The technoscientific question in education policies for secondary education: a curricular perspective
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4567 |
Resumo: | This study falls within the field of Curriculum Studies and aims at establishing a critical diagnosis of the policy strategies that come into play in the inclusion of technoscientific issues in curriculum policies for secondary education. Based on a documentary analysis, it points to a dual tendency in training, in composing curricula for this stage of education: on the one hand, an emphasis on awakening talents in order to promote economic development, on the other, a more citizen-focused approach focused on democratizing access technoscientific knowledge. |
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The technoscientific question in education policies for secondary education: a curricular perspectiveFormación tecnocientífica en la política educativa de la Escuela Secundaria: una perspectiva curricularFormação tecnocientífica nas políticas educacionais para o ensino médio: uma perspectiva curricularPolíticas curricularesTecnociênciaEnsino médioPolíticas curriculares;Tecnociencia;Escuela secundaria;Curriculum policies;Technoscience;High school;Secondary educationThis study falls within the field of Curriculum Studies and aims at establishing a critical diagnosis of the policy strategies that come into play in the inclusion of technoscientific issues in curriculum policies for secondary education. Based on a documentary analysis, it points to a dual tendency in training, in composing curricula for this stage of education: on the one hand, an emphasis on awakening talents in order to promote economic development, on the other, a more citizen-focused approach focused on democratizing access technoscientific knowledge.Este estudio se enmarca dentro del campo de los estudios curriculares y tiene por objeto establecer un diagnóstico de las estrategias políticas que operan en la inserción de temas tecnocientíficos en la política curricular para la educación secundaria. Desde un análisis documental indica una doble tendencia formativa en la composición de los currículos para esta etapa de la educación: por un lado, el énfasis en el despertar de talentos orientados al desarrollo económico, por el otro, un enfoque más ciudadano centrado en la democratización del acceso al conocimiento tecnocientíficoO presente estudo inscreve-se no campo dos Estudos Curriculares e objetiva estabelecer um diagnóstico crítico das estratégias políticas que operam na inserção de temas tecnocientíficos nas políticas curriculares para o ensino médio. A partir de uma análise documental, indica-se uma dupla tendência formativa na composição curricular para esta etapa da educação básica: por um lado, uma ênfase no despertar talentos, visando ao desenvolvimento econômico; por outro, uma abordagem mais cidadã focada na democratização do acesso aos saberes tecnocientíficos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/456710.26512/lc.v21i45.4567Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 383-403Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 383-403Linhas Críticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 383-4031981-04311516-489610.26512/lc.v21i45reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4567/4166Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Roberto Rafael Dias da2021-12-09T18:46:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4567Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T18:46:46Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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