViçosaMestrado em EconomiaUFVBRDesenvolvimento econômico e Políticas públicasCrise financeira de 2008Setor automobilísticoAnálise envoltória de dados2008 financial crisisAutomobile industryData envelopment analysisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIAAvaliação da eficiência técnica e da produtividade da Indústria Automobilística BrasileiraEvaluation of technical efficiency and productivity of the Brazilian Automotive Industryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:LOCUS Repositório Institucional da UFVinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVORIGINALtexto completo.pdfapplication/pdf1101641https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/3263/1/texto%20completo.pdf8d03c55de13bc4d9f9002688889c71e8MD51TEXTtexto completo.pdf.txttexto completo.pdf.txtExtracted texttext/plain176357https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/3263/2/texto%20completo.pdf.txt154efc149a7adaf55e36943b64893ab3MD52THUMBNAILtexto completo.pdf.jpgtexto completo.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg3576https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/3263/3/texto%20completo.pdf.jpg9230bfd6f98521356d6c80bb1251b978MD53123456789/32632016-04-09 23:04:53.348oai:locus.ufv.br:123456789/3263Repositório InstitucionalPUBhttps://www.locus.ufv.br/oai/requestfabiojreis@ufv.bropendoar:21452016-04-10T02:04:53LOCUS Repositório Institucional da UFV - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Avaliação da eficiência técnica e da produtividade da Indústria Automobilística Brasileira |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Evaluation of technical efficiency and productivity of the Brazilian Automotive Industry |
title |
Avaliação da eficiência técnica e da produtividade da Indústria Automobilística Brasileira |
spellingShingle |
Avaliação da eficiência técnica e da produtividade da Indústria Automobilística Brasileira Moreira, Lilian Fraga Crise financeira de 2008 Setor automobilístico Análise envoltória de dados 2008 financial crisis Automobile industry Data envelopment analysis CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA |
title_short |
Avaliação da eficiência técnica e da produtividade da Indústria Automobilística Brasileira |
title_full |
Avaliação da eficiência técnica e da produtividade da Indústria Automobilística Brasileira |
title_fullStr |
Avaliação da eficiência técnica e da produtividade da Indústria Automobilística Brasileira |
title_full_unstemmed |
Avaliação da eficiência técnica e da produtividade da Indústria Automobilística Brasileira |
title_sort |
Avaliação da eficiência técnica e da produtividade da Indústria Automobilística Brasileira |
author |
Moreira, Lilian Fraga |
author_facet |
Moreira, Lilian Fraga |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6521486376564979 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Lilian Fraga |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Silva, Orlando Monteiro da |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781281D9 |
dc.contributor.advisor-co2.fl_str_mv |
Abrantes, Luiz Antônio |
dc.contributor.advisor-co2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762361A7 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gomes, Adriano Provezano |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798666H9 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Fernandes, Elaine Aparecida |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762376Z1 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Cassuce, Francisco Carlos da Cunha |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Silva, Evaldo Henrique da |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785521A7 |
contributor_str_mv |
Silva, Orlando Monteiro da Abrantes, Luiz Antônio Gomes, Adriano Provezano Fernandes, Elaine Aparecida Cassuce, Francisco Carlos da Cunha Silva, Evaldo Henrique da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crise financeira de 2008 Setor automobilístico Análise envoltória de dados |
topic |
Crise financeira de 2008 Setor automobilístico Análise envoltória de dados 2008 financial crisis Automobile industry Data envelopment analysis CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
2008 financial crisis Automobile industry Data envelopment analysis |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS EM ECONOMIA |
description |
The automobile industry is considered one of the most important sectors for the global economy. The importance of this sector is even greater when aggregated to technological innovation and productive broadcast from their development, thus representing an economic linkages in the production chain that generates more income, employment and industrial investment. As one of the segments that most depend on loans and financing, the auto sector was among the first to suffer the impacts of the credit crash occurred in 2008. Thus, this thesis aims at evaluating the technical efficiency of a set of 10 automakers in Brazilian automotive industry during the period 2004-2008 through the Window Analysis. The other objective of this research is to analyze the influence of the technical efficiency and technology change in the productivity of automakers through Malmquist index. The method that is characteristic of this research is DEA - Data Envelopment Analysis. The results are consistent with the hypothesis, when detected significant increases in technical efficiency and productivity, mainly due to technological progress. However, due to the increase in idle capacity, the automakers have inefficiency on the scale of production. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-08-13 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-03-14 2015-03-26T13:18:03Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-03-26T13:18:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MOREIRA, Lilian Fraga. Evaluation of technical efficiency and productivity of the Brazilian Automotive Industry. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento econômico e Políticas públicas) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://locus.ufv.br/handle/123456789/3263 |
identifier_str_mv |
MOREIRA, Lilian Fraga. Evaluation of technical efficiency and productivity of the Brazilian Automotive Industry. 2010. 102 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento econômico e Políticas públicas) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2010. |
url |
http://locus.ufv.br/handle/123456789/3263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Economia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFV |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Desenvolvimento econômico e Políticas públicas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:LOCUS Repositório Institucional da UFV instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
LOCUS Repositório Institucional da UFV |
collection |
LOCUS Repositório Institucional da UFV |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/3263/1/texto%20completo.pdf https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/3263/2/texto%20completo.pdf.txt https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/3263/3/texto%20completo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8d03c55de13bc4d9f9002688889c71e8 154efc149a7adaf55e36943b64893ab3 9230bfd6f98521356d6c80bb1251b978 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
LOCUS Repositório Institucional da UFV - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
fabiojreis@ufv.br |
_version_ |
1801212856577818624 |