Galperin revisited from complex thinking: self-organization of human learning-development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20243 |
Resumo: | This essay analyzes the contributions of Galperin's theory that tell us about the complex dialectical positions and visions present in his work that can be systematized according to the current demands of knowledge construction proposed by the complexity approach. Among those contributions we can find: the careful observation of what happens in the zone of proximal development; the role of internal speech regulation; the differentiation between primary and secondary psychological characteristics; the interpretation of autonomy as a secondary characteristic; among others of interest for a complex integration of knowledge. |
id |
UNB - 28_aff110eb6c2e1fca246ab848da718eca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20243 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Galperin revisited from complex thinking: self-organization of human learning-developmentGalperin revisitado desde el pensamiento complejo: autoorganización del aprendizaje-desarrollo humanoGalperin revisitado do pensamento complexo: auto-organização da aprendizagem e desenvolvimento humanoComplejidadAutoorganizaciónAprendizajeDesarrolloComplexitySelf-organizationLearningDevelopmentComplexidadeAuto-organizaçãoAprendizagemDesenvolvimentoThis essay analyzes the contributions of Galperin's theory that tell us about the complex dialectical positions and visions present in his work that can be systematized according to the current demands of knowledge construction proposed by the complexity approach. Among those contributions we can find: the careful observation of what happens in the zone of proximal development; the role of internal speech regulation; the differentiation between primary and secondary psychological characteristics; the interpretation of autonomy as a secondary characteristic; among others of interest for a complex integration of knowledge.El presente ensayo analiza los aportes de la teoría de Galperin que nos hablde las posturas y visiones dialécticas complejas presentes en su obra que pueden ser sistematizads atendiendo a las exigencias actuales de la construcción del conocimiento propuestas por el enfoque de la complejidad. Entre esos aportes: la observación minuciosa de lo que ocurre en la zona de desarrollo próximo; el papel de la regulación del habla interna; la diferenciación entre las características psicológicas primarias y secundarias; la interpretación de la autonomía como característica secundaria; entre otras de interés para una integración compleja de los conocimientos.Este ensaio analisa as contribuições da teoria de Galperin que nos falam das complexas posições e visões dialéticas presentes em seu trabalho que podem ser sistematizadas de acordo com as demandas atuais de construção do conhecimento propostas pela abordagem da complexidade. Entre essas contribuições: a observação cuidadosa do que acontece na zona de desenvolvimento proximal; o papel da regulação interna da fala; a diferenciação entre características psicológicas primárias e secundárias; a interpretação da autonomia como característica secundária; entre outros de interesse para uma integração complexa de conhecimento.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2024310.26512/lc.v24i0.20243Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20243Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20243Linhas Críticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e202431981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20243/20625https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20243/31571Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeón, Gloria Fariñas2022-02-08T20:10:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20243Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:10:54Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Galperin revisited from complex thinking: self-organization of human learning-development Galperin revisitado desde el pensamiento complejo: autoorganización del aprendizaje-desarrollo humano Galperin revisitado do pensamento complexo: auto-organização da aprendizagem e desenvolvimento humano |
title |
Galperin revisited from complex thinking: self-organization of human learning-development |
spellingShingle |
Galperin revisited from complex thinking: self-organization of human learning-development León, Gloria Fariñas Complejidad Autoorganización Aprendizaje Desarrollo Complexity Self-organization Learning Development Complexidade Auto-organização Aprendizagem Desenvolvimento |
title_short |
Galperin revisited from complex thinking: self-organization of human learning-development |
title_full |
Galperin revisited from complex thinking: self-organization of human learning-development |
title_fullStr |
Galperin revisited from complex thinking: self-organization of human learning-development |
title_full_unstemmed |
Galperin revisited from complex thinking: self-organization of human learning-development |
title_sort |
Galperin revisited from complex thinking: self-organization of human learning-development |
author |
León, Gloria Fariñas |
author_facet |
León, Gloria Fariñas |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
León, Gloria Fariñas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Complejidad Autoorganización Aprendizaje Desarrollo Complexity Self-organization Learning Development Complexidade Auto-organização Aprendizagem Desenvolvimento |
topic |
Complejidad Autoorganización Aprendizaje Desarrollo Complexity Self-organization Learning Development Complexidade Auto-organização Aprendizagem Desenvolvimento |
description |
This essay analyzes the contributions of Galperin's theory that tell us about the complex dialectical positions and visions present in his work that can be systematized according to the current demands of knowledge construction proposed by the complexity approach. Among those contributions we can find: the careful observation of what happens in the zone of proximal development; the role of internal speech regulation; the differentiation between primary and secondary psychological characteristics; the interpretation of autonomy as a secondary characteristic; among others of interest for a complex integration of knowledge. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20243 10.26512/lc.v24i0.20243 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20243 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v24i0.20243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20243/20625 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20243/31571 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20243 Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20243 Linhas Críticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e20243 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v24i0 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053652855160832 |