Las narrativas autobiográficas en la construcción de la experiencia y el sí mismo
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8241 |
Resumo: | The article offers a semiotic and psychogenetic explanation of how autobiographical narratives organize experiences and give a sense of continuity to the self. Narratives are communicative actions that are articulated in two complementary directions. On the one hand they participate in the interpretation and construction of meanings about a situation and on the other they give meaning to their own performance. From this point of view, we can understand how the narrative identity is constructed - in a mediated and dialogical way- which leads to the ethical and aesthetic appreciation of the own performances and of the self. |
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Las narrativas autobiográficas en la construcción de la experiencia y el sí mismoNarrativas AutobiográficasIdentidade NarrativaExperiênciaNarrativas AutobiográficasIdentidade NarrativaExperienciaAutobiographic NarrativesNarrative IdentiyExperiencesThe article offers a semiotic and psychogenetic explanation of how autobiographical narratives organize experiences and give a sense of continuity to the self. Narratives are communicative actions that are articulated in two complementary directions. On the one hand they participate in the interpretation and construction of meanings about a situation and on the other they give meaning to their own performance. From this point of view, we can understand how the narrative identity is constructed - in a mediated and dialogical way- which leads to the ethical and aesthetic appreciation of the own performances and of the self.El articulo ofrece una explicación semiótica y psicogenética sobre cómo las narrativas autobiográficas organizan las experiencias y dan un sentido de continuidad al yo. Las narrativas son actuaciones comunicativas que se articulan en dos direcciones complementarias. Por un lado participan en la interpretación y construcción de significados sobre una situación y por el otro dan sentido a la propia actuación. Desde ese punto de vista puede comprenderse cómo se construye - de modo mediado y dialógico- la identidad narrativa, lo que lleva a la apreciación ética y estética de las actuaciones propias y del sí mismo.The article offers a semiotic and psychogenetic explanation of how autobiographical narratives organize experiences and give a sense of continuity to the self. Narratives are communicative actions that are articulated in two complementary directions. On the one hand they participate in the interpretation and construction of meanings about a situation and on the other they give meaning to their own performance. From this point of view, we can understand how the narrative identity is constructed - in a mediated and dialogical way- which leads to the ethical and aesthetic appreciation of the own performances and of the self.O artigo oferece uma explicação semiótica e psicogenética de como as narrativas autobiográficas organizam experiências e dão sentido de continuidade ao eu. As narrativas são ações comunicativas articuladas em duas direções complementares. Por um lado, eles participam da interpretação e construção de significados sobre uma situação e por outro, dão sentido à sua própria performance. Deste ponto de vista, pode-se entender como a identidade narrativa é construída - de forma mediada e dialógica, o que leva à apreciação ética e estética das próprias performances e do eu.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/824110.26512/lc.v23i51.8241Linhas Críticas; Vol. 23 No. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 428-448Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 428-448Linhas Críticas; v. 23 n. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 428-4481981-04311516-489610.26512/lc.v23i51reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8241/6750Copyright (c) 2018 LChttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzález, María Fernanda2021-09-14T23:38:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8241Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-14T23:38:54Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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