Financial resources management for education: a study in five municipalities of Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Costa Marinho, Iasmin
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: de Sousa, Esmeraldina Januário, Sales Mendes, Cláudia Maria, Maia Vidal, Eloisa, Lerche Vieira, Sofia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818
Resumo: The paper analyzes aspects of financial resources management for education in five municipalities in Ceará - Canindé, Fortaleza, Limoeiro do Norte, Maracanaú and Sobral - through a multiple case study and semi-structured interviews with municipal education secretaries. Results show that four municipalities use more than 75% of Fundeb's value for the payment of education professionals, and Sobral invests 60.13%. All of them receive legal transfers, defined in federal law and executed by the FNDE, three have programs for transferring resources to schools in their network and all five claim that the resources are not sufficient to supply their demands.
id UNB - 28_06062cbec9c059d9465e47d6abf46c98
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34818
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Financial resources management for education: a study in five municipalities of CearáGestión de recursos financieros para la educación: un estudio en cinco condados de CearáGestão dos recursos financeiros da educação: um estudo em cinco municípios cearensesFinanciamento da educaçãoGestão educacionalRedes municipaisEducação PúblicaCearáFinanciamiento de la educaciónGestión educativaRedes municipalesEducación publicaCearáEducation financingEducational managementMunicipal networksPublic educationCearáThe paper analyzes aspects of financial resources management for education in five municipalities in Ceará - Canindé, Fortaleza, Limoeiro do Norte, Maracanaú and Sobral - through a multiple case study and semi-structured interviews with municipal education secretaries. Results show that four municipalities use more than 75% of Fundeb's value for the payment of education professionals, and Sobral invests 60.13%. All of them receive legal transfers, defined in federal law and executed by the FNDE, three have programs for transferring resources to schools in their network and all five claim that the resources are not sufficient to supply their demands.El artículo analiza aspectos de la gestión de recursos financieros para la educación en cinco condados de Ceará - Canindé, Fortaleza, Limoeiro do Norte, Maracanaú y Sobral - a través de un estudio de múltiples casos y entrevistas semiestructuradas con secretarias de educación municipales. Los resultados muestran que cuatro condados utilizan más del 75% del valor de Fundeb para la remuneración de los profesionales de la educación y Sobral aplica 60,13%. Todos reciben transferencias legales, definidas en la legislación federal y ejecutadas por el FNDE, tres tienen programas de transferencia de recursos a las escuelas de su red y los cinco dicen que los recursos no son suficientes para atender sus demandas.O artigo analisa aspectos da gestão de recursos financeiros da educação em cinco municípios do Ceará - Canindé, Fortaleza, Limoeiro do Norte, Maracanaú e Sobral - por meio de um estudo de casos múltiplos e entrevistas semiestruturadas com secretários municipais de educação. Os resultados mostram que quatro municípios utilizam mais de 75% do valor do Fundeb para remuneração dos profissionais de educação, e Sobral aplica 60,13%. Todos recebem as transferências legais, definidas em legislação federal e executadas pelo FNDE, três possuem programas de transferência de recursos para as escolas de sua rede e os cinco afirmam que os recursos não são suficientes para prover suas demandas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-02-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3481810.26512/lc.v27.2021.34818Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e34818Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e34818Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e348181981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818/28948https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818/28950https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818/28949https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818/32542Copyright (c) 2021 Iasmin da Costa Marinho, Esmeraldina Januário de Sousa, Cláudia Maria Sales Mendes, Eloisa Maia Vidal, Sofia Lerche Vieirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Costa Marinho, Iasminde Sousa, Esmeraldina JanuárioSales Mendes, Cláudia MariaMaia Vidal, EloisaLerche Vieira, Sofia2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34818Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Financial resources management for education: a study in five municipalities of Ceará
Gestión de recursos financieros para la educación: un estudio en cinco condados de Ceará
Gestão dos recursos financeiros da educação: um estudo em cinco municípios cearenses
title Financial resources management for education: a study in five municipalities of Ceará
spellingShingle Financial resources management for education: a study in five municipalities of Ceará
da Costa Marinho, Iasmin
Financiamento da educação
Gestão educacional
Redes municipais
Educação Pública
Ceará
Financiamiento de la educación
Gestión educativa
Redes municipales
Educación publica
Ceará
Education financing
Educational management
Municipal networks
Public education
Ceará
title_short Financial resources management for education: a study in five municipalities of Ceará
title_full Financial resources management for education: a study in five municipalities of Ceará
title_fullStr Financial resources management for education: a study in five municipalities of Ceará
title_full_unstemmed Financial resources management for education: a study in five municipalities of Ceará
title_sort Financial resources management for education: a study in five municipalities of Ceará
author da Costa Marinho, Iasmin
author_facet da Costa Marinho, Iasmin
de Sousa, Esmeraldina Januário
Sales Mendes, Cláudia Maria
Maia Vidal, Eloisa
Lerche Vieira, Sofia
author_role author
author2 de Sousa, Esmeraldina Januário
Sales Mendes, Cláudia Maria
Maia Vidal, Eloisa
Lerche Vieira, Sofia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Costa Marinho, Iasmin
de Sousa, Esmeraldina Januário
Sales Mendes, Cláudia Maria
Maia Vidal, Eloisa
Lerche Vieira, Sofia
dc.subject.por.fl_str_mv Financiamento da educação
Gestão educacional
Redes municipais
Educação Pública
Ceará
Financiamiento de la educación
Gestión educativa
Redes municipales
Educación publica
Ceará
Education financing
Educational management
Municipal networks
Public education
Ceará
topic Financiamento da educação
Gestão educacional
Redes municipais
Educação Pública
Ceará
Financiamiento de la educación
Gestión educativa
Redes municipales
Educación publica
Ceará
Education financing
Educational management
Municipal networks
Public education
Ceará
description The paper analyzes aspects of financial resources management for education in five municipalities in Ceará - Canindé, Fortaleza, Limoeiro do Norte, Maracanaú and Sobral - through a multiple case study and semi-structured interviews with municipal education secretaries. Results show that four municipalities use more than 75% of Fundeb's value for the payment of education professionals, and Sobral invests 60.13%. All of them receive legal transfers, defined in federal law and executed by the FNDE, three have programs for transferring resources to schools in their network and all five claim that the resources are not sufficient to supply their demands.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818
10.26512/lc.v27.2021.34818
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818
identifier_str_mv 10.26512/lc.v27.2021.34818
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818/28948
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818/28950
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818/28949
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34818/32542
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e34818
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e34818
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e34818
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653532540928