In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baroni, Vivian
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4730
Resumo: This article aims to address the underlying concept of aesthetic education to the work of Herbert Marcuse. To demonstrate how the valuation of the artistic dimension along with education makes it possible to rethink the concept of instrumental reason, even providing subsidies for the development of a qualitative concept of development based on the redefinition of culture. We hypothesized that, given the critical and transformative qualities of art, the aesthetic education fosters a critical concept of reason, able to conduct a grasp of reality that goes beyond mere adaptation to position the resistance and the promotion of new forms of existence.
id UNB - 28_61317775a058b8526213bc4faaedadc0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4730
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic educationHacia el más allá de lo unidimensional: Marcuse y la educación estéticPara além do unidimensional: Marcuse e a educação estéticaMarcuseEducação estéticaRazão críticaMarcuse;Educación estética;La razón críticaMarcuseAesthetic education;Critical reasonThis article aims to address the underlying concept of aesthetic education to the work of Herbert Marcuse. To demonstrate how the valuation of the artistic dimension along with education makes it possible to rethink the concept of instrumental reason, even providing subsidies for the development of a qualitative concept of development based on the redefinition of culture. We hypothesized that, given the critical and transformative qualities of art, the aesthetic education fosters a critical concept of reason, able to conduct a grasp of reality that goes beyond mere adaptation to position the resistance and the promotion of new forms of existence.Este artículo tiene como objetivo abordar el concepto subyacente de la educación estética de la obra de Herbert Marcuse. Pretendemos demostrar cómo la apreciación de la dimensión artística junto con la educación permiten repensar el concepto de la razón instrumental, incluso dando subsidios para la elaboración de un concepto cualitativo de desarrollo basado en la redefinición de la cultura. Trabajamos con la hipótesis de que, dadas las cualidades críticas y transformadoras del arte, la educación estética fomenta un concepto crítico de la razón, capaz de llevar a cabo una comprensión de la realidad que va más allá de la mera adaptación a la posición de la resistencia y la promoción de nuevas formas de la existencia.O presente artigo visa abordar o conceito de educação estética subjacente à obra de Herbert Marcuse. Procuramos demonstrar como a valorização da dimensão artística aliada à educação tornaria possível repensar o conceito instrumental de razão, fornecendo ainda subsídios para a elaboração de um conceito qualitativo de desenvolvimento baseado na redefinição da cultura. Trabalhamos com a hipótese de que, em virtude das qualidades críticas e transformadoras da arte, a educação estética fomenta um conceito crítico de razão, capaz de conduzir uma apreensão da realidade que ultrapassa a mera adaptação para se posicionar na resistência e na promoção de novas formas de existência.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/473010.26512/lc.v21i46.4730Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-800Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-800Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-8001981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4730/4316Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBaroni, Vivian2021-12-09T17:36:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4730Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T17:36:55Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education
Hacia el más allá de lo unidimensional: Marcuse y la educación estétic
Para além do unidimensional: Marcuse e a educação estética
title In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education
spellingShingle In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education
Baroni, Vivian
Marcuse
Educação estética
Razão crítica
Marcuse;
Educación estética;
La razón crítica
Marcuse
Aesthetic education;
Critical reason
title_short In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education
title_full In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education
title_fullStr In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education
title_full_unstemmed In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education
title_sort In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education
author Baroni, Vivian
author_facet Baroni, Vivian
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baroni, Vivian
dc.subject.por.fl_str_mv Marcuse
Educação estética
Razão crítica
Marcuse;
Educación estética;
La razón crítica
Marcuse
Aesthetic education;
Critical reason
topic Marcuse
Educação estética
Razão crítica
Marcuse;
Educación estética;
La razón crítica
Marcuse
Aesthetic education;
Critical reason
description This article aims to address the underlying concept of aesthetic education to the work of Herbert Marcuse. To demonstrate how the valuation of the artistic dimension along with education makes it possible to rethink the concept of instrumental reason, even providing subsidies for the development of a qualitative concept of development based on the redefinition of culture. We hypothesized that, given the critical and transformative qualities of art, the aesthetic education fosters a critical concept of reason, able to conduct a grasp of reality that goes beyond mere adaptation to position the resistance and the promotion of new forms of existence.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4730
10.26512/lc.v21i46.4730
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4730
identifier_str_mv 10.26512/lc.v21i46.4730
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4730/4316
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-800
Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-800
Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-800
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v21i46
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652228112384