Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4549 |
Resumo: | Success of social inclusion policies will make explicit material needs, whose satisfaction demands unique technoscientific solutions for production of goods and services in unusual quantity and of unusual quality. Singular Public policies will have to be developed, based on research and dissemination of original technoscientific knowledge, and exploring the organization of work during their production and circulation. This, in order to make of social inclusion an alternative path of development. The “Sociotechnical Adaptation” proposal for redesigning conventional technology (operated by private companies) and development of Social Technology is a cognitive vector adequate to face this challenge. This requires professionals, an essential element of whose training would be a postgraduate course in Science, Technology and Society Studies. |
id |
UNB - 28_166c21cd2a5f0969922b2f6e62be3171 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4549 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposalEstudios de postgrado en ciencia, tecnología y sociedad: una propuesta inclusivaUma pós-graduação em estudos sobre ciência, tecnologia e sociedade: uma proposta inclusivaEstudos sobre ciência tecnologiaSociedadeEnsino de pós-graduaçãoInclusão socialEconomia solidáriaAdequação sociotécnicaEstudios sobre ciencia;Tecnología y sociedad;Enseñanza de postgrado;Inclusión social;Economía solidaria;Adecuación sociotécnicaScience;Technology and society studies;Postgraduate teaching;Social inclusion;Solidarity economy;Sociotechnical adaptationSuccess of social inclusion policies will make explicit material needs, whose satisfaction demands unique technoscientific solutions for production of goods and services in unusual quantity and of unusual quality. Singular Public policies will have to be developed, based on research and dissemination of original technoscientific knowledge, and exploring the organization of work during their production and circulation. This, in order to make of social inclusion an alternative path of development. The “Sociotechnical Adaptation” proposal for redesigning conventional technology (operated by private companies) and development of Social Technology is a cognitive vector adequate to face this challenge. This requires professionals, an essential element of whose training would be a postgraduate course in Science, Technology and Society Studies.El éxito de las políticas de inclusión social hará explícitas las necesidades materiales cuya satisfacción exige soluciones tecnocientíficas originales para la producción de bienes y servicios en cantidad y calidad inusitadas. Políticas públicas de diferente naturaleza tendrán que ser elaboradas para aprovechar la oportunidad de organizar su producción y circulación a través de la investigación y la difusión de conocimiento tecnocientífico adecuado para transformar la inclusión social en una vía alternativa de desarrollo. La propuesta de la Adecuación Sociotécnica para rediseñar la tecnología convencional (operados por empresas privadas) y desarrollar Tecnología Social es un vector cognitivo para enfrentar este desafío. Para eso se requiere la formación de profesionales e implantar un curso de postgrado en Estudios sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad, como elemento esencial.O êxito das políticas de inclusão social explicitará necessidades materiais cuja satisfação vai demandar soluções tecnocientíficas originais para produção de bens e serviços em quantidade e qualidade inusitadas. Políticas públicas de natureza singular, explorando a organização do trabalho na sua produção e circulação, mediante pesquisa e disseminação de conhecimento tecnocientífico original, precisarão ser elaboradas para transformar a inclusão social numa rota alternativa de desenvolvimento. A proposta da Adequação Sociotécnica de reprojetamento da tecnologia convencional (operadas por empresas) e de desenvolvimento de tecnologia social é um vetor cognitivo para o enfrentamento desse desafio. Ele requer profissionais que o curso de pós-graduação em estudos sobre ciência, tecnologia e sociedade que se está propondo deverá formarFaculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/454910.26512/lc.v21i45.4549Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 339-355Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 339-355Linhas Críticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 339-3551981-04311516-489610.26512/lc.v21i45reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4549/4152Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDagnino, Renato2021-12-09T18:38:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4549Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T18:38:37Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal Estudios de postgrado en ciencia, tecnología y sociedad: una propuesta inclusiva Uma pós-graduação em estudos sobre ciência, tecnologia e sociedade: uma proposta inclusiva |
title |
Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal |
spellingShingle |
Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal Dagnino, Renato Estudos sobre ciência tecnologia Sociedade Ensino de pós-graduação Inclusão social Economia solidária Adequação sociotécnica Estudios sobre ciencia; Tecnología y sociedad; Enseñanza de postgrado; Inclusión social; Economía solidaria; Adecuación sociotécnica Science; Technology and society studies; Postgraduate teaching; Social inclusion; Solidarity economy; Sociotechnical adaptation |
title_short |
Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal |
title_full |
Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal |
title_fullStr |
Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal |
title_full_unstemmed |
Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal |
title_sort |
Postgraduate studies in science, technology and society: an inclusive proposal |
author |
Dagnino, Renato |
author_facet |
Dagnino, Renato |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dagnino, Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudos sobre ciência tecnologia Sociedade Ensino de pós-graduação Inclusão social Economia solidária Adequação sociotécnica Estudios sobre ciencia; Tecnología y sociedad; Enseñanza de postgrado; Inclusión social; Economía solidaria; Adecuación sociotécnica Science; Technology and society studies; Postgraduate teaching; Social inclusion; Solidarity economy; Sociotechnical adaptation |
topic |
Estudos sobre ciência tecnologia Sociedade Ensino de pós-graduação Inclusão social Economia solidária Adequação sociotécnica Estudios sobre ciencia; Tecnología y sociedad; Enseñanza de postgrado; Inclusión social; Economía solidaria; Adecuación sociotécnica Science; Technology and society studies; Postgraduate teaching; Social inclusion; Solidarity economy; Sociotechnical adaptation |
description |
Success of social inclusion policies will make explicit material needs, whose satisfaction demands unique technoscientific solutions for production of goods and services in unusual quantity and of unusual quality. Singular Public policies will have to be developed, based on research and dissemination of original technoscientific knowledge, and exploring the organization of work during their production and circulation. This, in order to make of social inclusion an alternative path of development. The “Sociotechnical Adaptation” proposal for redesigning conventional technology (operated by private companies) and development of Social Technology is a cognitive vector adequate to face this challenge. This requires professionals, an essential element of whose training would be a postgraduate course in Science, Technology and Society Studies. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4549 10.26512/lc.v21i45.4549 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4549 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v21i45.4549 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4549/4152 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 339-355 Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 339-355 Linhas Críticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 339-355 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v21i45 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053651717455872 |