Trajetória docente na transição e na apropriação de tecnologias digitais em práticas de ensino
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8239 |
Resumo: | This study focused on the appropriation of digital technologies by two teachers as an instrument of teaching and instruction in secondary school. We are interested in the teaching trajectory in the transition from traditional practices to hybrid learning contexts. We use mixed methods based on the Grounded Theory and contribution of Theory of Activity and dialogic approach. We chose qualitative research with audio-recorded interview, documental source and field observations of interactions between students in a hybrid context of learning. The main results indicated that the teacher trajectory passes through technological appropriation in: a) conventionalization of a symbolic and semiotic field, in which the practices mediated by digital resources pass through the generalization of the object in the collective activity; b) integration of digital instruments as a body of knowledge that can be applied in situated practices by goal-oriented tasks. |
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Trajetória docente na transição e na apropriação de tecnologias digitais em práticas de ensinoTrajetória docenteTransiçãoTecnologias DigitaisGrounded TheoryPráticas de ensinoTrayectoria docenteTransiciónGrounded TheoryTecnologías digitalesPrácticas educativasTeacher’s trajectoryTransitionTechnologiesGrounded TheoryTeaching practicesThis study focused on the appropriation of digital technologies by two teachers as an instrument of teaching and instruction in secondary school. We are interested in the teaching trajectory in the transition from traditional practices to hybrid learning contexts. We use mixed methods based on the Grounded Theory and contribution of Theory of Activity and dialogic approach. We chose qualitative research with audio-recorded interview, documental source and field observations of interactions between students in a hybrid context of learning. The main results indicated that the teacher trajectory passes through technological appropriation in: a) conventionalization of a symbolic and semiotic field, in which the practices mediated by digital resources pass through the generalization of the object in the collective activity; b) integration of digital instruments as a body of knowledge that can be applied in situated practices by goal-oriented tasks.Este estudio se enfocó en la apropiación de tecnologías digitales como instrumento de enseñanza e instrucción en la escuela secundaria. Con este propósito, se analizó la trayectoria docente en la transición de prácticas tradicionales a contextos híbridos de aprendizaje de dos profesoras. Se trata de una investigación cualitativa que retoma conceptualizaciones de Grounded Theory, la Teoría de la Actividad y el abordaje dialógico. En la investigación se utilizaron métodos mixtos, a saber, la entrevista, fuente documental y observaciones de interacciones entre estudiantesen contexto híbrido de aprendizaje. Los resultados indicaron que en la trayectoria docente se presenta una apropiación tecnológica en: a) la convencionalización de un campo simbólico y semiótico, en el cual las prácticas mediadas por recursos digitales pasan por la generalización del objeto en la actividad colectiva; y b) la integración de los instrumentos digitales como un cuerpo de conocimientos que pueden ser aplicados en tareas situadas y orientadas hacia metas.Este estudo enfocou a apropriação de tecnologias digitais por duas professoras como instrumento de ensino e instrução em escola de ensino médio. Temos interesse na trajetória docente na transição de práticas tradicionais para contextos híbridos de aprendizagem. Utilizamos métodos mistos a partir da Grounded Theory e aporte da Teoria da Atividade e abordagem dialógica. Optamos pela pesquisa qualitativa com entrevista em áudio, fonte documental e observações de interações entre estudantes em contexto híbrido de aprendizagem. Os resultados indicaram que a trajetória docente perpassa pela apropriação tecnológica na: a) convencionalização de um campo simbólico e semiótico no qual as práticas mediadas por recursos digitais passam pela generalização do objeto na/pela atividade coletiva; b) integração dos instrumentos digitais como um corpo de conhecimentos que podem ser aplicados em tarefas situadas e orientadas para metas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/823910.26512/lc.v23i51.8239Linhas Críticas; Vol. 23 No. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 387-411Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 387-411Linhas Críticas; v. 23 n. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 387-4111981-04311516-489610.26512/lc.v23i51reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8239/6749Copyright (c) 2018 LChttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBeraldo, Rossana Mary Fujarra2021-09-14T23:28:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8239Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-14T23:28:03Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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